Konzol-villa a budai hegyoldalban
A budai hegyek lábánál egy meredek lejtőről remek kilátás nyílik a pesti oldalra. A megbízó által megvásárolt telket fenyőfák szegélyezik, a mögötte elterülő erdőség szigorúan védett természetvédelmi terület. Az épület megközelítéséhez 30 méter szintkülönbség leküzdése és 150 méter gyaloglás szükséges, a rámpát sűrű bokros és fás sáv rejti el a szomszédos telkek és az utca elől. – a RAS Design bemutatója a Konzol-villáról.
Felérve a felső teraszra egy konzolosan a díszkert fölé kinyújtott látványmedence és az azt tartó vasbeton gerendapár uralja a látványt. Az épület többi része vízszintes sodrású, a födémek szalagjai a teraszosan kialakított telekformát követik, néhol ívesen szegélyezve a belső tereket. Az első koncepciónk a teraszos teleklépcsőzést organikusan követő, de jellegében geometrikus elhelyezésre épült, a tömeg pedig a hátsó földpartba kapaszkodik, amilyen szorosan csak lehet.
Ezen túl célunk volt a keleti, nyugati oldalakról megtapasztalt fényt a nagy üvegfelületeken keresztül a belső térbe juttatni, az északról feltáruló pazar látvány zavartalan megtartása mellett, de az árnyékolást a zsaluziákkal és a nagy előreugró, körbefutó teraszokkal is biztosítjuk. A födémeket kis keresztmetszetű acél oszlopok tartják, a nagy üvegportálok osztásával összehangoltan és a lift akna nyílásai körül.
A keleti és északi-nyugati homlokzatokat teljes felületükben a látvány felé nyitottuk meg, majdnem a felhők és a reggeli páraköd magasságában. A hátsó rész, a déli oldal azonban árnyékolt, mélyen a földbe süllyesztett a garázs padlószintjétől az első szintig. Csak a második szintnek van kapcsolata a felső kerthez, innen nézve a villa alacsony és kicsi, mint egy erdő szélén álló kis ház. A ház ezen oldala tömör, zárt, csak néhány szalagszerű nyílás töri át.
Minden szobát az U alakban feltáruló látvány felé tájoltunk, a hátsó, zárt belső homlokzat, – ami gyakorlatilag a fák gyökereinek szintjén fut le – egy mesterséges természeti idézetet, egy nagy zöld falat kapott a garázs padlójától a legfelső szinten lévő hálószobák mennyezetéig. Az étkező és a nappali felől nézve ez a függőleges kert összeköti a belső teret a hátul feltáruló védett erdővel.
A zöld jelenléte különösen akkor hangsúlyos, ha valaki a zöld falból kiugró lépcsőfokokon halad fel és le, megfoghatja a virágokat és az élő zöldet. Az első szint három emeletnyi magas átrium téren alapul. A teret fizikailag az erdő vonala szegélyezi, de a körbefutó nagy üvegfelületeken keresztül végig megmarad a látvány. Ebből a nagy és szabadon áramló térből választottunk le néhány helyiséget: a szülői hálót, a fürdőt és a garderobe-ot.
Egy ívesen lekerekített belső válaszfallal visszahozzuk a terasz íves vonalait és ebbe a falba került egy különleges működési rendszerű modern kandalló is. E kandalló a villamosmérnök végzettségű megbízó saját fejlesztése. Maga tervezte, építette és ő volt a felelős az intelligens ház szoftverének fejlesztésért is. Talán a leginnovatívabb megoldás a Konzol villában, maga a Konzol, mely egy nyolc méter hosszú látványmedencében végződik az alsó kertrész felett lebegve. A medence megközelíthető a nappali, a hálószoba zónájából, a konyhából vagy az oldalsó kertből.
Ez a medence teszi a házat különlegessé, tengerparti hangulatot kölcsönöz a belső terekből szemlélve, és nagy területet hagy az alsó telekrészen elterülő díszkert számára. A tervezési módszerünk a hagyományos és a kortárs elemek együttes használata volt. Az első skiccektől kezdve a koncepció maketten át a természet alkotta tömegformálás jellegét kerestük. A számítógépes modell segítségével a külső és a belső tereket is úgy tudtuk megtervezni, hogy a természetes fényviszonyokat is ellenőrizni tudjuk, mivel a fő látvány észak felé tárul fel, a hátsó erdő pedig jelentősen beárnyékol.
Ennek a modellnek nagy szerepe volt a mérnökökkel és a kivitelezőkkel történő kommunikációban az építkezés ideje alatt, hogy a formákat és részleteket láttassuk a kivitelezők számára. Az építészettörténeti előképünk az 1930-as évekig nyúlik vissza, amikor az első BAUHAUS villák és nyaralók megjelentek Budán. Különösen Kozma Lajos Lupa Szigeti nyaralója (1934-35) volt az egyik legikonikusabb refrencia számunkra. Bár ott a kék Duna folyik el az épület lábai alatt, a mi esetünkben a Konzol villa a zöld levelek tengere felett “lebeg". Ez a villa egyfajta “hommage", tisztelgés a magyar korai modern építészet hősies kezdetei előtt. Főleg Kozma Lajos felé, aki úttörő módon használta a modern építészet eszközeit és a bátor vasbeton szerkezeteket. A terv akkor született, amikor a BAUHAUS alapításának 100. évét ünnepeltük. Konok Tamás festőművész is inspirálta a tervet, aki a tervezés évében volt 90 éves. Szigorú, de mégis játékos geometrikus elemeket használt sajátos műveiben, melyeket mi is alkalmaztunk az egyes szerkesztéseinknél, mintegy főhajtásként az ő művészete előtt is.
A villa az Iconic Awards 2022 győztes projektje lett.
Rosta S. Csaba
Szerk.: Pleskovics Viola