| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Kritika

Az autómentes Tisza-partért

1/5

a szegedi Belváros grafikai látképe

Tisza-part Szegeden

Tisza-part Szegeden

Tisza-part Szegeden

?>
a szegedi Belváros grafikai látképe
?>
Tisza-part Szegeden
?>
Tisza-part Szegeden
?>
Tisza-part Szegeden
?>
1/5

a szegedi Belváros grafikai látképe

Tisza-part Szegeden

Tisza-part Szegeden

Tisza-part Szegeden

Az autómentes Tisza-partért
Nézőpontok/Kritika

Az autómentes Tisza-partért

2016.04.14. 10:20

Cikkinfó

Szerzők:
dr. Rigó Mihály

Földrajzi hely:
Szeged

Vélemények:
5

Letölthető dokumentumok:

Rigó Mihály folytatja Szegedről szóló cikksorozatát. Legújabb tanulmányában a szegedi rakpart funkciójának megváltoztatásáról ír, az legyen ismét autómentes. 

Az autómentes Tisza-partért - A közlekedés helyett a rekreáció legyen a szegedi rakpart funkciója!
 

Mivel kissé hosszú ez a dolgozatom, az alábbi tartalomjegyzékkel szeretnék azoknak segíteni, akik nem akarják elolvasni az egészet:

  • Szeged és a Tisza
  • A helyszín
  • A szándékom
  • A rakparti út mai használói
  • A rakparti út olyan, mint egy alagút
  • A rakparti út időszakos használata
  • Klinikai negyed a rakparti út mellett
  • A hangos kisebbség terrorja
  • A rakpart nem útnak épült, nem véletlen a rakpart név
  • Mire használták eleink a hajózáson túl még a Tiszát?
  • Mi a ma helyzet?
  • Frontvonal a város közepén!(?)
  • Mit gondoltak eleink a szegedi Tisza-partról, a rakpartról?
  • A Tisza élőlény, akárcsak a Földünk. Egészségére Szegeden nagyon kellene vigyázni.
  • „Szegednél tilos a Tiszában fürödni"?
  • Schilsong János, az Oskolás Intézet Kft. innovációs vezetője javaslata, a „Szeged főutcája a Tisza" ideológia tartalommal kitöltésére
  • Török Péter elképzelési. Az első tervező, aki át merte szakítani a belvárosi partfalat. A „betonbrutál" első megnevezője
  • Vesmás Péter vezető tervező - Tér és Forma Építésziroda - elképzelése
  • Egy friss budapesti próbálkozás a pesti oldali Duna-part humanizálására
  • Az 1913 óta működő függővasút a folyó fölött Wuppertálban
  • Van, aki autópályát épít a folyó fölé
  • Nehogy azt gondolja valaki, hogy az előbbi emlékmű ér valamit, pedig Kína nincs messze!
  • Mi történik évente egy hónapig Párizsban a Szajna-part egy szakaszán?
  • Végül: utca-e a Tisza, ahogyan sokan Szeged főutcájaként kezelik?
  • Amit a Déli-híd átadása után azonnal meg lehetne tenni
  • A második ütem


Szeged és a Tisza

Őseink a Tisza és a Maros miatt telepedtek itt le, valószínű kifejezetten a két folyó miatt. Ma már mintha nem szeretnénk ennyire a Tiszát és a Marost, elszakadtunk az őselemektől. Sokszor elhangzott már az igény a város és folyó kapcsolatának javítására, ám olykor ez az igyekezet épp az ellenkezőjére fordul. Volt egy időszak, amikor Biopolisznak hívtuk magunkat. Sokan éreztük telitalálatnak a névválasztást, talán nem kellene kidobni. Egy Biopolisznak mindenek fölé kell helyezni a városi Tisza-part ügyét. A szegedi Déli-híd megépítése egy nagy változtatási lehetőség, mellyel élnünk kellene. Dolgozatommal ehhez szeretnék hozzájárulni.

A helyszín

Könnyű elképzelni egy olyan félkört, melynek középpontja a szegedi Belvárosi Tisza-híd szegedi hídfőjében van, sugara kb. 600 m-es és a félkör a Tiszától a Tiszáig tart. A kapott vonal a szegedi Tisza Lajos krt. A félkör két pontban metszi a Tiszát, az ezeket párhuzamosan összekötő közel egyenes a szegedi rakpart, melyen ma egy majdnem végig egyenes, felújított aszfaltút halad, lényegében egy autópálya. Firbás Zoltán remek térképen mindez látható. A térképen felírt Korányi fasor mai neve Huszár Mátyás rakpart, erről az írásom szól.

a szegedi Belváros grafikai látképe
1/5
a szegedi Belváros grafikai látképe

A szándékom

Ismét legyen autómentes a rakpart! Hogy miért? Ezt írásomban az alábbiakkal szeretném alátámasztani és indokolni. 

A rakparti út mai használói

Két autós csapat jár erre. Egyrészt azok az autósok, akik a Tisza Lajos krt. jelzőlámpás csomópontjait a rakparton akarják kikerülni. A körút és a rakparti út egymás alternatívái. A másik csoport ideológiája a hídpótlás, a hídhelyettesítés. Szeged második közúti hídja a Bertalan-híd, a városközponttól északra áll.

Míg a Belvárosi-híd 2*1, a Bertalan-híd 2*2  forgalmi sávos. Az a furcsaság, hogy a két híd forgalomnagysága majdnem azonos, az előbbi lényegi kapacitáskülönbség ellenére. A Belvárosi-hidat a városközpontba tartók használják, a Bertalan-hidat pedig a város északi és meglepő módon a déli részébe menők. Mivel a Bertalan-hídon az ugyanakkora forgalom kétszeres sávszámon oszlik el, ezen a hídon kisebb a járműakadályoztatás, tehát magasabb a közlekedési szolgáltatás színvonala.

Tisza-part Szegeden
2/5
Tisza-part Szegeden



Ezért az újszegediek egy része, akik a város déli részébe mennek, inkább a Bertalant használja. Igen ám, de Újszegedről Szegedre átérve, a városközponttól északra találja magát az autós. Ez akkor nagy baj, ha Szeged déli részén van az autós célpontja. Nekik fontos lehet egy osonó út, egy szegedi egérút, a Tiszával párhuzamosan, azaz a rakparti út. Ez egy Újszeged-déli szegedi városrész (Alsóváros) kapcsolat.

Ha azonban megépül a szegedi harmadik híd, a Déli-híd, az előbbi második csoportja már a direkt útvonalat fogja használni, azaz csökken a rakparti út forgalma. A rakpart, mint hídpótló ideológia tehát okafogyottá válik.

A rakparti úti forgalom, a rakpart szempontjából tranzitforgalom, mely nem illik ebbe a környezetbe. Szeged ezeket észre sem vette, a város ezen zárások alatt és ellenére élt tovább, mintha mi sem történt volna. Ebből az következik, hogy a rakparti út léte tehát egyáltalán nem létérdeke a városnak. Igény lenne az autómentes rakparti elfoglaltságokra. Ebbe az irányba kell elmozdulnunk.

Az írás teljes terjedelmében elolvasható erre a linkre kattintva.

Rigó Mihály
okl. erdőmérnök
okl. építőmérnök

 

Vélemények (5)
alfoldi2011
2018.10.26.
09:04

Mégis meg lehet oldani!

 

Szeged legutóbbi elképzelése ezzel tökéletesen ellentétes: konzerválni a tarthatatlant!

https://alfahir.hu/2018/10/25/autok_parizs_kornyezetvedelem

alfoldi2011
2018.08.08.
21:37

Kinek jó ez?

Autóégetés a Tisza partján. Ha a levegő 30 fok feletti, hány fok lehet a fátlan helyen leállított autó belsejében?

Tényleg itt kell ezeket tárolni?

Mielőbb vissza kell adni Szeged legértékesebb területét az embereknek!

http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/hiaba_veszelyes_ezen_sporolunk_teli_gumival_nyaron_is_sokan_autoznak_-_szegeden_rosszabb_a_helyzet_az_orszagosnal/2569626/

 

Hiába veszélyes, ezen spórolunk: Téli gumival nyáron is sokan autóznak - Szegeden rosszabb a helyzet az országosnál

alfoldi2011
2018.07.18.
09:13

Szeged legnagyobb, legkoszosabb kocsmája lett a Tisza partja.

Az új funkció: a "rakpartozás."

"A Huszár Mátyás rakpart az egyik legproblémásabb és legtöbb munkát adó területe a városnak – nyilatkozta lapunknak Makrai László, a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. – Valójában egy nagy forgalmú vigalmi negyed üzemel itt éjszakánként. A hatóság fellépését az illegális tevékenységek – éjjeli gyorsulási verseny, alkoholos italok fogyasztása, mélynyomós zenehallgatás, illegális parkolás a buszparkolóban, marihuánafogyasztás – visszaszorítására nem tapasztaljuk. Az italozáshoz kapcsolódó hulladék tömegesen kerül a lépcsősorra, a sétányra és a Stefánia parkba. "

"Rendszeresen megrongálják a környék szobrait

– Az üvegcserép, a sörös- és pizzásdoboz ellepi a rakpartot. A játszótér játékai, padjai a túlterhelés és a nem rendeltetésszerű használat miatt folyamatos és drága szervizelésre szorulnak. A környék szobrait rendszeresen rongálják, a Dankó Pista-szobor karját, hegedűjét már többször törték le, a Bőség ivókút műalkotás oszloprészét derékba törték. A fiatal felnőttek és kiskorúak magukból kifordulva ekként mulatnak. A hét minden napján hajnaltól 8 óráig külön csoport takarítja fel mind a rakpartot, mind a Belváros és Kárász utca tengelyét az éjszakai élet hordalékától, ennek mennyisége hétvégente többszörös – fejtette ki Makrai László."

"Ezenkívül nem látok nagyobb problémát a „rakpartozással", és én támogatnám, hogy 18 év fölött lehessen alkoholt fogyasztani ezen a területen."

Vannak jó néhányan, akik szerint:

"A városban abszolút megérthető, hogy nem lehet inni, de itt, a rakparton elszeparáltan, nagy területen tudunk szórakozni, senkit nem zavarva. "

http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/szukseguk_van_a_rakpartra_a_fiataloknak_a_talalkozashoz_-_kozteruleti_jogsertesnek_szamit_a_tisza-parton_alkoholizalas/2567321/

alfoldi2011
2018.05.16.
21:04

Varsóban igen, Szegeden nem!

Közben szinte mindenben teljes az egyezés.

Nekünk még a Biopolisz teória sem segít.

http://epiteszforum.hu/kincseket-rejt-a-varsoi-folyopart

alfoldi2011
2018.04.22.
11:28

"A New York-i Central Parkból is száműzik az autókat"

"New York polgármestere, Bill de Blasio jelentette pénteken a hírt, hogy júniustól kitiltják a Central Parkban kanyargó utakról az autókat. "

dfs

"Ez a park nem az autóknak épült, sőt, még az autók előtt építették; embereknek készült – mondta a polgármester a bejelentés alkalmával, ..."

A szegedi rakpart sem az autóknak épült, csak betörtek oda és elfoglalták azt!

 

 

https://totalcar.hu/magazin/hirek/2018/04/22/a_new_york-i_central_parkbol_is_szamuzik_az_autokat/?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.