
Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola pályázat – Az Ártér Építész Műterem és a Korzó Tervezési Stúdió I. díjas pályaműve
Az Ártér Építész Műterem és a Korzó Tervezési Stúdió közös pályaműve egyformán nagy hangsúlyt fektet az építészeti és tájépítészeti koncepcióra, keretet teremtve a pályázati kiírásban meghatározott alternatív pedagógiai programnak.
ÉPÍTÉSZETI KIALAKÍTÁS
Alapvetések
"Én vagyok a szőlőtő, ti a szőlővesszők: aki énbennem marad, és én őbenne, az terem sok gyümölcsöt, mert nélkülem semmit sem tudtok cselekedni." (Jn 15,5)
A pályázati kiírás a János evangélium "igazi szőlőtő" példázatát választotta mottójául. Az iskola tervezésekor mi is ebből a képből indultunk ki, de direkt formai megfelelések helyett az ige lényegi tartalmát igyekeztük megragadni és átírni az építészet absztrakt nyelvére. A közösségi és tanári funkciókat tartalmazó központi épülethez fürtszerűen csatlakoznak az oktatási és egyéb kiszolgáló egységek. Ez az elrendezés - a szimbolikus tartalmakon túl - számos gyakorlati előnnyel is jár:
- A városi közösséget is szolgálni hivatott épületrészek (kápolna, étterem, sportcsarnok) önállóan is megközelíthetők közterületről, függetlenül is használhatók, akár kiadhatók.
- A bontott épülettömeg könnyebben ízesül az alapvetően családi-, és társasházakkal beépített környezetbe.
- A tantermi blokkok saját kis aulával és aurával, könnyen belakható, otthonos tereikkel elősegítik a közösségképződést.
- Az építés jól ütemezhető, az egyes elemek egymás zavarása nélkül is megépíthetők.
Urbanisztika
Szigetszentmiklós Bucka városrésze az alvóvárosok összes problémáját magában hordozza. A településközpont hiánya, a homogén, sűrű lakófunkció, a szűk utcák, a szolgáltatások és a rekreációs zónák elégtelensége nem kedvez egy egészséges, sokszínű kisvárosi élet kialakulásának, a helyi identitás kifejlődésének. Az iskola építése katalizátora lehet egy az egész városrészt jótékonyan befolyásoló városiasodási folyamat beindulásának. Tervünkben ezért a kijelölt telken messze túlmutató jövőképet vázoltunk fel és megpróbáltunk egy elővárosi alközpontot kialakítani. A már elkészült óvoda és orvosi rendelő utcáját a Csónakos utcával összekötve kialakul egy elég széles utca, amelyre a már meglévő szolgáltatásokon kívül az új épületek és a parkolók is felfűződhetnek. Ennek az utcának a kisvárosi térként megformált kiöblösödése adja az iskola méltó bejáratát. A Bucka-tó környékén a hulladéklerakó revitalizálásával városi park kialakítását javasoljuk intenzív fásítással, sétányokkal, rekreációs elemekkel, utcabútorokkal, játszótérrel, futókörrel, BBQ pavilonnal. (A tervezett szánkódomb a Bucka városrész jelképe lehet, gyakorlati haszna, hogy az építkezés és a parképítés során kitermelt földet nem kell messzire elszállítani.) Ehhez az autómentes, csendes parkhoz kapcsolódik az iskola udvara és sportpályái, ide néznek a tantermek.

Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola pályázat – Az Ártér Építész Műterem és a Korzó Tervezési Stúdió I. díjas pályaműve
Pedagógia
Tervünkben megteremtettük a pályázati kiírásban megfogalmazott alternatív pedagógiai program építészeti kereteit. Ez nem csak az osztálytermek és foglalkoztatók flexibilis használatára, akusztikai kondícióira, otthonosságára vonatkozik, hanem a közös használatú terek formálására is. A közlekedőkre, mint a tanórákon kívüli aktív tevékenység helyeire tekintettünk, ahol legalább olyan fontos dolgok történnek, mint az osztálytermekben.
Funkcionális kialakítás és térkapcsolatok
Az épület Fsz+Em elrendezésben foglalja magába a kért funkciókat akadálymentes kialakítással. A főbejárati udvaron át jutunk a kétszintes aulába, mely egyúttal az épület központi elosztótere és csoportmunkák helyszíne. Belépve gondozott kertekre tájolt térbe jutunk, a nagyméretű üvegfelületeken keresztül érzékelhetővé válik az elrendezési elv, ami minden funkcionális egységnek igyekszik biztosítani az aktív és differenciált kerthasználatot, saját identitású helyekkel támogatva az elmélyülést, koncentrációt az ismeretek elsajátításához.
Északkeletre telepítettük elkülönültebben a kápolnát, étkezőt és a sportcsarnokot, biztosítva a külsősök bejutását.
Északnyugatra helyeztük el az alsósok, délnyugatra a felsősök tanterem csoportjait, a kettő közt a szaktantermek kaptak helyet. A bokorszerű kétszintes elrendezésben a tantermeknek előnyös a benapozása, a szerkezeti elkülönülés miatt jók az akusztikai paraméterek. A tanulási zónák nem korlátozódnak a termen belülre, a többcélú közlekedő terek, fedett-nyitott terek, elősegítik a gyerekek társas érintkezését. Az elrendezés helyeket biztosít az elvonulásra, csoportmunkára és az osztályok közt összevont foglalkozásokra.

Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola pályázat – Az Ártér Építész Műterem és a Korzó Tervezési Stúdió I. díjas pályaműve
Tömegalakítás és homlokzatképzés
A tantermek - az iskola legfőbb rendeltetési egységei – a környező beépítések méreteihez és arányaihoz igazodnak, hagyományos magastetős formával. A terembokrok – szőlőfürtök karakterét a modern oktatási funkciók és a hagyományos építészeti megoldások együttese adja, amit igyekeztünk a többi épületrészen is alkalmazni. A homlokzat anyaga fagyálló téglaburkolat, a tetőkre paneles fémlemez fedést terveztünk. A tornacsarnok tetőszerkezete a fesztávokból adódóan hőszigetelt szendvicspanel.
Épületszerkezetek
Az iskolát takarékosan, észszerű fesztávokkal terveztük, fal/födém/tetőszerkezetei hagyományos (falazott, előregyártott vasbeton, monolit vasbeton) vagy javaslatunk szerint modernebb környezettudatos CLT fapanelekkel is kialakíthatók.

Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola pályázat – Az Ártér Építész Műterem és a Korzó Tervezési Stúdió I. díjas pályaműve
TÁJÉPÍTÉSZETI KONCEPCIÓ
Általános alapelvek
Az épület funkcióinak tagolása és az iskolakert szerkezete szorosan kapcsolódik egymáshoz, kiegészítik egymást, hatnak egymásra. Nagy hangsúlyt helyeztünk az átmeneti, fedett nyitott terek kialakítására. Az épület és a szabadtér határai elmosódnak, nem különül el élesen a külső és belső tér. Köszönhető ez a tágas, növényesített aulának, a számos előtetőnek, a fedett nyitott tereknek. Meggyőződésünk, hogy a teremtől a játszókertig vezető térláncolat mintegy kicsalogatja a mai – különösen belső aktivitásokhoz szokott – gyermekeket.
A kertben olyan tereket hozunk létre, amelyek rugalmasan használhatóak, alakíthatóak, idomíthatóak a mindenkori nevelési programhoz. A kerti "paletta" egy kínálat, lehetőség, edény, amit a használóknak kell tartalommal megtölteniük, hogy a keresztyén értékrenden alapuló keresztyén közösségépítés gyermek-tanító-tanár-szülő-dolgozó között valóban értékes gyümölcsöt teremjen.
A kerti tereknek nem csupán a nevelő tevékenységhez kapcsolódnak, hanem valóban közösségépítő tereket hoztunk létre, amelyek iskolán kívüli időszakokban is használhatóak (pl. grillterasz az étkező melletti belső udvarban). A kiírói igényre reagálva – mely szerint kreativitásra, önállóságra, gondolkodásra nevelő együttest kívánnak létrehozni – a kertben nem csupán a kötelezőnek tekinthető játszó és sportudvart hoztunk létre, hanem az oktatáshoz kapcsolódóan olyan kerti helyszíneket alakítottunk ki, ahol kültéri órákat is lehet tartani, vagy a gyermekek önállóan felfedezhetik a természetet, környezetüket.
Manapság – csakúgy, mint felnőtt világunkban – a gyermekeink életében igyekszünk minimalizálni a testi megerőltetést, a feszültségekkel járó feladatokat, helyzeteket. A gyermekek számára azonban nem súrlódásmentes folyamatokra, hanem nehezítésekre, akadályokra van szükség, olyan szituációkra, amelyekben nyerésre és vesztésre is van lehetőség, amelyek kockázatosak és kimenetelük sokféle lehet. Léteznek olyan helyzetek, amelyek kizárólag közösen oldhatóak meg, ennek alapja a közös kommunikáció – a stratégia felépítése – a cselekvési program meghatározása. Mindezek olyan képességek és készségek, amelyek elsajátítására, fejlesztésére a transzparens, mégis változatos teret és funkciót biztosító kert kiváló helyszínként szolgál.

Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola pályázat – Az Ártér Építész Műterem és a Korzó Tervezési Stúdió I. díjas pályaműve
Városi fogadótér
Az iskola és a sportcsarnok főbejárata előtt árnyas, fásított közteret alakítottunk ki. Ez a két térség a mindennapi használati igények biztosítása mellett a rendezvények lökésszerű nagy tömegű igénybevételét is képes kiszolgálni. A fogadótér burkolati mintája szinte észrevétlenül, mégis jól kivehető módon jeleníti meg az IKHTÜSZ-hal ősi keresztyén jelképet.
Alsósok udvara
Az iskolakert különböző területei szabadon átjárhatóak, mégis jól körülhatárolt területek, amelyek így biztonságos használatot garantálnak. Az alsósok udvara játszóhelyet, mini sportpályát, társasági ülőhelyet, asztalitenisz-sarkot, festhető aszfaltfelületet és tankertet foglal magába. Ez az udvar leginkább a szünetekben és a délutáni napköziben biztosít aktív sportolási-mozgási lehetőséget, társas együttlétre hívogató tereket, kreatív felületet.
Felsősök udvara
A felsősök udvarrésze szoros kapcsolatban van a sportudvarral, szabadon átjárható, használható. A tantermi blokkhoz kapcsolódóan multi sportpálya, bandázó/társalkodóhelyek, kültéri kondipark és egy mászóka típusú játszóeszköz szolgálja a kiskamaszok igényeit.
Sportudvar
A sportudvarban szabványos kézilabda méretű multi sportpálya, futópálya, távolugró-pálya áll a testnevelésórák rendelkezésre. Az épületszárnyak közötti szélvédett sarokba asztelitenisz asztalok állíthatóak fel. A sportudvar mellett a büfé kültéri terasszal rendelkezik, így a sportudvar iskolaidőn kívül rendezvényekre is kiadható, a felsősök kertje kerítéskapuval zárható.
Művészeti kertek
Az épületblokk környezetében a kültéri oktatás, illetve a művészeti alkotás és előadás számára biztosítottunk változatos kerti tereket. Maga az épületblokk egyik szárnya futónövénnyel befuttatott pergolával fedett kültéri tanterem. Az épületblokk déli oldalán teraszos lelátóval ellátott kültéri előadóteret hoztunk létre. Az épületszárnyak ölelésében kültéri művészeti stúdió bővítheti a művészeti oktatás kereteit. Itt olyan kertrészlet kapott helyet, amely különleges természeti formákat tartalmaz (különleges színű és habitusú növények, sziklák, fatörzsek stb.), ezáltal csendéletek berendezésére alkalmas. Továbbá kreatív fali panelek mellett mart üvegpanelek is helyet kaptak itt, amelyeken keresztül homályosan, más minőségben látható a valóság, a természeti formák, fények.
Természetközeli kert
A déli telekhatár mentén természetközeli erdő és rét kapott helyet, amely átmenetet képez a déli nyilvános parkfelülethez. A fesztelen rohangálás, közös sportélmény, erőbeli rivalizálás mellett az erdő a csendes félrehúzódás, az elmélyült szemlélődés, pihenés színteréül szolgál az erőtlenségben mindenki számára. A honos növények mellett a bibliában szereplő fák, cserjék, fűszernövények megismerésére is lehetőség nyílik ebben a kertrészletben. A tágas rét sokrétűen használható, legyen szó iskolai rendezvényről, fogócskáról, hétvégi vagy tábori tűzrakásról.
A pályamű részletes tablói ide kattintva tekinthetőek meg.
Szerk.: Hulesch Máté