Épületek/Középület

Az illeszkedés csendes kritikája – Pálháza kisvasút állomás

1/15

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió

?>
Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila
?>
Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila
?>
Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila
?>
Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila
?>
Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila
?>
Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila
?>
Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila
?>
Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila
?>
Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila
?>
Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila
?>
Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila
?>
Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila
?>
Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila
?>
Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila
?>
Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió
1/15

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió

Az illeszkedés csendes kritikája – Pálháza kisvasút állomás
Épületek/Középület

Az illeszkedés csendes kritikája – Pálháza kisvasút állomás

2022.08.08. 07:45
MÉD

Projektinfó

Pálháza - Vasútállomás

URL:
VIRTUAL Építész Stúdió Kft.

Tervezés éve:
2017

Építés éve:
2019

Bruttó szintterület:
348,95 m2

Stáblista

Vezető tervező: 
Gál Károly, Tóth Krisztián László

Építész munkatársak: 
Juhász Attila, Rédai Péter

Szakági tervezők:
Tartószerkezet: Sneider Tamás
Épületgépszet: Fodor Zoltán
Épületvillamosság: Münnich Gábor

MÉD:

A Virtual Építész Stúdió 2022-ben Szeghalmy Bálint Alkotói Díjban részesült Tokaj-Hegyalján és környékén végzett építészeti tevékenységéért, különösképpen a pálházai vasútállomás új épületéért. Az épületet a díj zsűrijében is részt vevő Juhász-Nagy Balázs, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Építész Kamara elnöke mutatja be.

Pálházához közeledve még azt gondoltam, csupán egy kisvasút indító állomásáról fogok írni. Amit a helyszínen láttam azonban lényegesen több ennél. Egy évek óta tartó, átfogó fejlesztési munkának csupán egy aprócska lépése ennek az épületnek a megszületése. Mindezt megtapasztalva – ha csak röviden érintve is a témát – mindenképpen szót érdemelnek az itt zajló folyamatok.

Bejárva az ország legkisebb városának magját, új értelmet nyert, vagy talán mondhatjuk, átértékelődött az ajánlás mellyel a tervezőcsoport a Szeghalmy Bálint építészeti díjat megkapta. A Tokaj-Hegyalja Világörökségi területen végzett kiemelkedő építészeti munkájáért, különösen a pálházai vasútállomásért, szólt akkor a zsűri egyhangú döntése alapján az oklevél. Ma már helyesebbnek tűnne a Pálháza város területén végzett értékmentő munkájukért, a városmag fejlesztéséért és különösen a vasútállomás épületének terveiért. Az elmúlt években ugyanis a település központi része teljesen megújult a kezük nyomán. A fejlesztések legnagyobb része rekonstrukció, amely sor ezen új épület megvalósulásával teljesedett ki.

Az enyészettől menekült meg és új funkciót kapott a malom, amely ma turisztikai és kulturális missziót egyaránt végez. A városháza néhány friss gesztussal, újraértelmezett architektúrával, de mégis eredeti formájában újult meg. A város főtere pedig szintén átesett egy rendezésen.

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila
11/15
Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

A következő állomás talán éppen a további közterek megújulása, és a még hiányos térfalak megszületése lehet, amely tovább tisztíthatja a főtér funkcióját és száműzheti a túlzónak tűnő parkolóterületet. Mind-mind önállóan is megérdemelnének pár gondolatot, vagy csak egy rövid bemutatást, amelyre talán egy következő írás keretei közt kerülhet sor.

Reméljük a tervezői lendület, a fejlesztési szándék és lehetőségek is töretlenek maradnak.

De elég a kalandozásból! Fókuszáljunk a feladatra, a házra!

Adott itt egy épület, amelyik nem kíván engedelmeskedni a környezet fáradt építészeti nyomásának.

Adott itt egy épület, amelyik egy testben a településközpont számos problémáját megoldja. Egyszerre vasútállomás, egyszerre buszmegálló. Büfé, turisztikai információs pont, kiállítótér és mosdó, kerékpáros pihenő. Kisvárosi intermodális csomópont. Az ilyen épületek esetében sokszor előfordul, hogy az igények széles spektruma zavarossá teszi az eredményt, amelyik így darabjaira hullik, szétesik. Itt egy magától értetődő gesztus viszont egy mozdulattal rendezi, tisztázza a helyzetet.

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila
3/15
Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Korábban ezen a helyen egy turisztikai információs pontként szolgáló faház állt. Most három pavilon került a helyére. Három pavilon, melyet egy közös tető tesz épületté úgy, hogy közben képes megőrizni azt a hangulatot, amit egy ilyen több funkciót felölelő, apró egységekből felépülő rendszer közvetít. Nem kíván terpeszkedni, és semmiképpen sem kíván fölé magasodni, vagy uralni azt. Csendesen visszahúzódik és hagyja élni a környezetét.

Érkezés

A Dózsa György út hosszan vezeti fel a város főterét, tengelyében a Polgármesteri Hivatal épületével. Az utat egyik oldalon fasor és kerékpárút kíséri, míg a másik oldalon az utcára tapadva hosszú szalagtelkek sora. Majd adott egy pont, ahol, mint a szétnyíló cipzár, a gépkocsiforgalom leszakad a kerékpárútról. Itt, ezen a helyen indul a kisvasút vonala és ide ékelődik be az új épület. Tiszteletben tartva a tengelyt, csupán hozzásimul. És ebben a pillanatban értjük meg legfontosabb erényét: az illeszkedésnek egy olyan formáját, amelyik nem magától értetődő. Amely paragrafusokkal nem szabályozható.

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila
8/15
Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Illeszkedés

Ez az épület nem illeszkedik a környezetéhez.
Ez az épület a tájhoz, a településhez illeszkedik.

Nem követi a telepítési irányokat.
Finoman elhúzódik a középpontból, és követi a felvezető út tengelye és a vasútvonal által megszabott irányt. Ezzel nyitva egy ma még csupán kvázi létező, de a város fejlődése szempontjából fontos fejlesztési terület irányába.

Nem követi azokat az építészeti gesztusokat, formálást, amelyek a környezetet meghatározzák, a manzárdok és kádárkockák utcaképét.
Helyette látni engedi a tájat. Azt keresi, miként válhatna legszervesebb részévé a faluközpontnak. Miként teremthetne kapcsolatot a táj és az építészet között. Féltranszparens falként eltakarja a mögöttes focipálya idegen testét, azonban engedi a szemnek, hogy meglássa a mögöttes tartalmat, a fasort és a tájat. A Zemplént. Magastetővel talán kétekkora épületté vált volna, így azonban a hegyvonulat panorámáját a saját részévé teszi.

Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila
13/15
Pálháza Kisvasút Állomás – építészet: Virtual Építész Stúdió – fotó: Gulyás Attila

Nem követi a jellemző anyaghasználatot sem.
Helyette új minőséget teremt és példát mutat. A behozott anyagok nem tűnnek idegennek, hiszen mind természetesek. Fa, kő, tégla. És ez a sokszínűség segíti az építészeti szándék kiteljesedését.

Gál Károly és Tóth Krisztián munkája egy csendes kritikája az illeszkedés hagyományos fogalmának. Egy határozott gesztus, mely egyszerre őrzi a pavilonok léptékét, és találja meg helyét a városközpont meghatározó épületeként.

Városfejlesztésért végzett tevékenységük, melyet sokan tudjuk, sokszor csak a közösségért, az értékek megmentéséért érzett szakmai késztetés, az építészet szeretete táplál, irányt mutat nem csak Pálházának, hanem mindannyiunknak.

Juhász-Nagy Balázs

Szerk.: Hulesch Máté

Vélemények (1)
Pákozdi
2022.08.08.
09:28

Gratulálok az épülethez, és az ismertetéshez is. Most már csak az kell, hogy később se zárjon be örökre a wc, maradjon életképes a büfé, hogy évente-kétévente lakkozzák a tetőszerkezet külső faelemeit és hogy ne nőjön parlagfű a szabad földfelülelteken.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.