Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. /
Közélet, hírek

Építészhallgatói tervek az egri Északi Lakótelep megújítására

1/50

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/50

Építészhallgatói tervek az egri Északi Lakótelep megújítására
Közélet, hírek

Építészhallgatói tervek az egri Északi Lakótelep megújítására

2005.10.13. 23:00

Helyzet A hetvenes évek nagy lakótelepeinek problémái minden magyar várost érintenek. Eger északi városrészében, az Északi Lakótelepen az országos arányhoz hasonlóan a város lakosságának mintegy harmada él.

Helyzet
A hetvenes évek nagy lakótelepeinek problémái minden magyar várost érintenek. Eger északi városrészében, az Északi Lakótelepen az országos arányhoz hasonlóan a város lakosságának mintegy harmada él. A lakótelepek általános problémáin túl a történeti városmaggal való szoros kapcsolat és a városfejlődés is indokolta, hogy az Északi Lakótelep megújulása mind a városfejlesztési tervekben, mind Eger pályázatában az Európa Kulturális Fővárosa címért helyet kapott.

A sok kötöttséggel bíró lakótelepek megújítása a szokásosnál frissebb látásmódot, új eszközöket igényel. 2005 májusában Eger városa a Műegyetem 33 építészhallgatóját látta vendégül, akik egy hétig ismerkedtek és gondolkoztak az Északi Lakótelep jövőjéről. A műhelyben született skiccek, számítógépes modellek, látványtervek egyszerre célozták meg a városrész hosszú távú élhetőségének, építészeti színvonalának javítását és a kulturális főváros életébe, rendezvénysorozatába, építészeti arculatába való bekapcsolását.

Tervek
Az elemzésekből a hagyományos lakótelepi problémák világlottak ki, mint a lakások kis alapterülete, az épületek rossz műszaki állapota, a távfűtési rendszer ellentmondásos működése, a hőszigetelés és a lapostetők megoldatlan problémái, a homlokzatok sivársága, a parkolófelületek és a központi helyek hiánya. A lakótelep eredeti lakossága elöregszik, egy generációváltás most van kialakulóban, de az idősek igényeihez még, a kisgyerekesekéhez már kevéssé igazodnak a kialakított közterületek. Sajátos helyi probléma a Rákóczi út, amely kialakítása folytán a forgalmából szükségesnél jobban terheli a lakókörnyezetet. Ugyanakkor az Északi Lakótelep a lakói által méltán szerethető intenzív és jó állapotú zöldfelületei, jó tömegközlekedése, oktatási és kereskedelmi ellátottsága miatt. Az építészhallgatók által ajánlott változtatások különböző szinteken avatkoznának be a lakótelep életébe.

Születtek szerkezeti javaslatok, mint például a vasútvonal elővárosi vasútként való hasznosítása. Egy megállóval a bevásárlóközpontoknál, eggyel a lakótelep súlypontjában praktikus összeköttetést jelenthetne a történelmi városmaggal és az északi "elővárosokkal". Továbbgondolva turisztikai jelentőségűvé válhat a vonal Bélapátfalva, Szilvásvárad felé, kitágítva a kulturális főváros helyszíneinek, attrakcióinak választékát.
Több terv foglalkozott központi helyek kialakításával, a létező központok megerősítésével. Mindehhez eszközül használták a központi funkciók, elsősorban a kereskedelem és szolgáltatás sűrítését, a tömegközlekedés és a felszíni parkolás összehangolását, az építészeti karakter javítását. Az egyik projektben a monofunkciós működés oldására lakóépületeket alakítottak át irodaépületté, és új irodaépületek is születtek, a tízemeletesek nagyságrendjének megfelelő építészeti formálással.
Több projektben is kiemelt funkciót kapott az Eger patak völgye, amely a belvárost a lakóteleppel, a lakótelep különböző zónáit egymással és a most fejlesztendő északi területekkel köti össze. A patak-rehabilitációs ötletek között hagyományos parkos kialakítás is szerepel, a bicikliút felújításával, futópálya kiépítésével, sportközpont felfűzésével, de futurisztikus, a kulturális főváros attrakciójaként működtethető ötletek is felmerültek, mint a víz felett sikló mozgó kávézó ideája.

Sokan újraformálták a déli szabad területet is, általában felkarolva a város aktuális pályaépítési terveit, teret adva emellett a fiatalabb, szabadidős sportágak pályáinak és mindezt intenzív kialakítású, városi parkba ágyazva, ahogy ez az Északi Lakótelep eredeti tervein jelzésszerűen szerepelt. Az egyik terv azonban ezzel sem elégedett meg, a lakótelep zöld oldalát erősítve, azt karakterisztikus "véd"jeggyé téve a patak felől a sportterületek felé fokozatosan ritkuló erdővé varázsolta a déli részt.
Többeket foglalkoztatott a parkolás gondja. Egy csoport a többnyire meglévő parkolófelületeket alakította át, hullámzó, részben járható zöldtetőkkel takarva az autókat, átformálva a lakótelepi tájat, újradefiniálva a magasépület és a térszint kapcsolatát. Mások parkolóházakat, magas dekkeket építenének, csoportonként hozzákapcsolva a lakóépületek közlekedőrendszeréhez, átformálva azok tömegét, takarva a zavaró végfalakat. A részben fedett, részben zárt, lakásokhoz kapcsolódó parkolóhelyek kialakítása fontos eszköz a lakások értéknövelésére, egyben a közterületek rendezettségének is feltétele.

Egy csoport a kiemelkedő tízemeletes monstrumházakkal foglalkozott. A lapostetőről feltáruló körpanoráma luxusfunkciókat vonz: a felső emeletek átépítésével és megfejelésével, elválasztott közlekedési rendszerrel wellnessfürdő szállodával, extrém sportközpont, luxuslakások, műteremlakások alakulnának ki. A felső szinthez megépítették a szükséges parkolókat, és a lakóépület is új, hőszigetelt és átformált homlokzatot kapott. Ehhez a csoporthoz hasonlóan mások is foglalkoztak elsősorban a négyszintes épületek tetejének kialakításával, amelyek a tízemeletesek felső szintjeiről a látvány szerves részei. A zöldtetők a különböző koncepciók szerint ráépített lakásokat privát kertként vagy a szomszédos házcsoport lépcsőházait hidakkal összefogva a kisebb közösséget szolgálnák.

A tetők átalakítása mellett a lakások minőségének javítása lényeges szempont. A lakásterületek differenciálásával, kiegészítő szolgáltatásokkal, mint nagyobb terasz, privát kert, garázs, a műszaki problémák oldásával emelhető lenne a lakótelepi lakások értéke, presztízse, a területen a maitól eltérő igényszintű rétegek is megjelenhetnének. Az egyik építészhallgatói tervben a lakótelep északi, ma is intenzív bejárati tömbje a fiatalos urbánus "juppi" életmód helyszínévé és jelképévé válik a lakások, homlokzatok és közlekedők átformálásával, a Rákóczi úti alsó szintek bulvárszerű kialakításával, a megfelelő vendéglátás, kereskedelem és közösségi szolgáltatások elhelyezésével és a "tömbbelső"-ben a hagyományos gyerekintézmények helyén intenzív urbánus park és sportszolgáltatások kialakításával. Más javaslatok is születtek a lakóépületek, elsősorban a legsivárabb tízemeletes panel sávházak "homlokzatosítására". A szokásos hőszigetelés helyett egyes panelelemek kiemelésével - az alagútzsalus épületeknél még egyszerűbben a végfalak bontásával -, vagy a homlokzat előtt megépített független szerkezettel a lakások bővítésére, a teraszok növelésére, árnyékoló- és napkollektor-rendszerek elhelyezésére nyílik lehetőség, akár a lakástulajdonosok egyéni igényei szerint. Az ötletek egy része meglehetősen futurisztikus, mint például az acélszerkezetben gépesítve mozgatható, bérelhető kertek, mások azonban a nagyobb lélegzetű felújítás reális útját mutatják.

Sajátos módon oldaná az épületek merev kontúrjait a parazita lakások ötlete, ahol a lapostetőket, vak végfalakat kihasználva az eredeti épület szerkezetéhez és közlekedési rendszeréhez csak a feltétlenül szükséges mértékben kapcsolódó könnyűszerkezetes, egyedi formálású lakásegységek jöhetnének létre egyéni finanszírozással. Hasonló "partizánakcióval" épülhetnének az intenzív zöldfelületekben lábakra állított magánlakások is.

A javasolt mikrobeavatkozások már a művészeti akciók szintjéhez közeledve változtatnák meg a lakótelepi hangulatot, egyes elemeikben praktikus tartalmakat is hordozva, máskor tisztán esztétikai céllal. Az előbbiekhez tartozik a közterületeken elhelyezett egységes formavilágú "boksz"-ok rendszere, amelyekben buszmegállók, kioszkok, játszószerek, közvécék, esőbeállók, stb. kaphat helyet. Ilyenek a panelházak végfalán elhelyezett mozgatható tükör- illetve napkollektor rendszerek, vagy a patakpart teraszai, amőba formájú zöld napozóhídjai is. Tisztán esztétikai akcióként, a kulturális főváros művészeti akciótervéhez kapcsolódhatna más mikroprojektek megvalósítása, mint a fényoszlopok kialakítása, a paneles végfalak interaktív fényjátékká változtatása vagy a patakmederben közlekedő mozgó kávézó ötlete.

 

1. csoport:
Czeglédi Réka, Jesch Judit, Huszár Tamás, Komlósi Bence

 

1/50

2/50

3/50

4/50

5/50

6/50

7/50

8/50

9/50

10/50

11/50

12/50

 

2. csoport:
Kelemen Dezső, Kelemen Péter, Thuróczy Mária, Vanyó Alida

 

13/50

 

 

3. csoport:
Kósa Luca Kornélia, Molnár Kristóf Dávid, Molnár Richárd, Mosonyi Robin

 

14/50

15/50

16/50

17/50

18/50

19/50

20/50


 

4. csoport:
Balázs Jusztina, Farkas Boglárka, Kurucz Attila, Széri-Varga Zoltán

 

21/50

22/50

23/50

24/50

25/50

26/50

27/50

28/50

29/50

30/50

31/50

32/50

33/50

34/50

35/50

36/50

37/50

 

5. csoport:
Giap Thi Minh Trang, Pohácsek Viola, Ratatics Ilona, Virág Péter

 

38/50

39/50

40/50

41/50

42/50

43/50

44/50

45/50

46/50

47/50

48/50

49/50

50/50

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.