
Irodapark-pályázat Őrmezőn
A Futureal Csoport és az Akron Group meghívásos ötletpályázatot hirdetett a tavalyi évben egy nagyszabású irodaház-fejlesztés koncepciójának kidolgozására Őrmezőn. A pályázaton hat építész iroda vett részt. A kiemelt négy terv két markánsan eltérő építészeti hozzáállás alapján volt kettéosztható. Lezárandó a koncepcióterv pályáztatását az a döntés született, hogy e két „kategóriában" egy-egy nyertes pályázót neveznek meg: a Zechner&Zechner, illetve a Zoboki-Demeter és Társai Építészirodát.
A Futureal Csoport és az Akron Group meghívásos ötletpályázatot hirdetett egy nagyszabású irodaház-fejlesztés koncepciójának kidolgozására Őrmezőn. A pályázaton hat építész iroda vett részt. A kiemelt négy terv két markánsan eltérő építészeti hozzáállás alapján volt kettéosztható. Lezárandó a koncepcióterv pályáztatását az a döntés született, hogy e két „kategóriában" egy-egy nyertes pályázót neveznek meg: a Zechner&Zechner, illetve a Zoboki-Demeter és Társai Építészirodát.
A pályázaton részt vett építész irodák pályaművei:
• Zechner&Zechner
• Zoboki-Demeter és Társai
• 3H
• Sporaarchitects
• HAP
• Giselbrecht
A pályázat bemutatása
Tervezési terület
A tervezési terület Budapest XI. kerületében, Őrmezőn található, a Kelenföldi pályaudvar - Boldizsár utca - Balatoni út - Rimaszombati út által határolt terület nyugati részén. Jelenleg a Magyar Autóklub vizsgaállomása található az ingatlanon, mellette már lebontásra került az egykori Autó Boldizsár épülete és egy Agip benzinkút. A jelenleg érvényben lévő KSZT módosítása folyamatban van, várhatóan a negyedik negyedévben kerül elfogadásra. A tervezés alapjául a készülő KSZT mutatói szolgálnak.
A terület várhatóan VK övezetbe lesz besorolva, amely 5,0-ös szintterületi mutatót, 60%-os felszín feletti beépítést és 45 méteres maximális építménymagasságot (55 méteres maximális épületmagassággal) fog engedélyezni a magasház elhelyezésére javasolt területeken, míg a fennmaradó területen 30 m-es építménymagasságot. A terepszint alatti beépítés 90%-os.
Építészet
A fejlesztők célja egy markáns, jól pozícionálható irodapark kialakítása Budapest „nyugati kapujaként", hiszen az M1-M7 autópályák, illetve a nyugati országrész vasútvonalai itt érnek be Budapestre. Mind az autóval, mind a vonattal közlekedőket egyfajta első benyomásként fogadja az épületegyüttes Budapestre érkezésükkor. Éppen ezért az autópálya felőli külső megjelenés,az épületek láthatósága esszenciális része a tervezési feladatnak.
A tervek szerint több fázisban építenék meg a projektet, az irodapark ezért 4-6 épületből állna. Igazodva a jelenlegi irodapiaci trendekhez és a felfokozott versenyhez, az épületeknek a látványos megjelenés mellett egyszersmind gazdaságos kialakításúnak kell lenniük, a későbbi költséghatékony üzemeltetést szem előtt kell tartaniuk. Gazdaságos kialakítás alatt a hatékony alaprajz, az alacsony közös területi mutató, a jól elhelyezett vertikális közlekedők és a kellő méretű átlagos szintterületet (min. 1000 m2) értendő.
Tervezési alapelvek
Alapvetően az épületszámhoz igazodva 4-6 fázisra osztódik a fejlesztés. Sorra az első fázistól az utolsóig lényeges a láthatóság kérdése, éppen ezért fontos, hogy a koncepcióterv kitérjen, hogy melyik épületet hol, mikor és miért helyezi el a területen belül. Megrendelői szándék, hogy az autópályáról legjobban látható részre kerüljön az első ütem és rendre kövessék a további épületek. Ugyanakkor az elhelyezésnél figyelembe kell venni az őrmezői metrókijárat felől történő gyalogos megközelíthetőséget, illetve a gépjármű megközelítés őrmezői csomópont kiépítésének időzítését. Fontos, hogy a metró miatt épülő infrastruktúrához igazodjon az ütemezés. Cél, hogy a projekt úgymond „visszaadjon" közösségi teret az őrmezői lakótelepen élőknek és a leendő metróvégállomásból kijövő utasoknak, ezért a campus jellegű épületegyüttes tövében parkot (parkokat) szeretnénk kialakítani. Jelenjen meg zöld növényzet, esetleg víz, modern parkkialakítás és attraktív kapcsolatok az épület és a park, valamint maguk az épületek között.
Fontos része a koncepciótervnek a földszinti terek használata, ahol részben vagy egészben kereskedelmi funkciók alakíthatók ki. A parkolóterület szintén ütemezve alakul ki. A garázs megközelítésénél be kell mutatni, hogy az őrmezői csomópont kiépülésének egyes fázisai esetén, illetve a jelenlegi úthálózattal is legyen működőképes. Mindez érvényes kell, legyen a gyalogosforgalom fogadására is. Az ütemek kivitelezése során a már megépült ütemek gyalogos megközelíthetőségét biztosítani kell, különös tekintettel a metrókijárat felől érkező gyalogosforgalomra, illetve a gyalogos aluljáró forgalmára a vasút felől, a metró üzembehelyezését megelőzően.
A terület kétarcúságára várunk építészeti választ, hiszen az autópálya felől biztosított a terület láthatósága, ugyanakkor a
meghatározó gyalogos megközelítés a metró felől, keleti irányból várható.
Ütemezés
Az ütemezés kérdése a projektben nemcsak a szokványos fejlesztési szempontok miatt bír fontossággal. A terület elhelyezkedéséből adódóan belátható időn belül elképzelhető, hogy toronyház építését is engedélyezik.
A jelenlegi szabályozás ugyan nem ad lehetőséget 55 méternél magasabb épület építésére, de szándékaink szerint nyitva hagynánk a lehetőségét egy toronyház építésének is (75 m épületmagasság). Ez várhatóan az utolsó, vagy az azt megelőző ütemben valósulhatna meg. Két lehetséges kimenetel szerint kívánjuk a koncepcióterveket elkészíteni:
• az „A" verzióban a változatlan paraméterekkel végigmenő 4-5 - közel azonos méretű – ütemmel;
• a „B" verzióban az első 3-4 ütemben az „A" verzióval azonos ütemekkel, utána a toronyház engedélyezésével megnyíló lehetőségeket kihasználva.
Részletes funkcionális igények
Az irodapark előre láthatólag két markáns bérlőtípusra számíthat:
• nagy bérlő(k)re, akik az irodát székház jelleggel használják és a funkcionalitáson túl cégük imidzsének javítását is célul tűzik ki (15-35 000 m2)
• közepes bérlők, (300-2 000 m2) akik elsősorban a funkcionalitást, gazdaságosságot és munkaerő-megtartó (modern, de barátságos) környezetet keresik.
Mindkét funkciót ki kell elégíteni, az irodaszinteknek éppen ezért legalább 1000-1200 m2 bérbe adható területűnek és jól oszthatónak kell lenniük. Az „A" kategóriás irodaépületi funkciók megléte követelmény (álmennyezet, álpadló, 4 csöves fan-coil rendszer stb.). Az épületek mind a cellás, mind az egyterű irodakialakítást teljesítsék. Az alaprajzi kialakításnál fontos szempont a függőleges közlekedőmagok minimalizálása, ugyanakkor a méretben változatos, illetve variábilis bérlői területek
kialakítása. Az épületek lobby része impozáns és méretében is meghatározó kell, hogy legyen. Fontos, hogy a természetes fény eljusson minden irodába, az épületek közelsége ne legyen nyomasztó. Az épületek elhelyezése a térben engedjen belátást az autópálya felől, a külső szemlélő egyszerre kapja modern irodaházak és a zöld felület komplex látványát.
Közterületi, forgalmi kapcsolódás, parkolás
A tömegközlekedési kapcsolatok meghatározóak: Kelenföldi pályaudvar, 4-es metró végállomása, tervezett Volán és BKV buszpályaudvar (P+R parkoló felett). Gépjárművel jelentős forgalom érkezik mind a belváros, mind az agglomeráció irányából, a tervezés alatt álló csomóponton keresztül.
Előreláthatólag mintegy 1500-2000 parkolóra lesz szüksége a teljes projektnek. Ennek elhelyezése is ütemezve valósul meg az épületekhez igazodva. Fontos, hogy a metró közelsége miatti 50%-os kedvezmény csak működő metróhoz kapcsolódik, valószínűleg az első fázishoz több parkoló megépítését kell teljesíteni, amit később lehet optimalizálni a metró átadása után. Az ütemezés kapcsán megfontolandó felszíni parkolók ideiglenes kialakítása is.
Radványi Gábor, a Futureal Group főépítészének összefoglaló értékelése a pályázatról és az egyes pályaművek bírálata a csatolt dokumentumban olvasható.