A táj formáiban rejlő tartalék – a Szőlőskert étterem Badacsonyban
Szezonális örökség sorozatunk őszi blokkjában a régió modern építészetének helyzetével és a modern épületek újrahasznosításának kérdéseivel foglalkozunk. Wettstein Domonkos elsőként a badacsonyi domboldalban elhagyatottan álló, ám annál értékesebb egykori Szőlőskert étterem példáján keresztül járja körbe a témát.
„A Balatonkörnyék, s itt is elsősorban a népi építészet, értékes hagyományokkal rendelkezik. A présházak, tornácos udvarok architektúrája, a települési mód jellegzetességei századok alatt kiérlelt, tisztult szemléletről tanúskodnak és gyakran igen szépek. Minden szeretetünket, gondoskodásunkat megérdemlik. (…) Értékes építészeti hagyományukban a tiszta szemlélet, az igényhez mért gazdasági és esztétikai ökonómia a követendő; de megalázó a külsőségek majmolása, mert tehetségtelenségre vall."[1]
(Bérczes István, Farkas Tibor, Kisléghy Nagy István, Polónyi Károly: Beszámoló a Balatonkörnyék fejlesztéséről, 1960.)
A badacsonyi Tátika étterem elhúzódó felújítása az idén ősszel befejeződik és még az európai kulturális évadban megnyílik. Ezzel a történeti épületek felújításai mellett egy, a régió építészeti identitásában kiemelkedő szerepet játszó modern építészeti alkotás is megújul. A Tátika történetéről, Callmeyer Ferenc koncepciójáról és a felújítást megelőző kérdésekről a sorozat korábbi epizódjában már részletesebben volt szó. A 2011-ben műemléki védelem alá helyezett épület megújítása egy újabb átalakulás és kihívás is az épület életében, funkcionális, technológiai és részletképzési szempontból egyaránt, amely szükségszerűen rákérdez a modern örökség és a korszerű technológiák viszonyára is. Mindez kapcsolódik a modern építészeti alkotások megőrzése, átalakítása és újrahasznosítása kapcsán az elmúlt években kialakult diskurzushoz is.
A Tátika megújítása azonban remélhetőleg lehetőséget ad arra is, hogy az egykoron a Balaton UIA Abercrombie-díjas fejlesztésének örökségéből még meglévő alkotások megmeneküljenek a pusztulástól és új életre keljenek. Az elmúlt években a felfutó jelenkori Balaton-fejlesztéssel párhuzamosan a huszadik századi örökség elemei egyre inkább gyorsuló ütemben tűntek el. Épp ezért a Szezonális örökség sorozat őszi epizódjaiban a régió modern építészetének aktuális helyzetképével és a modern épületek újrahasznosításának kérdésével foglalkozunk. Az ősz a szőlőhegyek településeire és épületeire irányítja a figyelmet, a médiában előtérbe kerülnek a közelmúltban megújult, borkultúrához kapcsolódó történeti épületek. Talán épp ezért is érdemes a hosszú évek óta üresen, kihasználatlanul, ugyanakkor még szinte eredeti formájában álló Szőlőskert éttermet közelebbről is megismerni. Az épület tervezői az IPARTERV építészei, Emődy Attila és Bottka Mária voltak. Emődy Attila néhány hónappal korábban, 2023 tavaszán hunyt el, amely szomorú aktualitást ad az épület bemutatásának.
Badacsonyban az elmúlt években több modern építészeti alkotás is megújult. A hosszú évekig bezárt Poharazó Pláne néven új életre kelt, miközben az eredeti Callmeyer Ferenc féle koncepciót követve állították helyre. Az egykori posta ma már kedvelt vendéglátóhely, az átalakulásban és megőrzésben vélhetően a K. Artner Klára által tervezett karakteres modern homlokzatképzés turisztikai vonzereje is fontos szerepet játszott. Új életre kelt a Hableány étterem is a közelben. A Raáb Ferenc által a hatvanas évek közepén tervezett épület jellegét megtartották, de jelentős funkcionális átalakuláson ment keresztül. Az elegáns étteremben a gasztronómiai szolgáltatások mellett a borkészítés folyamatát is látványos bemutatótérben szemléltetik. Az átalakítás jól példázza, milyen térbeli lehetőségek rejtőznek a modern építészeti alkotásokban, és bontás helyett az újrahasznosítás felvállalása nemcsak a régió identitásának megőrzését, de a szemléletformálást is segíti. Az épület oldalfalán ma is látható Kumpost Éva keramikus művész Hableányt ábrázoló hatvanas évekbeli alkotása. Sajnos a bazársorok néhány évvel korábbi megújítása már ellentmondásosabb összképet mutat, az egykoron az épületeknek karaktert adó részletek elvesztek, egyes épületrészeket elbontottak.
Badacsony hatvanas évekbeli fejlesztését a településen patronáló építészként is tevékenykedő Callmeyer Ferenc alapozta meg. A településfejlesztési koncepciót a Farkas Tibor vezetésével kidolgozott regionális tervhez igazította, amely Badacsonynak az egynapos kirándulócélpont szerepét szánta. Ennek megfelelően elsősorban a turistacsoportok mozgatását kellett megoldani. A kirándulók ekkor még elsősorban hajón érkeztek a településre, ezért a kikötőből a hegyoldalba vezető útvonalra fűződtek fel azok a korábban már említett épületek, amelyek a település központjában álltak. A turisztikai központtól kissé eltávolodva, a Római út mellett szőlőtáblák közt áll a Szőlőskert néven ismert étterem. A ház 1959-ben SZOT étteremként épült fel és az üdülőcsoportok tervszerű vendéglátását szolgálta. Ez a tervszerűség a ház méretezésében is megfogalmazódott, a tervezőknek a korszak legnagyobb befogadóképességű hajójához, a Beloiannisz kapacitásához kellett méretezniük az étterem napi forgalmát. Ezt a rajzasztalon végiggondolt tervszerű kapcsolatot illusztrálják Fadgyas István az épület átadásának évében, 1959-ben készült fotói is a Fortepanon. A szerző a badacsonyi kikötőbe érkező Beloiannisz (későbbi nevén Balaton) zászlóshajó képei után a Szőlőskertben töltött időt dokumentálta.
Az épület tervezői az Iparterv építészei, Emődy Attila és Bottka Mária már 1958-ban, a balatoni regionális terv készítésének évében elkezdtek foglalkozni az épület tervezésével, amely egy évvel később már el is készült. Ezzel kissé elébe is ment a hatvanas években meginduló fejlesztési hullámnak, az alkotók később azonban már nem vettek részt a regionális fejlesztéshez kapcsolódó épületek tervezésében. Bár korszak balatoni építészetének egyik első alkotása, mégis topografikus szerkesztésével az egyik legérettebb formálású épületnek tekinthető. A táj rétegzettségéből építkező finom szerkesztésmódja elébe megy a későbbi, terepalakulatokat követő tájforma építészetnek. Talán nem véletlen, hogy a későbbi visszatekintésekben, korszakot összegző lapszámokban rendre megjelenik az épület, miközben épp ezért különös az is, hogy a korabeli szaksajtóban az épületre kevesebb fény vetült. Az épület bemutatása elsősorban a balatoni fejlesztéseket összegző cikkekben kapott helyet, több más korabeli ház mellett, majd a hatvanas évek közepére a balatoni fejlesztést reprezentáló anyagokból is kikopott.
A feladat komoly kihívások elé állította a tervezőket. A Badacsony hegylábi lejtőjén egy nagy kapacitású, egyidőben 300, napi 6-700 adagos éttermet kellett elhelyezniük úgy, hogy az ne bontsa meg a vulkáni hegy látványát. A környéken fellelhető hagyományos építészeti tipológiák nem adhattak követhető mintát. A kisebb léptékű pincék és présházak jellemzően a rétegvonalakra merőlegesen emelkedtek ki a tájból. Az étterem léptékéből adódóan ezt a mintázatot nem ölthette magára, miközben a telekről feltáruló páratlan vízparti panoráma is a rétegvonalakkal párhuzamos elrendezés felé irányította a tervezők figyelmét. Épp ezért a ház formai mintázatát nem a környék hagyományos épületeiből, hanem a szőlőtáblák mintázataiból merítette.
A hosszanti elrendezéshez a rétegvonalakat követő terméskő támfalak és fa szőlőkarók ritmikája adott inspirációt. Az épület hosszanti rétegzettsége a lépcsőket rejtő támfalakkal indul el. A kilátás felé hosszan felnyíló éttermi tér és a hozzá szabadon kapcsolódó, a terepvonalakat követve kissé elforduló mosdóblokk a hegyoldalba simul, miközben el is takarja a mögötte kialakított konyha és kiszolgálóterek épületrészeit. A kiszolgáló épületrészek eredetileg az épületre merőleges tengelyre fűződtek fel és egyedül a mára már lebontott karakteres kémény rajzolódott ki az utcafronti tömeg mögül. Az épület elrendezése a belső tér klímáját is jótékonyan befolyásolta. A ház eredetileg szezonális használatra nyitott térrel készült el, később a belső teret beüvegezték. A hosszú üvegfelület előtt végigfutó fedett átmeneti tér ezt követően a belső tér árnyékolását adta. A hosszanti éttermi épületsáv mögött és a részben a hegyoldalba süllyesztett üzemi épületrészek között egy belső üzemi udvar alakult ki. Miközben az út felől feltáruló fő és mellékhomlokzatok még közel eredeti formájukban láthatóak, a hátsó kiszolgáló épületrészeket az idők során kisebb-nagyobb mértékben átépítették. Az eredeti terv több építési ütemmel számolt, és hegyoldal felé további bővítéseket tervezett.
A környezeti mintázatok mimikriszerű felidézésében fontos szerep jutott az anyaghasználatnak. A terméskő támfalak, faszerkezetek mellett ugyanakkor a kor iparosított technológiája is megjelenik. A szőlőkarók ritmusát idéző támaszok valójában nem fa oszlopok, hanem acél szerkezetek. A födém vasbeton gerendái közt pedig magor-lemezek jelennek meg a szerkezetet elfedő burkolat nélkül. A házról a közelmúltban Perényi Flóra írt elemzést a BME Építőművészeti Doktori Iskola tanulmánykötetében, amelyben az anyaghasználaton keresztül a regionális karakter és a modern szerkesztés közti kapcsolatokat és ellentmondásokat mutatta be.[2]
Az egyszerű, szezonális karakterű épület léptékével új fejezetet nyitott a szélesebb társadalmi rétegek felé nyitó korabeli turizmusban. Bár hosszanti megjelenésével a táj vonalaihoz simul, valójában egy olyan új léptéket és a funkciót illeszt a tájba, amelyek szétfeszítették volna a táj hagyományos építészeti mintázatait. A tervezők stratégiájában épp ezért egy léptékváltás jelenik meg. A tájformákat már nem az épületekben, hanem a tágabb topográfiai és tájképi mintázatok újrahasznosításában fedezték fel. Ez a tájforma szemlélet a későbbi balatoni fejlesztésekben is megjelenik. A népi építészeti formák és a tájforma kettőssége a Badacsony korabeli patronáló építészével, Callmeyer Ferenccel folytatott beszélgetésemben is megjelent. A Szőlőskert étterem hosszanti elrendezését a környékbeli pincék rétegvonalakra merőleges jellegétől idegennek érezte. Néhány évvel korábban tervezte meg a település központjában álló apró kis poharazót, amelyben a népi építészeti mintázatokkal kísérletezett. Az ő szemlélete erősebben kötődött a tájegység hagyományos népi építészetéhez, amelyben mestere, a harmincas években a Balaton-felvidék népi építészeti kutatását megkezdő Tóth Kálmán is fontos szerepet játszott. Callmeyer ugyanakkor a Tátika tervezésénél már szintén léptéket váltott és nagyvonalú, horizontális szerkesztésével a táj formáit értelmező koncepciót alkotott meg. Igaz ebben a léptékváltásban ő a népi építészettel való kontinuitást fogalmazta meg a Tátika kapcsán is:
„Úgy éreztem, hogy formális egyszerűsége, a fény és árnyék kreálta arányok azok, amik a népi építészetet oly vonzóvá és követendővé teszik. Éltem tehát akkor is az építészet eme ősi és szinte semmibe sem kerülő eszközeivel és ma már tudom, hogy ezen eszközök el nem ronthatók s kiállják az idő próbáját."[3]
A Tátika megújulása reméljük új perspektívát ad a régió modern építészetében rejlő tartalékok felfedezéséhez és újrahasznosításához, köztük az üresen, de még közel eredeti formájában álló Szőlőskert étteremnek is.
Wettstein Domonkos
Szezonális örökség: A Balaton kultúrtáj, miközben kérdés, a vízparti üdülőterületek huszadik századi emlékei is a tájegységi örökség részévé válnak-e? A harmincas, majd a hatvanas évek balatoni építészetében identitásformáló elemmé vált az a szezonális használatból adódó fesztelen karakter, amely a korszakban alkotó építészek számára is inspirációt jelentett. A balatoni építészetet elemző doktori kutatásomban a „re-kreáció" alkotásmódszertani folyamataként írtam le ezt a különleges, az alkotás alapelemeit kereső, kísérletező építészeti mentalitást. A kutatás során feldolgozott huszadik századi tervek és épületek rehabilitációja ma egyre inkább aktuális kihívást jelent. A sorozat ennek az egyre inkább eltűnő Balaton-parti identitásnak ered nyomába. A nyaralótelepek tipológiáját és huszadik századi történetét az MTA Bolyai kutatási program keretében vizsgálom.
[1] Bérczes István, Farkas Tibor, Kisléghy Nagy István, Polónyi Károly: Beszámoló a Balatonkörnyék fejlesztéséről. Magyar Építőművészet 9 (1960) 6. 15-26.
[2] Perényi Flóra: SZOT étterem, Badacsony, 1958-59. In: Bun, Zoltán; Somogyi, Krisztina; Szabó, Levente (szerk.) Térfoglalás: a BME Építőművészeti Doktori Iskola tanulmánykötete 2020/21, Budapest, BME Építőművészeti Doktori Iskola (2022), 238-239.
[3] Callmeyer Ferenc: Badacsony, Tátika 1988. Magyar Építőművészet 37 (1988) 3. 30.
Irodalomjegyzék:
Bérczes István, Farkas Tibor, Kisléghy Nagy István, Polónyi Károly: Beszámoló a Balatonkörnyék fejlesztéséről. Magyar Építőművészet 9 (1960) 6. 15-26.
Simon Mariann: Az országban gyökerező sajátos tiszta építészet. Népi építészet és turizmus. Restart / Újrakezdések. Magyar Építészet 1956-1969 és 1990-2010 között. Terc, 2016. pp. 12-37.
Marton Rozália: Lokáció-konfiguráció-artikuláció. A hatvanas évek balatoni építészete. DLA értekezés, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Budapest, 2014.
Perényi Flóra: SZOT étterem, Badacsony, 1958-59. In: Bun, Zoltán; Somogyi, Krisztina; Szabó, Levente (szerk.) Térfoglalás: a BME Építőművészeti Doktori Iskola tanulmánykötete 2020/21, Budapest, BME Építőművészeti Doktori Iskola (2022), 238-239.
A tanulmány az alábbi kutatásokra támaszkodik:
Wettstein Domonkos: Regionális stratégiaalkotás a Balaton-part rekreációs célú építészetében (1929-1979), BME Építészmérnöki Kar, Csonka Pál Doktori Iskola, 2018. Könyvalakban megjelent: Wettstein Domonkos: Balatoni építészet – Stratégiakeresés a huszadik században. Tarsoly Kiadó, Budapest, 2022.
Wettstein Domonkos: A Balaton régió mint kísérleti territórium. Az építészet pozíciói az üdülőterületi regionális tervezés kialakulásában. / The Balaton region as an experimental territory: Positions of architecture in the emergence of regional planning for recreation in Hungary. Építés-Építészettudomány 44 (2016) 1-2. 129-177.
Wettstein Domonkos: A Desire for innocence? Collectivity and recreational architecture around the lake Balaton (1957–1968). In: Ákos Moravánszky, Judith Hopfengärtner, Torsten Lange (szerk.): East-West-Central 01: Re-humanizing Architecture.: New Forms of Community 1950-1970. Birkhäuser Verlag, 2016.
A tanulmány ismeretterjesztő céllal a szerző kutatását használja fel, amely a Kulturális és Innovációs és Minisztérium ÚNKP-23-5-BME-468 kódszámú Új Nemzeti Kiválóság Programjának a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból finanszírozott szakmai támogatásával készült.
Szerk.: Winkler Márk