Nézőpontok/Kritika

Az autómentes Tisza-partért

1/5

a szegedi Belváros grafikai látképe

Tisza-part Szegeden

Tisza-part Szegeden

Tisza-part Szegeden

?>
a szegedi Belváros grafikai látképe
?>
Tisza-part Szegeden
?>
Tisza-part Szegeden
?>
Tisza-part Szegeden
?>
1/5

a szegedi Belváros grafikai látképe

Tisza-part Szegeden

Tisza-part Szegeden

Tisza-part Szegeden

Az autómentes Tisza-partért
Nézőpontok/Kritika

Az autómentes Tisza-partért

2016.04.14. 10:20

Cikkinfó

Szerzők:
dr. Rigó Mihály

Földrajzi hely:
Szeged

Vélemények:
5

Letölthető dokumentumok:

Rigó Mihály folytatja Szegedről szóló cikksorozatát. Legújabb tanulmányában a szegedi rakpart funkciójának megváltoztatásáról ír, az legyen ismét autómentes. 

Az autómentes Tisza-partért - A közlekedés helyett a rekreáció legyen a szegedi rakpart funkciója!
 

Mivel kissé hosszú ez a dolgozatom, az alábbi tartalomjegyzékkel szeretnék azoknak segíteni, akik nem akarják elolvasni az egészet:

  • Szeged és a Tisza
  • A helyszín
  • A szándékom
  • A rakparti út mai használói
  • A rakparti út olyan, mint egy alagút
  • A rakparti út időszakos használata
  • Klinikai negyed a rakparti út mellett
  • A hangos kisebbség terrorja
  • A rakpart nem útnak épült, nem véletlen a rakpart név
  • Mire használták eleink a hajózáson túl még a Tiszát?
  • Mi a ma helyzet?
  • Frontvonal a város közepén!(?)
  • Mit gondoltak eleink a szegedi Tisza-partról, a rakpartról?
  • A Tisza élőlény, akárcsak a Földünk. Egészségére Szegeden nagyon kellene vigyázni.
  • „Szegednél tilos a Tiszában fürödni"?
  • Schilsong János, az Oskolás Intézet Kft. innovációs vezetője javaslata, a „Szeged főutcája a Tisza" ideológia tartalommal kitöltésére
  • Török Péter elképzelési. Az első tervező, aki át merte szakítani a belvárosi partfalat. A „betonbrutál" első megnevezője
  • Vesmás Péter vezető tervező - Tér és Forma Építésziroda - elképzelése
  • Egy friss budapesti próbálkozás a pesti oldali Duna-part humanizálására
  • Az 1913 óta működő függővasút a folyó fölött Wuppertálban
  • Van, aki autópályát épít a folyó fölé
  • Nehogy azt gondolja valaki, hogy az előbbi emlékmű ér valamit, pedig Kína nincs messze!
  • Mi történik évente egy hónapig Párizsban a Szajna-part egy szakaszán?
  • Végül: utca-e a Tisza, ahogyan sokan Szeged főutcájaként kezelik?
  • Amit a Déli-híd átadása után azonnal meg lehetne tenni
  • A második ütem


Szeged és a Tisza

Őseink a Tisza és a Maros miatt telepedtek itt le, valószínű kifejezetten a két folyó miatt. Ma már mintha nem szeretnénk ennyire a Tiszát és a Marost, elszakadtunk az őselemektől. Sokszor elhangzott már az igény a város és folyó kapcsolatának javítására, ám olykor ez az igyekezet épp az ellenkezőjére fordul. Volt egy időszak, amikor Biopolisznak hívtuk magunkat. Sokan éreztük telitalálatnak a névválasztást, talán nem kellene kidobni. Egy Biopolisznak mindenek fölé kell helyezni a városi Tisza-part ügyét. A szegedi Déli-híd megépítése egy nagy változtatási lehetőség, mellyel élnünk kellene. Dolgozatommal ehhez szeretnék hozzájárulni.

A helyszín

Könnyű elképzelni egy olyan félkört, melynek középpontja a szegedi Belvárosi Tisza-híd szegedi hídfőjében van, sugara kb. 600 m-es és a félkör a Tiszától a Tiszáig tart. A kapott vonal a szegedi Tisza Lajos krt. A félkör két pontban metszi a Tiszát, az ezeket párhuzamosan összekötő közel egyenes a szegedi rakpart, melyen ma egy majdnem végig egyenes, felújított aszfaltút halad, lényegében egy autópálya. Firbás Zoltán remek térképen mindez látható. A térképen felírt Korányi fasor mai neve Huszár Mátyás rakpart, erről az írásom szól.

a szegedi Belváros grafikai látképe
1/5
a szegedi Belváros grafikai látképe

A szándékom

Ismét legyen autómentes a rakpart! Hogy miért? Ezt írásomban az alábbiakkal szeretném alátámasztani és indokolni. 

A rakparti út mai használói

Két autós csapat jár erre. Egyrészt azok az autósok, akik a Tisza Lajos krt. jelzőlámpás csomópontjait a rakparton akarják kikerülni. A körút és a rakparti út egymás alternatívái. A másik csoport ideológiája a hídpótlás, a hídhelyettesítés. Szeged második közúti hídja a Bertalan-híd, a városközponttól északra áll.

Míg a Belvárosi-híd 2*1, a Bertalan-híd 2*2  forgalmi sávos. Az a furcsaság, hogy a két híd forgalomnagysága majdnem azonos, az előbbi lényegi kapacitáskülönbség ellenére. A Belvárosi-hidat a városközpontba tartók használják, a Bertalan-hidat pedig a város északi és meglepő módon a déli részébe menők. Mivel a Bertalan-hídon az ugyanakkora forgalom kétszeres sávszámon oszlik el, ezen a hídon kisebb a járműakadályoztatás, tehát magasabb a közlekedési szolgáltatás színvonala.

Tisza-part Szegeden
2/5
Tisza-part Szegeden



Ezért az újszegediek egy része, akik a város déli részébe mennek, inkább a Bertalant használja. Igen ám, de Újszegedről Szegedre átérve, a városközponttól északra találja magát az autós. Ez akkor nagy baj, ha Szeged déli részén van az autós célpontja. Nekik fontos lehet egy osonó út, egy szegedi egérút, a Tiszával párhuzamosan, azaz a rakparti út. Ez egy Újszeged-déli szegedi városrész (Alsóváros) kapcsolat.

Ha azonban megépül a szegedi harmadik híd, a Déli-híd, az előbbi második csoportja már a direkt útvonalat fogja használni, azaz csökken a rakparti út forgalma. A rakpart, mint hídpótló ideológia tehát okafogyottá válik.

A rakparti úti forgalom, a rakpart szempontjából tranzitforgalom, mely nem illik ebbe a környezetbe. Szeged ezeket észre sem vette, a város ezen zárások alatt és ellenére élt tovább, mintha mi sem történt volna. Ebből az következik, hogy a rakparti út léte tehát egyáltalán nem létérdeke a városnak. Igény lenne az autómentes rakparti elfoglaltságokra. Ebbe az irányba kell elmozdulnunk.

Az írás teljes terjedelmében elolvasható erre a linkre kattintva.

Rigó Mihály
okl. erdőmérnök
okl. építőmérnök

 

Vélemények (5)
alfoldi2011
2018.10.26.
09:04

Mégis meg lehet oldani!

 

Szeged legutóbbi elképzelése ezzel tökéletesen ellentétes: konzerválni a tarthatatlant!

https://alfahir.hu/2018/10/25/autok_parizs_kornyezetvedelem

alfoldi2011
2018.08.08.
21:37

Kinek jó ez?

Autóégetés a Tisza partján. Ha a levegő 30 fok feletti, hány fok lehet a fátlan helyen leállított autó belsejében?

Tényleg itt kell ezeket tárolni?

Mielőbb vissza kell adni Szeged legértékesebb területét az embereknek!

http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/hiaba_veszelyes_ezen_sporolunk_teli_gumival_nyaron_is_sokan_autoznak_-_szegeden_rosszabb_a_helyzet_az_orszagosnal/2569626/

 

Hiába veszélyes, ezen spórolunk: Téli gumival nyáron is sokan autóznak - Szegeden rosszabb a helyzet az országosnál

alfoldi2011
2018.07.18.
09:13

Szeged legnagyobb, legkoszosabb kocsmája lett a Tisza partja.

Az új funkció: a "rakpartozás."

"A Huszár Mátyás rakpart az egyik legproblémásabb és legtöbb munkát adó területe a városnak – nyilatkozta lapunknak Makrai László, a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. – Valójában egy nagy forgalmú vigalmi negyed üzemel itt éjszakánként. A hatóság fellépését az illegális tevékenységek – éjjeli gyorsulási verseny, alkoholos italok fogyasztása, mélynyomós zenehallgatás, illegális parkolás a buszparkolóban, marihuánafogyasztás – visszaszorítására nem tapasztaljuk. Az italozáshoz kapcsolódó hulladék tömegesen kerül a lépcsősorra, a sétányra és a Stefánia parkba. "

"Rendszeresen megrongálják a környék szobrait

– Az üvegcserép, a sörös- és pizzásdoboz ellepi a rakpartot. A játszótér játékai, padjai a túlterhelés és a nem rendeltetésszerű használat miatt folyamatos és drága szervizelésre szorulnak. A környék szobrait rendszeresen rongálják, a Dankó Pista-szobor karját, hegedűjét már többször törték le, a Bőség ivókút műalkotás oszloprészét derékba törték. A fiatal felnőttek és kiskorúak magukból kifordulva ekként mulatnak. A hét minden napján hajnaltól 8 óráig külön csoport takarítja fel mind a rakpartot, mind a Belváros és Kárász utca tengelyét az éjszakai élet hordalékától, ennek mennyisége hétvégente többszörös – fejtette ki Makrai László."

"Ezenkívül nem látok nagyobb problémát a „rakpartozással", és én támogatnám, hogy 18 év fölött lehessen alkoholt fogyasztani ezen a területen."

Vannak jó néhányan, akik szerint:

"A városban abszolút megérthető, hogy nem lehet inni, de itt, a rakparton elszeparáltan, nagy területen tudunk szórakozni, senkit nem zavarva. "

http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/szukseguk_van_a_rakpartra_a_fiataloknak_a_talalkozashoz_-_kozteruleti_jogsertesnek_szamit_a_tisza-parton_alkoholizalas/2567321/

alfoldi2011
2018.05.16.
21:04

Varsóban igen, Szegeden nem!

Közben szinte mindenben teljes az egyezés.

Nekünk még a Biopolisz teória sem segít.

http://epiteszforum.hu/kincseket-rejt-a-varsoi-folyopart

alfoldi2011
2018.04.22.
11:28

"A New York-i Central Parkból is száműzik az autókat"

"New York polgármestere, Bill de Blasio jelentette pénteken a hírt, hogy júniustól kitiltják a Central Parkban kanyargó utakról az autókat. "

dfs

"Ez a park nem az autóknak épült, sőt, még az autók előtt építették; embereknek készült – mondta a polgármester a bejelentés alkalmával, ..."

A szegedi rakpart sem az autóknak épült, csak betörtek oda és elfoglalták azt!

 

 

https://totalcar.hu/magazin/hirek/2018/04/22/a_new_york-i_central_parkbol_is_szamuzik_az_autokat/?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.