Épületek/Középület

Befogad és utat mutat: borvörös lakótelepi pavilon Tbilisziben

1/18

Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium

?>
Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium
?>
Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium
?>
Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium
?>
Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium
?>
Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium
?>
Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium
?>
Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium
?>
Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium
?>
Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium
?>
Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium
?>
Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium
?>
Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium
?>
Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium
?>
Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium
?>
Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium
?>
Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium
?>
Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium
?>
Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium
1/18

Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium

Befogad és utat mutat: borvörös lakótelepi pavilon Tbilisziben
Épületek/Középület

Befogad és utat mutat: borvörös lakótelepi pavilon Tbilisziben

2019.12.27. 08:02

Projektinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Tbiliszi

Építészek, alkotók:
Medium, Camille Filbien, Benjamin Wells, Francis Naydler, Jacob Sturdy

Címkék:
lakótelep, pavilon

Vélemények:
1

8-23-VI pavilon, Tbiliszi

Tervezés éve:
2019

Építés éve:
2019

Stáblista

Tervező: Camille Filbien, Benjamin Wells, Francis Naydler és Jacob Sturdy (Medium)

Megbízó: Tbilisi Architecture Biennial

Kivitelező: ALL-P Metal / Zviad Chachanidze

Helyi koordináció: Nikusha Lomidze

Fotó: Benjamin Wells / Medium

A 8-23-VI megvalósulását az Európai Unió Kreatív Európa Programja, valamint a Királyi Dán Képzőművészeti Akadémia támogatta.

Nemrég készült el a tbiliszi építészeti biennále első maradandó beavatkozása. A színével a grúz borhagyományra utaló kis pavilon a város egyik hatalmas lakótelepén, egy tömbház bejáratánál kapott helyet és szerepet a koppenhágai Medium tervezésében. 

1988 novemberében a grúziai Tbiliszi adott helyet a Szovjetunió első, és mint gyorsan kiderült: egyetlen nemzetközi építészeti biennáléjának. A nyugat-európai, amerikai és szovjet munkákat bemutató, a zsűriben többek közt Massimiliano Fuksast is ott tudó kezdeményezés egyhetes programsorozata a grúz főváros sajátos, a viszonylagos alkotói szabadság szigeteként betöltött szerepére is rávilágított a zárt szovjet világban. 

A közismert világpolitikai események folytán aztán a következő két év épp három évtizedbe telt. A 2017-ben négy, európai tájékozottságú grúz értelmiségi: a Berlinben élő Tinatin Gurgenidze építész-urbanista, a tbiliszi Wunderwerk vezetője, Gigi Shukakidze, a Rotterdamban tanult Otar Nemsadze és az Interieri designmagazin létrehozója, a többiektől eltérően jogász végzettségű Natia Kalandarishvili által újraalapított rendezvény Tbilisi Architecture Biennale (TAB) néven tavaly ősszel zajlott, de persze már egészen más keretek között.

Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium
1/18
Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium

A biennálék időközben több százasra szaporodott mezőnyében a TAB egyrészt sajátos lokációjával, másrészt jól megválasztott témájával próbált kitűnni. A „Buildings Are Not Enough" mottó alatt a TAB a szovjet perifériákra különösen jellemző, látványos módon megjelenő informális építészetet választotta első témájának: azokat az átalakulási folyamatokat, amelyekkel a városlakók az általuk használt struktúrákat közelebb hozzák mindennapi igényeikhez és szokásaikhoz. 

A biennále fő helyszíne a Tbiliszi északi külvárosában, a Gldani-Nadzaladevi nevű rayonban, másképp a 8. kerületben található hatalmas, szovjet időkben készült lakótelep volt, amellyel a biennále-társalapító Tinatin Gurgenidze PhD-témájaként is foglalkozik. A TAB idején, 2018 őszén itt ideiglenes installációkat állítottak ki, többek között a nyolcvanas években „papírépítészként" híressé vált orosz Alekszander Brodszkij, a velencei Babau Bureau, az amerikai Thomas Ibrahim munkáival. A talált anyagokból és helyzetekre alapozó, részben parazita jellegű „gonzóépítészet" példáui leginkább szubjektív alkotói kommentárokként értelmezhetőek egy szovjet lakótelep apropóján, de arra mindenképp jók, hogy új perspektívákat kínáljanak a helyieknek lakókörnyezetük megéléséhez. 

A TAB és a koppenhágai Medium építésziroda között elindult, hosszú távú együttműködésnek azonban egy évvel később, idén őszre maradandó eredménye is lett: a 23-as háztömb VI. számú bejáratánál elkészült, állandó pavilon. 

Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium
11/18
Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium

A 8-23-VI névre keresztelt pavilon átmeneti teret képez a környező publikus szféra és az előtte-mögötte magasodó tömb magánlakásai között. Létezésével az eredetileg megtervezett, de karbantartás hiányában elhanyagolt köztér újbóli „belakására" szólít fel, akár egyéni felhasználóként, akár közösség részeként. 

Az egyszerű építőanyagokból kialakított burkolat és változó magasságú lábazat felett a pavilon oldalfalait fémpanelek alkotják – elforgatásukkal teljesen átlátszó vagy zárt struktúra alakítható ki. A felhasználónak adott szabadság a létrehozható tér minőségét is tágan definiálja. A gondos tervezés – a pavilon esőtől csak nyitott állapotban véd – azonban határt is szab a lehetséges funkcióknak: az építmény alapvetően a közösségé, nem sajátítható ki hosszabb távon privát célra.

A lépték és a felhasznált, hullámos kialakítású fémlemez anyag a gldani lakótelep legjellegzetesebb informális tereire: a Szovjetunió szétesését követő években kontroll nélkül emelt privát garázsok százaira is utal. Ezzel a gesztussal az épület a tulajdonlás normáinak megkérdőjelezésére, az egyedi ízlés és szubjektív lakói-használói döntések jeleinek megmutatkozására – azaz a rendszerváltás utáni évek Grúziájának sajátos atmoszférájára is reflektálni kíván.

Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium
16/18
Medium: 8-23-VI, Tbiliszi, Grúzi, 2019. Fotó: Benjamin Wells / Medium

A modernista lakótelep szociális problémái ugyan évtizedek óta foglalkoztatják a szakembereket, de konkrét építészeti beavatkozásokra is számos lehetséges mintát láttunk már. Idehaza a József Attila-lakótelep kapcsán zajlott elgondolkodtató pályázati munka 2017-ben, a veszprémi Haszkovón idén művészeti beavatkozásokkal kísérleteztek, garázsfesztiválra pedig Dunaújvárosban volt – sajnos a második, 2009-es kiadást követően elhalt – példa.

Az itt bemutatott, kis büdzséből készült tbiliszi munka átmenet: egyszerre művészi igényű beavatkozás és praktikus használati tér, mikro félprivát-félpublikus kísérlet a házgyári óriások árnyékában. Perfekcionizmusa talán – ma még – elüt a környezettől, és azzal, hogy közvetlensége egyszerre kínál alternatívát és kezdeményez akciót, kontrasztot képez mind a lakótelepet megépítő, központosított hatalmi rendszerek ideológiájával, mind az informális beavatkozások anarchisztikus esztétikájával. Ez a harmadik út persze veszélyesnek, keskenynek, nehezen járhatónak tűnhet ott, Tbilisziben, de itt, Budapesten is. Másik viszont, úgy látszik, nemigen maradt.  

Vélemények (1)
kezdoepitesz
2020.01.06.
16:42

Nem akarok ünneprontó lenni: de nem lett volna több értelme a panelekkel kezdeni valamit?! Nézzük meg 1 év múlva hogy fog kinézni ez a hely: össze lesz graffitivel fújva, tele kosszal, falevelekkel, kutyaszarral és ki tudja még mivel...generáltunk egy újabb problémát, de legalább majd erről is lehet PhD-t írni...

Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk