Speciális óvoda autista gyerekek részére – Gaál Renáta Dóra diplomamunkája
Gaál Renáta Dóra diplomatervében autizmussal élő gyerekek számára tervezett speciális óvodát Budapest II. kerületébe. Az 1-2 szintes, a szomszédos fás terület jellegéhez illeszkedő épület egyszerre teremti meg az egyéni foglalkozás és a közösségiség tereit.
HELYTÖRTÉNET
Diplomatervem helyszíne Budán, a Frankel Leó 82. és a Kavics utca 3/b szám alatt található. A telek különleges adottságokkal rendelkezik, átmenetet képez a sűrűn beépített belvárosi szövet és a szabadon álló beépítésű, kertvárosi beépítés között.
Budapest történelmi térképeit tanulmányozva igyekeztem utánajárni, hogy hogyan is alakult ki ez a vegyes karakter. A területet az XIX. század első felében kezdték el használni. A Dunára merőleges telekosztás volt meghatározó és kezdetben gyümölcsöskertek, parasztporták és apró műhelyek alakultak ki. A XIX. század második felében a parasztportákat elkezdték felváltani a városiasabb jellegű épületek és kialakult a terület karakterét meghatározó zártsorú beépítés. A hátsó területek művelését fokozatosan elhagyták és a természet visszafoglalta azokat. Így alakult ki a ma „Hegyoldal park" néven emlegetett térség, mely egyfajta határt is képez a Rózsadomb szabadon álló beépítésű telkei és a Frankel Leó út menti zártsorú beépítésű telkek között.
A terület kezdetben egységes képe az idő folyamán felszakadozott, egyes épületek elpusztultak, vagy éppen lebontásra kerültek, és helyükre különböző magasságú új épületek épültek. A 20. század második felében épültek meg a pontházak melyek 8 emeletes magasságukkal és szabadon álló beépítésükkel, újfajta karaktert képviseltek.
HELYSZÍN
Az L alakú terület Frankel Leó utcai részén jelenleg felszíni parkoló üzemel. A telek nyugati határán helyezkedik el a Hegyoldal park, amely egy sűrű fás liget, kiépítetlen park, melyet jelenleg főleg kutya sétáltatásra használnak. A telek déli határán húzódó Kavics utca; zsákutca, így jelentős forgalma nincs. A tervezési terület kettős karakterrel rendelkezik. A Frankel Leó úti rész városias karaktert képvisel, míg a telek hátsó része, egy sokkal csendesebb, privátabb terület.
CÉLCSOPORT
Az autizmus egy olyan állapot, amely eltérő fejlődéshez vezet. A manapság használt hivatalos kifejezés: autizmus spektrumzavar. A spektrum szó azt fejezi ki, hogy az autizmusnak számtalan megjelenési formája van, gyakorlatilag nincs két egyforma autista.
Az autizmussal élő személyek agya másképpen dolgozza fel a külvilágból érkező hatásokat, mint a miénk. Ez az eltérő fejlődés az oka annak, hogy érzékszerveik sokszor túlságosan kifinomultak, vagy éppen ellenkezőleg: nem elég érzékenyek, hogy befogadják a környezet ingereit.
FUNKCIÓ
A fejlesztés által az autista emberek élete megkönnyíthető. Minél korábban történik a betegség észlelése és feltérképzése annál szebb eredmények érhetőek el. Éppen ezért nagyon fontos, hogy minél több olyan intézményt alakítsanak ki, ahol ez a korai, egyéni fejlesztés megvalósítható.
Az általam tervezett épületben lehetőség nyílik a korai fejlesztésre. A speciális igényű óvoda hozzájárul, hogy a gyerekek már rendes általános iskolában folytassák tovább a tanulmányaikat. Az épület egyszerre ad teret az egyéni és alkalmi fejlesztésnek is, de rendes óvodaként is üzemel, ezáltal felkészítve a gyerekeket a huzamosabb tartózkodásra, valamint segíti őket, hogy ugyanabban a megszokott környezetben történik a fejlesztés is.
TERVEZÉS ESZKÖZEI
A tervezés során igyekeztem olyan eszközökkel dolgozni, amelyek az autizmussal élők igényeihez illeszkednek és segítik őket a fejlődésben. Alapvetően az autista emberek az állandóságot és a kiszámíthatóságot szeretik. Azonban fejlesztés során fontos az egyénre szabhatóság, valamint a fejlődés lekövetése. Így szükség lehet olyan építészeti eszközökre, amelyek ezt a flexibilitást lehetővé teszik. Több szempontot is figyelembe véve igyekeztem ezeknek minél inkább eleget tenni az épület kialakításánál.
BEÉPÍTÉSI KONCEPCIÓ
A kijelölt helyszín méretéből és a funkcióból adódóan közös telekhasználatot terveztem egy hallgatótársammal, akinek tervezési feladata egy autista gyerekeket oktató általános iskola tervezése volt. A telek felosztás a régi sávos telekosztást követi. Az óvoda az L alakú telek déli részén, egy védettebb, természetesebb környezetben kap helyet. A telek hátsó részéhez húzódva, az épület megközelítése a Kavics utca felől lehetséges. Az iskola pedig a zártsorú beépítést idézve az utcafronton helyezkedik el. Az óvoda és az iskola között vizuális kapcsolatot alakítunk ki, a perforált kerítés mentén.
TÖMEGALAKÍTÁS
Az épület tömegalakítását a földből kiemelt és a földbe besüllyesztett tömegek rendszere határozza meg. A telek elülső részén, az épületekhez közelebb eső felén kétszintes tömegeket helyeztem el. Ezek a tömegek foglalják magukba a közös használatú tereket, mint a nagybelmagasságú tornaszoba vagy az egyéni fejlesztés terei.
A csoportszobák egyszintes földbe süllyesztett tömege, zöldtetővel, a terepbe simulva olvad a környezetébe. Ezáltal képezve átmenetet a természet és az intenzíven beépített városi szövet között. Ezek között a beolvadó tömegek között kialakulnak nagyon védett süllyesztett kis kertek, a csoportszobákhoz kapcsolódóan. Az egyszintes és a kétszintes tömegek között található az aula, amely változó belmagasságával összeköti a két épületrészt, és izgalmas belső térré válik.
ALAPRAJZI KONCEPCIÓ
Az alaprajzi elrendezést kétfajta elképzelés alakította. Egyrészről a fő tervezési szempontok között is felsortolt egyértelmű és logikus haladás, amely lineáris térstrukturát feltételez. A másik kép pedig egy felhő, ahol egy mindenki által használható, központi közösségi térből megközelíthetőek a különböző funkciók. Azonban az autista emberek számára ez megtévesztő, zavaró lehet, nehezen tájékozódnak egy ilyen térben. Így a kettő ötvözését igyekeztem megoldani.
Egy olyan központi teret igyekeztem létrehozni, amely egyaránt szolgálja ki a gyerekek, a szülők és a dolgozók igényeit is. Így az épület középső részén található egy olyan aula, amely arányaiból fakadóan, egyértelműen kijelöli a haladás irányát, azonban térbővületekkel a közösségi funkciókat is kiszolgálja.
A változó belmagasságú tér nagyon izgalmas téri élményekkel szolgál. A kiemelt tömegek ablakain és az oldalsó ablakokon keresztül fényes, jól használható tér alakul ki. Az egyes térbővületek tolóajtókkal elhatárolhatóak, leválaszthatóak az aula teréről. Ezáltal ez a tér flexibilis és nagyon könnyen igazítható a benne tartózkodók igényeihez.
Az aula térből nyílnak két irányba a funkcionális egységek. Az alaprajzi elrendezés során igyekeztem a tereket csoportokba foglalni, hogy ezek önálló egységenként tudjanak működni. Ezáltal az egyes csoportok nem zavarják egymást a közlekedésben. És az autista gyerekek tájékozódását is segíti: gyorsabban megtudják ismerni saját kis egységüket.
Az épület keleti oldalán helyeztem el a közös használatú tereket, itt is a logikusságra és az átláthatóságra törekedve. Az udvarhoz és a konyhához kacsolódóan egy közösségi konyha található, ahol a szülők és a gyerekek együtt főzhetnek a fűszernövénykertben megtermesztett fűszerek használatával.
Gaál Renáta Dóra
Szerk.: Winkler Márk