| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

Ez lenne az új millenniumi városközpont? Sajtótájékoztató a rákosrendezői ”mini-Dubaj” projektről

1/1

A dubaji Burzs Kalifa, 828 méteres magasságával a Föld legmagasabb épülete. Fotó: Pranav Bhasin | Flickr

Hirdetés
?>
A dubaji Burzs Kalifa, 828 méteres magasságával a Föld legmagasabb épülete. Fotó: Pranav Bhasin | Flickr
1/1

A dubaji Burzs Kalifa, 828 méteres magasságával a Föld legmagasabb épülete. Fotó: Pranav Bhasin | Flickr

Ez lenne az új millenniumi városközpont? Sajtótájékoztató a rákosrendezői ”mini-Dubaj” projektről
Közélet, hírek

Ez lenne az új millenniumi városközpont? Sajtótájékoztató a rákosrendezői ”mini-Dubaj” projektről

2023.12.04. 15:02

Cikkinfó

Szerzők:
Hulesch Máté

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Lázár János

Cég, szervezet:
Építési és Közlekedési Minisztérium

Lázár János építési és közlekedési miniszter sajtótájékoztatót tart a napokban nagy felháborodást kiváltott, "mini-Dubaj" néven elhíresült városfejlesztési terv kapcsán. Cikkünk folyamatosan frissül.

Múlt héten lapunk is beszámolt a Rákosrendező vasútállomás területére tervezett nagyszabású városfejlesztési tervről, melynek részeként a világ jelenlegi legmagasabb épületét, a dubaji Burdzs Kalifát is fejlesztő üzletember egy 220-240 méter magas felhőkarcolót telepítene a XIII. és XIV. kerület határára. A felhőkarcoló mellett luxuslakások és irodaházak is épülnének az új városnegyedben. A fejlesztő cég versenyeztetés nélkül, de piaci áron venné meg Rákosrendező területének nagy részét, amin egy körülbelül 5 milliárd eurós (1900 milliárd forintos) beruházást hajtana végre. A kormány a szerződés részeként vállalná, hogy elvégezne a környéken több, korábban már tervezett infrastrukturális fejlesztést, összesen legalább 300 milliárd forint értékben.

A tervezett fejlesztések kapcsán Lázár János építési és közlekedési miniszter sajtótájékoztatót hirdetett december 4-ére. 

Budapest ebben az esztendőben ünnepli 150. születésnapját, ebből az alkalomból a kormány áttekintette a várossal való kapcsolatát, amelyből számos tanulságot levontak. Lázár szerint 2022-re Budapest lett a régió legfejlettebb központja. A kormányzat számára az a fontos, hogyan lehet az ország területén igazságosan elosztani a forrásokat, melynek kapcsán felmerül a kérdés, hogy egy Budapest fejlettségű város esetében milyen szinten kell tovább fejleszteni.

Lázár a 150 éves város történetére visszatekintve kiemelte, hogy a millennium idejére megszületett a modern Budapest, a magyarok modern fővárosa egy gazdasági és politikai kompromisszum eredményeként.

Amikor a kormány áttekintette a főváros helyzetét, azt a célt tűzte ki, hogy érdemes volna létrehozni egy új millenniumi városközpontot, mert elengedhetetlen, hogy Budapest tovább fejlődjön. Ahhoz, hogy Magyarország erősebb legyen, szükség van a főváros fejlesztésére is, hangsúlyozta a miniszter.

A miniszterelnök felkérésére kapta azt a feladatot, hogy találjon olyan területet, amit érdemes lehet ebben a szemléletben fejleszteni. A Rákosrendező pályaudvar az Andrássy út folytatásaként, annak meghosszabbításaként lehetne az új millenniumi városközpont. A terület jelenleg a MÁV tulajdonában áll, lényegében egy illegális szemétlerakóként működik ez a 130 hektárnyi földterület. Lázár arra tett javaslatot a kormánynak, hogy tárják fel a területet, amelynek döntő tulajdonosa a magyar állam. A felajánlás lényege, hogy itt történjen városfejlesztés a terület feltárásával, a talajszennyezés megszüntetésével. Ha ez sikerül, akkor jöhet létre az Andrássy út meghosszabítása.

A területnek közösségi és magáncélú hasznosítást is szánna a kormány. Ahogy 150 éve, úgy most is a magántőke és az állam összefogásával születhet meg a fejlesztés.

A fejlesztés kapcsán a miniszterelnök megfogalmazott elvárásokat. Orbán Viktor elsődleges szempontja, hogy középszerű megoldások nem születhetnek, nem lehet "mini-Dubajban" gondolkodni - "maxi-Dubajban" sokkal inkább. Ugyanakkor a miniszterelnök számára az is fontos, hogy magyar fejlesztés valósuljon meg - ahogy a szecessziós útkeresés is magyar stílus volt. Kiemelten fontos a közösségiség is a miniszterelnök számára.

Lázár arra tett javaslatot, hogy osszák ketté a teürletet, 900.000 négyzetméterből 60-65 hektár legyen beépítve, a maradék területen új közparkot szeretnének létrehozni. Ennek feltétele a vasúti pályák lefedése, efölött pedig park és zöldfelület létrehozása. 

A kormány a következő menetrendet fogadta el: a magánrész kialakításához magántőke bevonására van szükség, ennek jegyében egy államközi megállapodás van folyamatban. A világ egyik legnagyobb ingatlanfejlesztőjével folynak a tárgyalások. A nemzetközi megállapodás megszületését követően fognak tárgyalni mind a Fővárossal, mind az érintett kerületekkel. Lázár szeretné megnyerni az ügy mellett az érintett területek vezető politikusait annak érdekében, hogy a rozsdaövezetben egy új beruházás születhessen meg. A miniszter azt is hangsúlyozta, hogy a projekt a 21. század Budapestjének legnagyobb ingatlanfejlesztési projektje lehet, aminél kifejezetten fontos, hogy rozsdaövezetben valósulhat meg.

Arra az újságírói kérdésre, hogy lehet-e felhőkarcolót építeni a projekt részeként, a miniszter kiemelte, hogy továbbra is tájsebnek tartja a MOL tornyot, azonban ezzel az "ősbűn" megszületett. Társadalmi vitát érdemel, hogy kell-e további magasházakat építeni a fővárosban, de Lázár személy szerint nem támogatja ezt az irányt, szólnak azonban mellette is érvek. Maga a beruházás azonban többről szól, mint egy felhőkarcoló, fontosabb a városfejlesztési aspektusa. Lázár azt ígérte, hogy meg fogják beszélni az érintettekkel, a budapestiekkel és a városvezetéssel egyaránt, hogy kell-e felhőkarcoló. A miniszter azt is elmondta, hogy azáltal, hogy egy magasház már megvalósult, ez megnyitotta a kaput a további felhőkarcolóknak - ettől még azonban vitázni kell arról, hogy kell-e ide magasház.

Ahhoz, hogy bármiféle beruházás elinduljon, egyelőre semmiféle anyagi feltétel nem adott, előkészítő anyagok készültek, de ezeket még nem zárták le, és a befektetővel sem született megállapodás. Amíg ezekről nem születik döntés, addig nincs miről beszélni a főpolgármesterrel, mondta Lázár János. A beruházás részleteit várhatóan 2024 második felében kezdhetik el kidolgozni, a szennyezés eltávolítását azonban előbb el akarják kezdeni. 

A nemzetközi szerződés államközi szerződés, ez a beépítés módjáról még nem fog szólni Lázár elmondása szerint, a miniszterelnök által megszabott feltételeket azonban tartalmaznia kell. A kormány nem értékesíteni szeretné a területet, hanem hasznosítani egy ingatlanfejlesztő bevonásával, részben saját forrásból. A beruházó felé az az elvárás, hogy jelentős zöldfelület jöjjön létre, 20-30 hektár, ami jóval több, mint a vasúti sínek területe.

Arra a kérdésre, hogy mi garantálja a világszínvonalat, azt, hogy a beépítés ne legyen középszerű, a miniszter elmondta, hogy a világ egyik legnagyobb ingatlanfejleszttőjével tárgyalnak, akik nem gondolkodnak középszerűben, az a céljuk, hogy világszintű városfejlesztést hozzanak létre. Ez egy más minőségű és más nagyságrendű ingatlanfejlesztés, mint ami eddig Budapesten történt. Az építészeti minőséget a készülő építészeti törvény fogja garantálni, aminek meg kell felelni. A Fidesz célja, hogy a Kárpátoktól délre Budapest legyen a legerősebb központ, ehhez pedig a világ egyik legnagyobb ingatlanfejlesztőjére van szükség Lázár szerint. Így válhat Budapest a világ egyik legnagyobb turisztikai és gazdasági központja. A kérdés Lázár szerint az, hogy Budapest elbír-e újabb 15 millió turistát, ha megvalósul a fejlesztés. Az elsődleges cél azonban az, hogy a fejlesztéssel a városlakók és a magyar lakosság is értéket kapjon. 

A közlekedési infrastruktúra fejlesztésére vonatkozó kérdésre a miniszter elmondta, hogy szükség van a kötöttpályás közlekedés rekonstrukciójára, új vasúti pályaudvar kiépítésére, valamint az M1-es metró bővítésére és meghosszabbítására. A térség nem kötöttpályás közlekedését is rekonstruálni kell, 20-30 ezer parkoló megépítésére is szükség lehet. Mindez legalább 4-5 csomópont megújítását jelenti. Erről a fővárossal is tárgyalni szükséges.

A területen közösségi, kulturális, kereskedelmi létesítmények, lakások és irodák egyaránt létesülnek majd Lázár elképzelései szerint. Szabadtéri és zárttéri kulturális funkciók szintén megvalósulnak majd. 

A Déli és a Nyugati pályaudvar összekötésére irányuló korábbi terveket a kormány teljesen elvetette, az elsődleges a V0-ás vasúti körgyűrű megvalósítása, mindez azonban a rákosrendezői fejlesztést közvetlenül nem érinti. Ugyanakkor a Nyugati mögötti zöldterület fejlesztése továbbra is célja Lázárnak.

Lázár újságírói kérdésre kijelentette, hogy nem szociális lakópark megépítése a cél, erre vonatkozó előírások nem lesznek a befektetőre nézve. 

Ha létrejön a nemzetközi együttműködés, akkor az évtized végére meg kell valósuljon a projekt, rövid távon gondolkodnak, hiszen olyan beruházóról van szó, aki a semmiből évek alatt húzott fel világvárosokat. A beruházó kilétét ugyan nem erősítette meg Lázár, de mindebből sejteni lehet, hogy valóban a Dubajt is fejlesztő cégről lehet szó. A "mini-Dubaj" elnevezés helyett a miniszter az új millenniumi városközpont megnevezést részesítené előnyben.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.