Épülettervek/Hallgatói terv

Growing Minds: a petőházi cukorgyár revitalizációja – Dugár Szabolcs diplomamunkája

1/30

01 - településelemzés

02 – a gyár látképe 1972-ben. Forrás: Fortepan / FŐFOTÓ

03 – működő és bezárt gyár. Bal oldali kép forrása: holperferenc.hu; jobb oldali kép forrása: Google Térkép

04 - karakter, viszonyok

05 - lépték, téri helyzetek

06 - mementó

07 – épület és használói. Az épületekről készült képek forrása: holperferenc.hu; az embereket ábrázoló képek forrása: Tömördi Máté. 2005. A Petőházi Cukorgyár 125 éve

08 - óvoda és iskola megközelítése

09 - hozzányúlás mértéke

10 - tervezett épület - makett

11 - tervezett zónák

12 - tervezett funkciók

13 - meglévő, átértelmezett feltárások

14 - gyárépület - makett

15 - óvoda és iskola bejárata

16 - helyszínrajz

17 - oktatási tér a temperált növénytermesztő résszel egybenyitva

18 - terület- és tájhasználat

19 - iskola hosszmetszet

20 - gyárterület - makett

21 - játszóudvar

22 - axonometriák és alaprajzok

23 - metszet

24 - közös étkező és tankonyha

25 - tudatos termesztés és fogyasztás

26 - keresztmetszet

27 - vertikális közlekedés

28 - átrium hosszmetszet

29 - könyvtár

?>
?>
01 - településelemzés
?>
02 – a gyár látképe 1972-ben. Forrás: Fortepan / FŐFOTÓ
?>
03 – működő és bezárt gyár. Bal oldali kép forrása: holperferenc.hu; jobb oldali kép forrása: Google Térkép
?>
04 - karakter, viszonyok
?>
05 - lépték, téri helyzetek
?>
06 - mementó
?>
07 – épület és használói. Az épületekről készült képek forrása: holperferenc.hu; az embereket ábrázoló képek forrása: Tömördi Máté. 2005. A Petőházi Cukorgyár 125 éve
?>
08 - óvoda és iskola megközelítése
?>
09 - hozzányúlás mértéke
?>
10 - tervezett épület - makett
?>
11 - tervezett zónák
?>
12 - tervezett funkciók
?>
13 - meglévő, átértelmezett feltárások
?>
14 - gyárépület - makett
?>
15 - óvoda és iskola bejárata
?>
16 - helyszínrajz
?>
17 - oktatási tér a temperált növénytermesztő résszel egybenyitva
?>
18 - terület- és tájhasználat
?>
19 - iskola hosszmetszet
?>
20 - gyárterület - makett
?>
21 - játszóudvar
?>
22 - axonometriák és alaprajzok
?>
23 - metszet
?>
24 - közös étkező és tankonyha
?>
25 - tudatos termesztés és fogyasztás
?>
26 - keresztmetszet
?>
27 - vertikális közlekedés
?>
28 - átrium hosszmetszet
?>
29 - könyvtár
1/30

01 - településelemzés

02 – a gyár látképe 1972-ben. Forrás: Fortepan / FŐFOTÓ

03 – működő és bezárt gyár. Bal oldali kép forrása: holperferenc.hu; jobb oldali kép forrása: Google Térkép

04 - karakter, viszonyok

05 - lépték, téri helyzetek

06 - mementó

07 – épület és használói. Az épületekről készült képek forrása: holperferenc.hu; az embereket ábrázoló képek forrása: Tömördi Máté. 2005. A Petőházi Cukorgyár 125 éve

08 - óvoda és iskola megközelítése

09 - hozzányúlás mértéke

10 - tervezett épület - makett

11 - tervezett zónák

12 - tervezett funkciók

13 - meglévő, átértelmezett feltárások

14 - gyárépület - makett

15 - óvoda és iskola bejárata

16 - helyszínrajz

17 - oktatási tér a temperált növénytermesztő résszel egybenyitva

18 - terület- és tájhasználat

19 - iskola hosszmetszet

20 - gyárterület - makett

21 - játszóudvar

22 - axonometriák és alaprajzok

23 - metszet

24 - közös étkező és tankonyha

25 - tudatos termesztés és fogyasztás

26 - keresztmetszet

27 - vertikális közlekedés

28 - átrium hosszmetszet

29 - könyvtár

Growing Minds: a petőházi cukorgyár revitalizációja – Dugár Szabolcs diplomamunkája
Épülettervek/Hallgatói terv

Growing Minds: a petőházi cukorgyár revitalizációja – Dugár Szabolcs diplomamunkája

2023.10.13. 07:59
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Petőháza, Magyarország

Építészek, alkotók:
Dugár Szabolcs

Cég, szervezet:
MOME Építészeti Intézet

Growing Minds – a petőházi cukorgyár revitalizációja

Tervezés éve:
2023

Stáblista

témavezető és konzulens:
Molnár Beáta

szakdolgozati konzulens:
Antalóczy Tímea PhD

 

Dosszié:

MÉD:

"Szándékom, hogy a terület visszacsatolása a település életébe egy megalapozott lokális válasz legyen a jelen és jövő globális problémáira." – Dugár Szabolcs diplomamunkájában egy használat alól kivont, határközeli gyártelep revitalizációjával foglalkozott.

Magyarországon a belföldi vándorlás és ezzel párhuzamosan a külföldi munkavállalás egyre nagyobb méreteket ölt, jellemzően a nyugati határ mentén sűrűsödve: míg 2010-ben közel 20 ezer munkavállaló dolgozott Ausztriában, ez a szám a koronavírus-járvány kezdetén nagyjából 100 ezret [1], míg 2023 júliusában már 126 ezret [2] jelentett. Ez a rohamos növekedés folyamatosan alakítja a környező települések helyzetét és azok felhasználóinak igényeit, melyekre a kedvező adottságokkal rendelkező, de jelenleg kihasználatlan épületek adhatnak átfogó megoldást.

01 - településelemzés
2/30
01 - településelemzés

Mestermunkám egy bezárt cukorgyár területének revitalizációja Petőházán, annak megmaradt épületeinek felhasználásával. A kimagasló termelési mutatókkal rendelkező üzemet 128 év folyamatos működés után, 2008-ban bezárták és a cukorgyártással kapcsolatos épületrészeket elbontották. Szakdolgozatom célja, hogy vizsgáljam és megértsem a gyár, valamint a helyiek kapcsolatát, azok mélységét és milyenségét.

07 – épület és használói. Az épületekről készült képek forrása: holperferenc.hu; az embereket ábrázoló képek forrása: Tömördi Máté. 2005. A Petőházi Cukorgyár 125 éve
8/30
07 – épület és használói. Az épületekről készült képek forrása: holperferenc.hu; az embereket ábrázoló képek forrása: Tömördi Máté. 2005. A Petőházi Cukorgyár 125 éve

A cukorgyár jelenléte megalapozta a falu fejlődését, amely így méretéhez képest magas színvonalú infrastruktúrákkal rendelkezett. A végbemenő demográfiai átalakulások értelmezése adja a tervezési programom alapját, melynek célja a település egykor ipar-orientált, ugyanakkor a szomszédos Fertőszentmiklóstól függő berendezkedésének feloldása.

15 - óvoda és iskola bejárata
16/30
15 - óvoda és iskola bejárata

A településen az óvoda mellett mindig is alsó tagozatos, négy osztályos általános iskola működött, felső tagozatba már a szomszédos településre járnak a gyerekek. A jelenleg is kapacitása határán működő intézmény bővítésére és újragondolására a nagyrészt kihasználatlanul álló, közel 23 hektáros gyárterületet és a megmaradt épületeket jelöltem ki. A tervezési programom kiterjed a két silóra, az igazgatósági és csomagoló épületekre, műhelyekre, valamint raktárakra, fókusza azonban a 2200 m2 alapterületű kazán-, turbina- és trafóház.

09 - hozzányúlás mértéke
10/30
09 - hozzányúlás mértéke

A gyárterületet 4 részre osztottam: egy településfejlesztési szempontból is jelentős lakózónára, egy egyetemi képzésbe integrálható innovációs területre, egy oktató-termelő szerepű mintagazdaságra, valamint egy edukációs épületre és térségére. Ez utóbbin kívül mindegyik publikus funkcióként van jelen a területen, melyekhez a fő megközelítési útvonal a silók között húzódik.

11 - tervezett zónák
12/30
11 - tervezett zónák

Szándékom, hogy a terület visszacsatolása a település életébe egy megalapozott lokális válasz legyen a jelen és jövő globális problémáira. Az általam felállított óvodától középiskoláig terjedő oktatási rendszer célja az egyéni tanuláson keresztül történő társadalmi fejlődés. A gyerekeket környezettudatos szemlélettel nevelik, amely a növénytermesztés és állattartás rendszereinek megismerésén keresztül a felelős termelésen és fogyasztáson alapul.

17 - oktatási tér a temperált növénytermesztő résszel egybenyitva
18/30
17 - oktatási tér a temperált növénytermesztő résszel egybenyitva

A természetközeli nevelés különböző méretű és minőségű téri helyzeteket kíván kültéren és beltéren egyaránt. Ennek megfelelően az iskola tantermeiből, valamint az óvoda foglalkoztatójából növénytermesztésre alkalmas terek nyílnak. Az épület közvetlen közelében intézményenként külön játszóudvar és veteményes, valamint egy közös használatú agóra található. A mezőgazdaság főbb elemeit magába foglaló oktatás az egyel nagyobb léptékű termőföldeken, valamint az ezeken elhelyezett üvegházakban valósul meg, melyek rendszerszintű alkalmazásának megismerése már a hátrébb működő mintagazdaság területén történik.

22 - axonometriák és alaprajzok
23/30
22 - axonometriák és alaprajzok

Az épületegyüttes két egymástól eltolt csarnoképületből, valamint egy ezekhez kapcsolódó két- és háromszintes részből áll. A középső csarnokot fedett-nyitott udvarrá alakítottam, ahonnan az iskola és óvoda bejáratai nyílnak. Itt kapott helyet a közös használatú tankonyha és étkező, mely fölött az emeleten időszakos használatú oktatóterek találhatók. A nagy csarnoképületben található az iskola az alsó három szinten oktatási terekkel, egy tornateremmel, valamint könyvtárral. A harmadik épületrészben helyeztem el a kétcsoportos óvodát egy közös foglalkoztatóval, az emeleten egy saját tornaszobával, illetve egy tetőudvarral.

27 - vertikális közlekedés
28/30
27 - vertikális közlekedés

Az évtizedek alatt a változó technológiai folyamatok téri igényeit jellemzően épületen belül, könnyen szerelhető építési rendszerekkel igyekeztek kielégíteni. Az iskola kialakítása is hasonló elven alapul - az itt alkalmazott új struktúra egy önálló acélszerkezet, egybenyitható oktatási terekkel és flexibilis térhasználattal.

Dugár Szabolcs

Források:
[1] Reizer Balázs. 2021. A magyar munkavállalók foglalkoztatása Ausztriában a koronavírus járvány előtt és alatt. In: Munkaerőpiaci tükör, 2020. Centre for Economic and Regional Studies, Budapest, pp. 121-123. Megtekintve: 2023. február 17-én. https://kti.krtk.hu/wp-content/uploads/2022/01/mt_2020_hun_121-123.pdf
[2] https://telex.hu/gazdasag/2023/08/25/ausztria-nemetorszag-dolgozo-magyarok

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.