| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épülettervek/Hallgatói terv

Eldobott idő I Szabó Viktória diplomamunkája

1/23

Kistarcsa

Internáló tábor

A tábor története

Bontások

Helyszínrajz

Telepítés

Tömegalakulási ábra

-1. szint alaprajz

0. szint

1. szint alaprajz

2. szint alaprajz

Délkeleti homlokzat

Délnyugati homlokzat

Északnyugati homlokzat

Északkeleti homlokzat

A-A metszet

B-B metszet

A kiállítótér rámparendszere

Megérkezés

Megemlékezés

Átélés

Lenyugodás

?>
Kistarcsa
?>
Internáló tábor
?>
A tábor története
?>
Bontások
?>
Helyszínrajz
?>
Telepítés
?>
Tömegalakulási ábra
?>
-1. szint alaprajz
?>
0. szint
?>
1. szint alaprajz
?>
2. szint alaprajz
?>
Délkeleti homlokzat
?>
Délnyugati homlokzat
?>
Északnyugati homlokzat
?>
Északkeleti homlokzat
?>
A-A metszet
?>
B-B metszet
?>
A kiállítótér rámparendszere
?>
Megérkezés
?>
Megemlékezés
?>
Átélés
?>
Lenyugodás
?>
1/23

Kistarcsa

Internáló tábor

A tábor története

Bontások

Helyszínrajz

Telepítés

Tömegalakulási ábra

-1. szint alaprajz

0. szint

1. szint alaprajz

2. szint alaprajz

Délkeleti homlokzat

Délnyugati homlokzat

Északnyugati homlokzat

Északkeleti homlokzat

A-A metszet

B-B metszet

A kiállítótér rámparendszere

Megérkezés

Megemlékezés

Átélés

Lenyugodás

Eldobott idő I Szabó Viktória diplomamunkája
Épülettervek/Hallgatói terv

Eldobott idő I Szabó Viktória diplomamunkája

2023.10.05. 12:49
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Kistarcsa

Építészek, alkotók:
Szabó Viktória

Címkék:
diploma, emlékhely

Eldobott idő

Tervezés éve:
2023

Stáblista

Szerző:
Szabó Viktória

Intézmény:
Óbudai Egyetem, Ybl Miklós Építéstudományi Kar

MÉD:

Az Óbudai Egyetem, Ybl Miklós Karán a  diplomaterv témája a volt kistarcsai internálótábor területén egy emlékhely létrehozása, valamint a hozzá kapcsolódó, jelenleg alulhasznosított, elavult kisvárosi tér rendezése. Eldobott idő című diplomamunkáját a tervező, Szabó Viktória mutatja be.

Kistarcsán az 1900-as években épült lakótelepet 1928-tól internáló táborrá alakították át, melyet aztán a mindenkori politikai rendszer használt fel a maga által kirekesztettek és kitoloncoltak számára. Ez a tábor egy gyűjtőtábor volt, így ide szállították a rabokat majd innen vitték tovább őket különböző kényszertáborokba és börtönökbe (pl. Auschwitzi koncentrációs tábor,Recski munkatábor). Kihallgatások és kínvallatások szemtanúja a terület. 

Kistarcsa
1/23
Kistarcsa

A területen a politikai tevékenységeknek 1957-ben lett vége, ezután próbálták hasznosítani/bevonni a település életébe. Több épületet is lebontottak és átépítettek. A területen megmaradt épületek elhagyatottan álltak több évtizeden keresztül így elég rossz állapotba kerültek. Mivel minden értékes épület elpusztult és csak a parancsnoki épület maradt meg(mára ez is elbontásra került), így diploma tervemnek ennek a rehabilitációját, emlékhellyé alakítását és a terület rendezését tűztem ki célul.

Internáló tábor
2/23
Internáló tábor

A koncepció egy olyan hely létrehozása volt, amely méltó emléket állít, az itt raboskodó emberek számára. Mivel a környezetbe illesztése is fontos, így a tér átalakítása is alapvető szempontá vált számomra. Ennek a két különböző programnak ez egybe hangolásával jön létre az emlékhely és az azt felvezető városi köztér kialakítása.

A területet három egységre osztottam fel: emlékparkra, ligetes parkra és rendezvény térre. Mivel e területet szokta a város használni különböző rendezvényekre, így egy erre alkalmas részt is ki szerettem volna alakítani, ezzel együtt pedig rendezni a parkoló és a buszmegálló kialakítását, és pozicionálását.

Tömegalakulási ábra
7/23
Tömegalakulási ábra

Fontos cél volt, hogy kialakuljon egy ligetes, sétálós-leülős rész is, hiszen jelenleg nem található ilyen a városban ezzel átmenetet képezve a hangosabb rendezvénytér és a lecsendesülő emlékpark között. 

Az emlékpark ezért tervemben leválasztásra került egy erősen fásított területtel, korten lemezekkel vizuálisan is elválasztva azt. Ezek a lemezek adják meg az emlékpark bejárásának irányát, amelynek a végpontja a tervezet intézmény, melyet a torony vertikális megjelenése is elősegít. Ezek a korten lemezek pengeként szegélyezik az utat, egyre jobban sűrösödnek az emlékhelyhez érve. 

A torony, mint vizuális elem elhelyezését fontosnak találtam a helyszínen, hiszen az ide érkező emberek számára egykor az első látható építmény a víztorony volt... A parkban található egy kültéri kiállítótér, amely bemutatja a hely az idővonalát a tábor keletkezésétől annak bezárásáig. Itt egy választási lehetőséget kínálok az ide érkezőnek- hogy körbejárja az emlékparkot vagy rögtön bemegy a múzeumba. 

Délkeleti homlokzat
12/23
Délkeleti homlokzat

Az emlékparkot végigjárva tudunk visszatérni eredeti utunkra, ahonnan tovább haladva elérünk az emlékfalig, amely szintén még a kerítésből maradt falrészlet.  Itt alakítottam ki egy olyan rendezvényteret, ahol a terület évfordulójára akár ünnepséget is lehet tartani. Innen továbbhaladva ismét elkezdünk süllyedni a föld alá, a korten pengékkel szegélyezett úton.

Ekkor szintén két választási lehetőség áll előttünk: továbbmegyünk a torony felé, ahol az elcsendesedő “kápolna" található, vagy pedig kitérünk a múzeum bejáratának irányába. Itt már nem látunk semmit a külvilágból így a döntés a miénk. 

Az emlékhelyre érkezve egy dupla belmagasságú térbe érkezünk ahol teljes sötétség van csak egy fénycsík jön be a a torony mellett egy felülvilágítón keresztül. Az emlékhely végében az eredeti fal található, amelyen meghagynám az eredeti ajtót is mint egy portálként a feldolgozás felé. 

A múzeumba érkezve tovább kísér minket a korten út amely felvezet minket a kiállítótérbe. Az épület földszintjén került kialakításra a mosdó blokk, az értékmegőrző, a jegypénztár és egy kávézó is. Az emeletre a korten lépcsőn megyünk fel, melynek az orsóterében egy acéllemezből installált hegyes felület vezeti tovább az embert. Felérve szintén egy történeti vezérsíkra épül fel a kiállítás. Itt az ide érkező internált ember útját ismerhetjük meg. Elöször megismerkedünk a hellyel, mintegy előzményt adva az emlékparknak. Ezután pedig elkezdődik az út. A második lépcső a kiszakadás, ekkor egy zárt sötét a rámparendszerbe kerülünk, amely éles kanyarokkal nehezíti a továbbjutást. Ez a rámpa a kiszakadási fázisban felfelé visz, csökkentve a belmagasságot. Ezután megérkezünk egy nagyobb sejtelmes részbe ahol vetített anyagon szembesülünk vele, hogyan is vitték el ezeket az embereket az otthonukból. A rámparendszert követve elkezdünk vissza süllyedni, ahol elérjük a harmadik fázist: az utat, ahol nem tudhatjuk hogy hova is megyünk tovább, de itt kitekintést nyerhetünk a kinti környezetbe mintegy vigasz pontként. A lépcsőn továbbhaladva megérkezünk a második szintre ahol a negyedik fázist érjük el, vagyis azt az érzést, hogy milyen is egyedül lenni a tömegben.

A kiállítótér rámparendszere
18/23
A kiállítótér rámparendszere

Itt a kortenacél oszlopok szimbolizálják az embereket, akik egy teljesen ismeretlen, de zsúfolt környezetbe érkeztek. Ezután következik az elszigeteltségi fázis ahol pedig egy keskenyedő, felfelé emelkedő sötét rámpán találjuk magunkat. Ennek a végén egy ablaknyílás található, amely a hatodik fázis, vagyis a külvilággal való kapcsolat. Ezután jutunk el a hetedig fázishoz, vagyis a továbblépés és feldolgozás felé: ez az elfogadás fázisa. Ekkor kerülünk be a toronyba ahol felérve egy keskeny hasítékon keresztül beláthatjuk a területet. Itt az üveget lefóliázva az elbontott épületek helyén szellemképként megelevenednek az egykori integráló épületek tömegei..

Megemlékezés
20/23
Megemlékezés

A másik épületrész a kutatásról szól. A földszint a látogatóknak lett kialakítva, itt kapott helyet a foglalkoztató, a kiállítóterekkel is összekötve a kutatóházat, illetve olvasó tereket is. Az első emeleten található meg a kutatási szint ahol az anyagokat gyűjtik és rendszerezik őket. A második emeleten pedig a kutató intézet és a múzeum üzemeltetése található. 

Ez a két épületrész egy nyaktaggal kapcsolódik egymáshoz amely előadótérként mindkét épületrészt ki tudja szolgálni.

Szabó Viktória

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.