// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Közélet, hírek

Átalakítják Calatrava balesetveszélyes velencei hídját

1/3

Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. Forrás: Wikimedia Commons

Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. Forrás: Wikimedia Commons

Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. A később eltávolított felvonó. Forrás: Wikimedia Commons

Hirdetés
?>
Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. Forrás: Wikimedia Commons
?>
Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. Forrás: Wikimedia Commons
?>
Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. A később eltávolított felvonó. Forrás: Wikimedia Commons
1/3

Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. Forrás: Wikimedia Commons

Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. Forrás: Wikimedia Commons

Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. A később eltávolított felvonó. Forrás: Wikimedia Commons

Átalakítják Calatrava balesetveszélyes velencei hídját
Közélet, hírek

Átalakítják Calatrava balesetveszélyes velencei hídját

2022.01.04. 16:22

Cikkinfó

Szerzők:
Paár Eszter Szilvia

Földrajzi hely:
Velence (It), Olaszország

Építészek, alkotók:
Santiago Calatrava

Címkék:
híd

2008-ban történt átadása óta problémát jelent a velencei Ponte della Costituzione csúszásveszélyes üveg burkolata. A város vezetése megelégelte a rendszeresen előforduló baleseteket, Santiago Calatrava munkáját átalakítják.

A velencei Canal Grande fölött húzódó, a Venezia Santa Lucia vasútállomást a Piazzale Romával összekötő gyalogoshíd 2002 és 2008 között épült a világhírű spanyol építész, Santiago Calatrava tervei alapján. Az építmény szinte teljesen acélból és üvegből épült, melynek köszönhetően áttetsző és légies, így kiválóan belesimul Velence történelmi városképébe. Csupán a csatorna két partján elhelyezkedő hídlábak, illetve a hídra felvezető lépcsők egy része készült isztriai márványból, mely a helyi templomok és paloták legfontosabb építőanyagaként a velencei hagyományokra utal.

Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. Forrás: Wikimedia Commons
2/3
Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. Forrás: Wikimedia Commons

Bár a híd valóban esztétikus, és fontos közlekedési útvonalként szolgál, átadása óta folyamatosan botrányok övezik. Már építése közben kiderült, hogy sem az erre szánt anyagi források, sem a becsült idő nem lesz elegendő a híd befejezésére, továbbá azonnal a használatba vételt követően számos baleset történt a csúszásveszélyes üveg felszín miatt. Ráadásul mind az építész, mind a város vezetői megfeledkeztek az akadálymentességről, így 2013-ban a hídra kerekesszékesek számára kialakított liftet szereltek, ez azonban annyira lassú volt, hogy használhatatlannak bizonyult, főleg a meleg nyári hónapokban, így utólag eltávolították.

Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. A később eltávolított felvonó. Forrás: Wikimedia Commons
3/3
Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. A később eltávolított felvonó. Forrás: Wikimedia Commons

A különösen esős időben és télen veszélyes üveg járófelület miatt számos olyan súlyos baleset is történt, melyek következtében a sérültek beperelték a velencei önkormányzatot. Az utóbbi években több kísérletet is tettek a felszín csúszósság-mentesítésére, illetve a balesetek elkerülésére: próbálkoztak érdes felületű matricák felhelyezésével, egyfajta gyantával készült bevonattal, sőt, a híd üveg felszínét több helyütt trachit borításra cserélték, de hiába. 2014-ben a város gondatlanság miatt pert indított Santiago Calatrava ellen, melyet meg is nyert. Idén végül a nedves időben figyelemfelkeltő táblákkal telerakott híd átalakításáról döntöttek, melyre Velence 500.000 eurót szán. Az üveg felületet a gyalogosok biztonsága érdekében teljesen kicserélik, arról azonban még szerkezettervező mérnökökkel egyeztetnek, hogy milyen burkolatot kap, mivel a statikai problémákat is mutató acélszerkezet teherbíró képessége véges.

Paár Eszter Szilvia

 

Forrás:
archdaily.com
New York Times
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.