Az autómentes Tisza-partért
Rigó Mihály folytatja Szegedről szóló cikksorozatát. Legújabb tanulmányában a szegedi rakpart funkciójának megváltoztatásáról ír, az legyen ismét autómentes.
Az autómentes Tisza-partért - A közlekedés helyett a rekreáció legyen a szegedi rakpart funkciója!
Mivel kissé hosszú ez a dolgozatom, az alábbi tartalomjegyzékkel szeretnék azoknak segíteni, akik nem akarják elolvasni az egészet:
- Szeged és a Tisza
- A helyszín
- A szándékom
- A rakparti út mai használói
- A rakparti út olyan, mint egy alagút
- A rakparti út időszakos használata
- Klinikai negyed a rakparti út mellett
- A hangos kisebbség terrorja
- A rakpart nem útnak épült, nem véletlen a rakpart név
- Mire használták eleink a hajózáson túl még a Tiszát?
- Mi a ma helyzet?
- Frontvonal a város közepén!(?)
- Mit gondoltak eleink a szegedi Tisza-partról, a rakpartról?
- A Tisza élőlény, akárcsak a Földünk. Egészségére Szegeden nagyon kellene vigyázni.
- „Szegednél tilos a Tiszában fürödni"?
- Schilsong János, az Oskolás Intézet Kft. innovációs vezetője javaslata, a „Szeged főutcája a Tisza" ideológia tartalommal kitöltésére
- Török Péter elképzelési. Az első tervező, aki át merte szakítani a belvárosi partfalat. A „betonbrutál" első megnevezője
- Vesmás Péter vezető tervező - Tér és Forma Építésziroda - elképzelése
- Egy friss budapesti próbálkozás a pesti oldali Duna-part humanizálására
- Az 1913 óta működő függővasút a folyó fölött Wuppertálban
- Van, aki autópályát épít a folyó fölé
- Nehogy azt gondolja valaki, hogy az előbbi emlékmű ér valamit, pedig Kína nincs messze!
- Mi történik évente egy hónapig Párizsban a Szajna-part egy szakaszán?
- Végül: utca-e a Tisza, ahogyan sokan Szeged főutcájaként kezelik?
- Amit a Déli-híd átadása után azonnal meg lehetne tenni
- A második ütem
Szeged és a Tisza
Őseink a Tisza és a Maros miatt telepedtek itt le, valószínű kifejezetten a két folyó miatt. Ma már mintha nem szeretnénk ennyire a Tiszát és a Marost, elszakadtunk az őselemektől. Sokszor elhangzott már az igény a város és folyó kapcsolatának javítására, ám olykor ez az igyekezet épp az ellenkezőjére fordul. Volt egy időszak, amikor Biopolisznak hívtuk magunkat. Sokan éreztük telitalálatnak a névválasztást, talán nem kellene kidobni. Egy Biopolisznak mindenek fölé kell helyezni a városi Tisza-part ügyét. A szegedi Déli-híd megépítése egy nagy változtatási lehetőség, mellyel élnünk kellene. Dolgozatommal ehhez szeretnék hozzájárulni.
A helyszín
Könnyű elképzelni egy olyan félkört, melynek középpontja a szegedi Belvárosi Tisza-híd szegedi hídfőjében van, sugara kb. 600 m-es és a félkör a Tiszától a Tiszáig tart. A kapott vonal a szegedi Tisza Lajos krt. A félkör két pontban metszi a Tiszát, az ezeket párhuzamosan összekötő közel egyenes a szegedi rakpart, melyen ma egy majdnem végig egyenes, felújított aszfaltút halad, lényegében egy autópálya. Firbás Zoltán remek térképen mindez látható. A térképen felírt Korányi fasor mai neve Huszár Mátyás rakpart, erről az írásom szól.
A szándékom
Ismét legyen autómentes a rakpart! Hogy miért? Ezt írásomban az alábbiakkal szeretném alátámasztani és indokolni.
A rakparti út mai használói
Két autós csapat jár erre. Egyrészt azok az autósok, akik a Tisza Lajos krt. jelzőlámpás csomópontjait a rakparton akarják kikerülni. A körút és a rakparti út egymás alternatívái. A másik csoport ideológiája a hídpótlás, a hídhelyettesítés. Szeged második közúti hídja a Bertalan-híd, a városközponttól északra áll.
Míg a Belvárosi-híd 2*1, a Bertalan-híd 2*2 forgalmi sávos. Az a furcsaság, hogy a két híd forgalomnagysága majdnem azonos, az előbbi lényegi kapacitáskülönbség ellenére. A Belvárosi-hidat a városközpontba tartók használják, a Bertalan-hidat pedig a város északi és meglepő módon a déli részébe menők. Mivel a Bertalan-hídon az ugyanakkora forgalom kétszeres sávszámon oszlik el, ezen a hídon kisebb a járműakadályoztatás, tehát magasabb a közlekedési szolgáltatás színvonala.
Ezért az újszegediek egy része, akik a város déli részébe mennek, inkább a Bertalant használja. Igen ám, de Újszegedről Szegedre átérve, a városközponttól északra találja magát az autós. Ez akkor nagy baj, ha Szeged déli részén van az autós célpontja. Nekik fontos lehet egy osonó út, egy szegedi egérút, a Tiszával párhuzamosan, azaz a rakparti út. Ez egy Újszeged-déli szegedi városrész (Alsóváros) kapcsolat.
Ha azonban megépül a szegedi harmadik híd, a Déli-híd, az előbbi második csoportja már a direkt útvonalat fogja használni, azaz csökken a rakparti út forgalma. A rakpart, mint hídpótló ideológia tehát okafogyottá válik.
A rakparti úti forgalom, a rakpart szempontjából tranzitforgalom, mely nem illik ebbe a környezetbe. Szeged ezeket észre sem vette, a város ezen zárások alatt és ellenére élt tovább, mintha mi sem történt volna. Ebből az következik, hogy a rakparti út léte tehát egyáltalán nem létérdeke a városnak. Igény lenne az autómentes rakparti elfoglaltságokra. Ebbe az irányba kell elmozdulnunk.
Az írás teljes terjedelmében elolvasható erre a linkre kattintva.
Rigó Mihály
okl. erdőmérnök
okl. építőmérnök
09:04
Mégis meg lehet oldani!
Szeged legutóbbi elképzelése ezzel tökéletesen ellentétes: konzerválni a tarthatatlant!
https://alfahir.hu/2018/10/25/autok_parizs_kornyezetvedelem
21:37
Kinek jó ez?
Autóégetés a Tisza partján. Ha a levegő 30 fok feletti, hány fok lehet a fátlan helyen leállított autó belsejében?
Tényleg itt kell ezeket tárolni?
Mielőbb vissza kell adni Szeged legértékesebb területét az embereknek!
http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/hiaba_veszelyes_ezen_sporolunk_teli_gumival_nyaron_is_sokan_autoznak_-_szegeden_rosszabb_a_helyzet_az_orszagosnal/2569626/
09:13
Szeged legnagyobb, legkoszosabb kocsmája lett a Tisza partja.
Az új funkció: a "rakpartozás."
"A Huszár Mátyás rakpart az egyik legproblémásabb és legtöbb munkát adó területe a városnak – nyilatkozta lapunknak Makrai László, a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. – Valójában egy nagy forgalmú vigalmi negyed üzemel itt éjszakánként. A hatóság fellépését az illegális tevékenységek – éjjeli gyorsulási verseny, alkoholos italok fogyasztása, mélynyomós zenehallgatás, illegális parkolás a buszparkolóban, marihuánafogyasztás – visszaszorítására nem tapasztaljuk. Az italozáshoz kapcsolódó hulladék tömegesen kerül a lépcsősorra, a sétányra és a Stefánia parkba. "
"Rendszeresen megrongálják a környék szobrait
– Az üvegcserép, a sörös- és pizzásdoboz ellepi a rakpartot. A játszótér játékai, padjai a túlterhelés és a nem rendeltetésszerű használat miatt folyamatos és drága szervizelésre szorulnak. A környék szobrait rendszeresen rongálják, a Dankó Pista-szobor karját, hegedűjét már többször törték le, a Bőség ivókút műalkotás oszloprészét derékba törték. A fiatal felnőttek és kiskorúak magukból kifordulva ekként mulatnak. A hét minden napján hajnaltól 8 óráig külön csoport takarítja fel mind a rakpartot, mind a Belváros és Kárász utca tengelyét az éjszakai élet hordalékától, ennek mennyisége hétvégente többszörös – fejtette ki Makrai László."
"Ezenkívül nem látok nagyobb problémát a „rakpartozással", és én támogatnám, hogy 18 év fölött lehessen alkoholt fogyasztani ezen a területen."
Vannak jó néhányan, akik szerint:
"A városban abszolút megérthető, hogy nem lehet inni, de itt, a rakparton elszeparáltan, nagy területen tudunk szórakozni, senkit nem zavarva. "
http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/szukseguk_van_a_rakpartra_a_fiataloknak_a_talalkozashoz_-_kozteruleti_jogsertesnek_szamit_a_tisza-parton_alkoholizalas/2567321/
21:04
Varsóban igen, Szegeden nem!
Közben szinte mindenben teljes az egyezés.
Nekünk még a Biopolisz teória sem segít.
http://epiteszforum.hu/kincseket-rejt-a-varsoi-folyopart
11:28
"A New York-i Central Parkból is száműzik az autókat"
"New York polgármestere, Bill de Blasio jelentette pénteken a hírt, hogy júniustól kitiltják a Central Parkban kanyargó utakról az autókat. "
"Ez a park nem az autóknak épült, sőt, még az autók előtt építették; embereknek készült – mondta a polgármester a bejelentés alkalmával, ..."
A szegedi rakpart sem az autóknak épült, csak betörtek oda és elfoglalták azt!
https://totalcar.hu/magazin/hirek/2018/04/22/a_new_york-i_central_parkbol_is_szamuzik_az_autokat/?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link