| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épülettervek/Hallgatói terv

Extrémsport Komplexum: az Óbudai Hajógyár gépműhelyének revitalizációja – Zacher Márton diplomaterve

1/20

Helyszínrajz

Helyszínrajz

Helyszínrajz

Magyarázóábra - szerkezet

Magyarázóábra - helyiségkapcsolatok

Magyarázóábra - hőtechnika

Alaprajz, földszint

Alaprjaz, galéria

Alaprajz, 2. szint

További szintek alaprajzai

Részletrajzok

Részletrajzok

Homlokzatok

Hosszmetszet

Keresztmetszetek

Látványtervek

Látványtervek

Látványtervek

Látványtervek

?>
?>
Helyszínrajz
?>
Helyszínrajz
?>
Helyszínrajz
?>
Magyarázóábra - szerkezet
?>
Magyarázóábra - helyiségkapcsolatok
?>
Magyarázóábra - hőtechnika
?>
Alaprajz, földszint
?>
Alaprjaz, galéria
?>
Alaprajz, 2. szint
?>
További szintek alaprajzai
?>
Részletrajzok
?>
Részletrajzok
?>
Homlokzatok
?>
Hosszmetszet
?>
Keresztmetszetek
?>
Látványtervek
?>
Látványtervek
?>
Látványtervek
?>
Látványtervek
1/20

Helyszínrajz

Helyszínrajz

Helyszínrajz

Magyarázóábra - szerkezet

Magyarázóábra - helyiségkapcsolatok

Magyarázóábra - hőtechnika

Alaprajz, földszint

Alaprjaz, galéria

Alaprajz, 2. szint

További szintek alaprajzai

Részletrajzok

Részletrajzok

Homlokzatok

Hosszmetszet

Keresztmetszetek

Látványtervek

Látványtervek

Látványtervek

Látványtervek

Extrémsport Komplexum: az Óbudai Hajógyár gépműhelyének revitalizációja – Zacher Márton diplomaterve
Épülettervek/Hallgatói terv

Extrémsport Komplexum: az Óbudai Hajógyár gépműhelyének revitalizációja – Zacher Márton diplomaterve

2023.10.11. 10:39
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Óbuda, Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Zacher Márton

Cég, szervezet:
BME Exploratív Építészeti Tanszék

Extrémsport Komplexum: az Óbudai Hajógyár gépműhelyének revitalizációja

Tervezés éve:
2023

Stáblista

Építészeti konzulens:
Bartók István DLA

Épületszerkezeti konzulens:
Détári György DLA

Tartószerkezeti konzulens:
Vajk Rita

Kivitelezési konzulens:
Tőkés Balázs

Épületgépészeti konzulens:
Makáry Csaba

MÉD:

Zacher Márton diplomamunkájában Budapest egy ipari emléke, az Óbudai Hajógyár revitalizációjával foglalkozott. A jelenleg állandó funkció nélküli épületet extrém sport komplexumként értelmezte újjá, miközben fokozott figyelmet fordított a történeti csarnokterek lehető legnagyobb mértékű megőrzésére.

 

Tervezési program:

A 2020-as olimpián új extrém sportokat vezettek be az olimpiai sportágak közé, a fiatalok bevonzása érdekében: a falmászás, gördeszka és BMX is ezek közé tartozik. Ebből is látszik, hogy a korábban önszórakoztatás céljából kialakult utcai szubkultúrák mára komoly sporttá fejlődtek. A környező országokban egyre több sportlétesítmény van, ami ezeknek a sportoknak dedikált, de Budapesten sajnos hiánycikk a fedett pálya. Diplomamunkám témája az egykori óbudai hajógyár gépműhelyének revitalizációja és extrém sportokkal belakása, valamint a teljes barnamezős területnek összefogó jövőkép kialakítása.

A területre jelenleg egy a hazai könnyűzene felvirágoztatását célzó Popkulturális Központ terve van kilátásban. Az épület tervezésén kívül további célom, hogy ezzel összefonódott koncepciót alkossak. Úgy gondolom, a haza könnyűzene felvirágoztatását célzó projekt képéhez az azzal közösen működő, extrém sportok underground közege organikusan tudna kapcsolódni és megfelelően egészítené ki a jelenlegi tervet. Az épületállomány vizsgálata után javaslatokat tettem, melyik épületbe, milyen funkciók költözhetnének be. Például 3000 fős koncerthelyszín a szerelőműhelyben, extrém vízí sportok az egykori védőtető alatt, rockmúzeum, művészterek, táncterek, irodák és az extrémsport központ.

Magyarázóábra - szerkezet
5/20
Magyarázóábra - szerkezet

A hajógyár:

Az Óbudai Hajógyár 1835-től az 1980-as évekig működött, Budapest egyik legrégibb nagyüzeme volt. Az évek alatt a körülbelül 32 hektáros területen több száz személyszállító hajó, teherhajó, uszály, úszódaru, vonathajó, tolóhajó, jégtörő és egyéb úszó alkalmatosság készült el.  A terület több, mint 40 épületet foglal magába, a beépítést az ipari építészet, a technológia által meghatározott funkcionalitás jellemzi. A rendszerváltás után a 2000-es években az épületekbe szórakozóhelyek és irodák költöztek be, a 2010-es évektől pedig főként időszakos raktározásra használják. A teljes hajógyár a kevés, megmaradt budapesti ipartörténeti emlékünk egyike, sok műemléki védett épülettel, jelenleg jelentős változással tervezett barnamezős terület.

Helyszínrajz
2/20
Helyszínrajz

A gépműhely:

Az épület közvetlenül a H-hídon történő megérkezésnél helyezkedik el, kiemelt, központi szerepben. Szabadonálló, téglalap alaprajzú. Fő tömege háromhajós, kiemelt főhajóval, a déli oldalról pedig két magastetős, egyterű keresztházzal toldott ipari épület. Műemléki jelentőségét a homlokzatainak tagolt téglaarchitektúrája, tömege, fő- és oldalhajóin megjelenő felülvilágítói és egybefüggő belső terei adják. Az épületben korábban a 2000-es években szórakozóhely üzemelt, majd raktározásra használták, jelenleg pedig filmforgatáshoz rendezik be, de fix rendeltetése nincsen.

Magyarázóábra - helyiségkapcsolatok
6/20
Magyarázóábra - helyiségkapcsolatok

A tervezett épület ismertetése:

A legfontosabb tervezési kérdés az épülettel kapcsolatban az volt, hogyan lehet egy ekkora léptékű műemléki épülethez hozzányúlni és mekkora beavatkozásokat lehet tenni úgy, hogy megőrizze értékes ipari csarnoktereit, megfeleljen a mai energetikai követelményeknek, csak ott legyen hőszigetelve, ahol szükség van rá, a gépészeti berendezések ne fűtsenek fel fölösleges tereket, mégis jól kihasznált legyen a minden tér. A pontos programot a tervezés folyamán ezek függvényében találtam ki.

Látványtervek
18/20
Látványtervek

Három különböző hasznosítású tértípust alakítottam ki: fűtetlen kültér, temperált beltér és fűtött – utólagosan hőszigetelt beltér. Az első a kültéri sportpályákhoz kapcsolódó főépület mellékhajójának nyílásai és parapetfalainak elbontásával jött létre, mely által árkádsor-szerűen, szabadon látogatható fedett sportterek jöhettek létre. Az előcsarnok az épület súlypontjában kapott helyet, innen kapcsolódik két oldalról a két különböző sportcsarnok. A tér egyetlen bútora a szomszédos keresztház elbontott acél tetőszerkezeti tartóiból épített recepciós pult. Itt kap helyet a recepció és kávézó, valamint hozzátartozik egy vizesblokk. Van lehetőség eszközöket bérelni, tud működni sportszerboltként, valamint kiállító- és bemutatótérként is. Innen továbbhaladva a déli keresztház felé érkezünk a mászócsarnokba. Az épületbe az egyetlen nagy beavatkozás itt történt. A tető elbontásával, annak helyén 2/3 méretű vertikális toldást kapott az épület, így létrehozva a falmászáshoz szükséges belmagasságot, valamint ezzel a teljes tömeg egy kortárs high-tech elemként jelenik meg a hajógyári épületek között. A kubus a belső térben szoborként megjelenő falmászó falakra terhel, így függetlenedve az eredeti szerkezettől. A függönyfal üvegezése közé feszített acélháló gondoskodik az árnyékolásról, valamint adja egyedi megjelenését, mivel az üveg és az acél fénytörése által nappal tükörszerűen félig az éggel, félig a szomszédos ipari épületek rajta megjelenő sziluettjével olvad össze. Éjszaka viszont a benti kivilágításnak köszönhetően az Árpád hídról és a budai rakpartról teljes egészében áttetszővé válik.

Látványtervek
19/20
Látványtervek

Az utcai (’street’) sportok (gördeszka, BMX, boulder) a főhajóban kaptak helyet. Itt a tér többdimenzióssá válik a meglévő acélgalériák sportelemekkel való összekötésével. A nyugati mellékhajóban kapott helyet minden kiszolgálófunkció: öltözők, teakonyha, műhely, workshop és szabadidőterem, egészségügyi szoba és gépészet. Itt a nagy belmagasság miatt egy vendégfödém is beépült, valamit teljesértékű hőszigetelést kapott.

Zacher Márton

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.