Családi üdülő Balatonlellén
A Zenit Stúdió Balatonlellére tervezett háza az 1960-as és 1970-es évekbeli, Balaton környéki vasbeton héjszerkezetes nyaralók hagyományát akarta felidézni, és a környezetéhez képest egy feltűnőbb formavilággal szeretné megszólítani az embereket.
A kiindulópontok/premisszák:
- A tó és a szemközti oldal látványa
- A Balaton környéki vasbeton héjszerkezettel épült házak hagyománya
- Egy család két nagy gyerekkel
A megoldások:
- Balatonlelle a tó déli oldalán fekszik, így az északi homlokzat nagy nyári hőterhelés okozása nélkül lehet teljes üvegfelület, ami tökéletes kilátást nyújt a tóra és egy egyszerű, homogén felületet ad.
- Az 1970-es évek Balaton-part mentén álló, szoborszerű, vasbeton épületei csodálatos kis ékszerdobozonként színesítik a part menti épített környezetet.
- Az épületen belül három rész került kialakításra: egy földszintes és két emeletes lakóegység. Minden lakóegység különállóan rendelkezik nappalival, konyhával, fürdőszobával és hálóval , ugyanakkor a három lakrész a nappalik közötti elhúzható üvegfalnak hála egy térré kapcsolható.
A tájolást egyértelműen meghatározza a telek: a déli oldalon található a Honvéd utca, a Balatonlelle és Balatonboglár közti belső út annak minden forgalmával. Az északi oldalon a Balaton és a Virág Strand elkeskenyedő fövenye a strandolóktól a kukoricaárusokig. Az épület északi oldalának egészét a mindhárom üdülőegységen végigfutó nappali foglalja el. A földszintes épületrészben a nappaliból közvetlen nyílik és egy légteret képez a konyha, az olvasószoba és a háló. A kétemeletes egységben a nappalival egy térbe került az földszinti konyha, valamit az emeleti galéria. A déli oldalra apróbb nyílászárók kerültek a nyári túlmelegedés elkerülése végett.
Az épület egy izgalmas formai játék. Nem kívánja követni a mai trendeket, nem illeszthető be a jelenleg létező építészeti kánonba. Az 1960-as és 1970-es évek kísérletezőbb, bátrabb építészeti útkeresés irányát idézi.
A mai kor számára is nyitottságot próbál sugallni mind az építészek, mind a megrendelők részéről. A "házikóforma" ház és az üvegkorlátos kockaházakkal szemben próbál egy más alternatívát nyújtani a környéken. Az építészet felelőssége a legtöbb művészeti ágnál nagyobb: hiszen, a kortárs festészetet el lehet kerülni, ha az ember nem jár múzeumba vagy galériába, a kortárs irodalom is megkerülhető, ha nem megy az ember könyvesboltba vagy színházba. Ellenben az építészetbe lépten-nyomon belefutunk, így az mindenkihez eljut.
Miközben az épület kezdte felvenni a tervezett formáját, a Virág Strand látogatói is kíváncsian fotózták az épületet. Mindez jelzi, hogy egy picit bátrabb épületformával már megszólíthatók az emberek. Az energetikai igények, amelyek alapvető és elsődleges tényezői a jelen kor építészetének, nem kell hogy formai lemondással járjanak. A középületek esetén gyakran elvárt egyedi formák és koncepciók átültetése családi ház méretű projektekbe egy nagyon izgalmas feladat, mégha kockázatos vállalás is egyben.
Varsányi András, Vas Norbert
Szerk.: Pleskovics Viola