Design/Belsőépítészet

Színek, fenntarthatóság, otthonosság – Az Év Irodája díjas bp iroda

1/36

Recepció – Fotó: Hlinka Zsolt

?>
Recepció – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Recepció – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Zöld iroda – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Zöld iroda – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Zöld iroda – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Zöld iroda – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Zöld iroda – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Zöld iroda – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Zöld iroda – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Türkiz iroda – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Türkiz iroda – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Türkiz iroda – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Türkiz iroda – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Kék iroda – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Konyha – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Konyha – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Konyha – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Konyha – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Konyha – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
 Konyha– Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Konyha – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Konyha – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
A tervező csapat. – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Narancs iroda – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Narancs iroda – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Narancs iroda – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Narancs iroda – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
 Coffee – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Coffee – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Playzone – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Playzone – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Playzone – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
 Playzone– Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Playzone – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Playzone – Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Playzone – Fotó: Hlinka Zsolt
1/36

Recepció – Fotó: Hlinka Zsolt

Színek, fenntarthatóság, otthonosság – Az Év Irodája díjas bp iroda
Design/Belsőépítészet

Színek, fenntarthatóság, otthonosság – Az Év Irodája díjas bp iroda

2021.06.14. 18:00

Projektinfó

A Design rovatot támogatja a 

Földrajzi hely:
Magyarország, Budapest

Címkék:
belsőépítészet, iroda

Agora – bp iroda

Stáblista

Belsőépítészeti tervezés és kivitelezés: DVM Group

Belsőépítész projektvezetők: Kiss Ida, Tóth Tímea

Belsőépítész munkatársak: Fürnstáhl Anett, Szabó Attila, Szádvári Andrea, Kovács Tamás

Belsőépítészeti közreműködők: Horváth Domonkos, Mórucz László, Péter Csenge, Zsidek Gergő

Kivitelezés munkatársak: Meskó Zoltán, Garamvölgyi Csaba, Szabó-Dani Mariann

Belsőépítészeti vizualizáció: DVM Group, Meszes Csanád, Lukács Stefán, Kovács Mátyás, Süttő Réka

Környezettudatos tanácsadás, WELL minősítés: DVM Group, Apró Diana 

Generál tervező: Finta Studió

Vezető építész: Kulcsár Zoltán, Bene Tamás

Építész munkatársak: Jenei Lívia, Kalmár Gyöngyi, Tóth Petra, Völgyi Gabriella

Tartószerkezet: Szántó László

Épületgépészet: Csöppenszky Gábor, Düh Richárd

Épületvillamosság: Méhész Márton

Tűzvédelem: Szőllősi Levente

Környezetvédelem-akusztika: Huszty Csaba

Épületszerkezetek: Reisch Richárd

Irodabútor: Europa Design

Környezettudatos és WELL tanácsadás

Fotó: Hlinka Zsolt

Az Agora épületében kapott helyet a bp energiavállalat új irodája, amely 7 szinttel, 22 ezer négyzetméteren törekszik egy olyan ideális munkakörnyezetté válni, ahol a munkavállalói igények és a vállalati modernizáció egyaránt fókuszba kerülnek. A stílusos iroda tervezésénél olyan aktuális fő irányelvek fogalmazódtak meg, mint a fenntarthatóság, az otthonosság és a közösségi élmény. De hogyan lehet mindezt sikeresen ötvözni? Működhet a dizájn, a technika és a játékosság kéz a kézben? Bemutatjuk az Év Irodája verseny közönség és fenntarthatósági díjas projektjét.

A bp energiavállalat globális üzleti szolgáltatóközpontjaként 2009-től működik Budapesten, 2017-ben egy szegedi irodával kibővülve. Céljuk egy olyan integrált energiavállalattá válni, mely növelni tudja az alacsony szén-dioxid-kibocsátású beruházásait, és előre tud lépni az alacsony károsanyag kibocsátású jövő felé. Magyarországi irodáik is e cél elérését támogatják Budapesten közel 2000, míg Szegeden 500 főt foglalkoztatva. 

A cég vezetősége 2018-ban döntött a költözés mellett. Egy olyan irodatér kialakítását tűzték ki tervként, amely az egyént helyezi a középpontba, megfelel a munkavállalói igényeknek, összhangban van a vállalati modernizációs törekvésekkel, céges értékeikkel és a fenntarthatósági céljaikkal - tehát ahol megvalósul az otthonosság (home away from home), sokszínűség (different together) és közösségi élmény (community engaged) hármasa.

A belsőépítészet tervezést egy munkahelyi kutatás, a márkastratégia és a munkavállalói út feltérképezése alapozta meg. Fontos volt, hogy a munkahely kiváló felhasználói élményt közvetítsen funkcióban, érzésben és dizájnban a dolgozóknak, az érkező vendégeknek, partnereknek és jelölteknek. Az építészeti koncepció tervet a WeWork készítette, a DVM feladata pedig a koncepcióra épített kiviteli tervezés volt a hazai szabványokkal és előírásokkal összhangban lehetőleg az itthon elérhető termékekre alapozva.

2019 májusában érkezett a megkeresés, amelynek keretében egy cca. 22.000 m2-es irodaterület tervezési munkájában vehetett részt a DVM csapata. A koncepció alapjait ekkor már a londoni iroda a bp jóváhagyásával elkészítette, így a feladat a tervezés kapcsán a koncepcióra épített kiviteli tervek elkészítése volt a hazai szabványokkal és előírásokkal összhangban, valamint az itthon piacon elérhető termékek figyelembevételével. Mindezek ismeretében lehetőség volt az eredeti dizájntól eltérni, megvalósítva saját ötleteket, elképzeléseket is.

A megrendelő is minél inkább szerette volna a saját, belső fókuszcsoportjainak megállapításaira reflektálva formálni a belsőépítészeti koncepciót, így a DVM group tervező csapata nagyfokú szabadságot kapott a tervezés során. Fontos szempont volt, hogy a hazai kreatívipar művészeinek munkáit is beépítsék.

Előremutató és innovatív technológiák és funkciók kerültek beépítésre, hogy tovább növeljék a felhasználói élményt és az iroda fenntartható üzemeltetését (pl. szenzorokkal felszerelt és Dali vezérelt a világítástechnika, automata árnyékolás, adaptív környezeti kontrol, digitális térkép és helyzetmeghatározás, egyéni mosdók, stb.). A lámpatestek fényerő szabályozhatóak, a dinamikus világítási képeknek köszönhetően hangsúlyokat hozhattak létre a térben.

A belsőépítészeti koncepció és a tér szervezése, tervezése és kivitelezése megtestesíti a bp látásmódját, dinamizmusát és szegmensének vezető szerepét. A munkahelyi kutatás, a brand stratégia, a munkavállalói út feltérképezése alapozta meg a tervezést. A tervezési analógia egyedi: az anyagok, színek, textúrák egy rendszerre, egy belsőépítészeti gondolatszálra lettek felfűzve. Ez a gondolatmenet a biofílikus dizájnon alapszik,mely a beépített anyagok kiváló minőségét, textúráját, a levegő minőségét, a kényelmes környezetet, a külső épített és természeti környezettel való kapcsolódást és a természetes fényt jelenti. A tervezés bátran hívható akár összművészeti alkotásnak is, ugyanis a tervezők a teljes belső berendezésre kiterjedő koncepciót valósítottak meg. Az átfogó belsőépítészeti design keretei között az eklektika és az organikus elemek, formák keverednek, melyek a legapróbb kiegészítőkben is megjelennek.  Ez a komplexitás tetten érhető a közösségre gyakorolt hatásban, mely mindenki által látható és érezhető.

Zöld iroda – Fotó: Hlinka Zsolt
7/36
Zöld iroda – Fotó: Hlinka Zsolt

A brand iránymutatása mellett a színeket tudatosan és színdinamikai elvek szerint alkalmazták a koncepcióban, beépítve a kontrasztokat és harmóniákat. Az elsődleges brand színek (zöld, sárga) a főbb terekben jelennek meg (concierge terület, konyha), míg a másodlagos színek (narancs, lila, türkiz) a másodlagos terekben és kiegészítőkben, finomabb részletekben érhetőek tetten. A vállalati márka hangsúlyosan jelenik meg a vendégek fogadásául szolgáló concierge területen és kevésbé hangsúlyos, szinte hiányzik a munkahelyi és társasági zónákban.

A tájékozódást (signage) a hagyományos feliratokon kívül, szintenként és szárnyanként (South, Central, North) alkalmazott színkódok is segítik. A szőnyegbe tervezett egyedi színátmenet vezeti az embert, a lámpatestek gyűrű színei is a színzónákhoz igazodnak. A szárnyakban az üvegfólián stilizált növények sziluettjei szimbolizálják az égtájakat, az adott égtájra jellemző növényvilággal: Dél - filodendron és egzotikus pálmalevelek, Central – pipacs, Észak-boróka bogyó. A betervezett anyagminőségek azonosak, a grafikai és természeti formák leképezései szintenként színben és mintában változnak.

Narancs iroda – Fotó: Hlinka Zsolt
27/36
Narancs iroda – Fotó: Hlinka Zsolt

A bp 2020 szeptemberében vette birtokba az új irodát az Agora Hub épületében, a Váci Folyósón. Hét emeleten, 22.000 négyzetméteren, 1000 négyzetméternyi terasszal körülvéve fogadják kollégáikat. Mintegy 1800 munkaállomás, 250 tárgyaló és alkotó/kreatív terület, valamint a jóllétet támogató helyiségek és lehetőségek biztosítják, hogy igazán jó legyen az új környezetben dolgozni. A munkahelyi élmény megteremtésének középpontjában az ergonómia és az ember áll. Az ergonomikus munkaterek fokozzák a jó közérzetet és serkentik az együttműködést.

AZ IRODAI TRENDEKNEK MEGFELELŐ KONCEPCIÓ ALKOTÁS:

Design principles:

A bp Agorában épülő munkahelyeinek jó márkaélményt kell közvetítenie funkcióban, érzésben és designban. Ahogyan a logó középpontjában, úgy a munkahelyi tér és élmény középpontjában is az energiának kell állnia.

A munkaerőpiacon nagy a verseny, így be kell vonzani és meg kell tartani a tehetséges embereket. A munkahelynek vonzónak kell lennie és megtartó erővel kell bírnia. A terek izgalmasak és energetikusak. A tendenciák a járvány előtt azt mutatták, hogy a dolgozók több időt töltenek az irodában, mint otthon és amit a munkavállalók fiatal és új genereációja igényel, az az otthonos érzés extra szolgáltatásokkal.

Trends show that workers are spending more time at the office than at home and that the new generation of employees want spaces that feel like a home away from home."

A bp mint brand és, mint brand érték a terekben különbözően van kommunikálva:

A brand hangsúlyos a már említett concierge területen, a megérkezésnél, amikor a vendégek először lépnek a területre és kevésbé erős a munkahelyi és társasági zónákban. A playzone területén pedig nem is jelenik meg.

Fenntarthatóság:

A bp stratégiájában központi szerepet játszik az alacsony szén-dioxid kibocsátású jövő megteremtése. Ezért a fenntarthatóság a cég minden szegmensében, így a belsőépítészeti tervezésben is megjelenik. Ez minden beépített terméknél fontos szempont volt.

Alkalmaztuk és figyelembe vettük, a termék életciklusát, a gyártásnál kibocsájtott széndioxid mennyiségét, a szállítási és előállítási helyet, a helyben található nyersanyagok és termékek beépítése fontos szempont volt (pl.: Multifelt)

Inkluzív tervezés / Akadálymentes munkahely

Az inkluzív tervezési elvek arról szólnak, hogy a terek használata mindenkinek adott. Az iroda kialakításakor kiemelten fontos volt a megfelelő esélyegyenlőségi feltételek megteremtése, így minden kiemelt funkció használata biztosított fogyatékossággal élő embertársaink számára is. Az iroda Access4You minősítést szerzett. A terület használatát átfogóan megkönnyíti a minden szinten épületszárnyanként azonos színkód-rendszer, illetve az összes helyiséginformációs tábla Braille-írással ellátott. Minden munkaállomás elektronikusan állítható magasságú asztallal felszerelt. A konyhákban, vízvételi pontokon a pultok kerekesszékes használathoz optimalizáltak, kerekesszékkel is kényelmesen igénybe vehető gardróbok, telefonfülkék, fókuszszobák és tárgyalók készültek. A tetőterasz használatához emelőszerkezet került beépítésre.

Az összes vizesblokkban érintésmentes megoldásokat alkalmaztunk, minden magban akadálymentes mosdót alakítottunk ki.

Agilitás

A terek differenciáltak, így a felhasználói élmény többrétű és a funkciók is alkalmazkodnak a felhasználáshoz. Csendes fókusz-szobák az elmélyült munkavégzéshez a társasági élethez kollab zónák társulnak, melyek az egymáshoz való kapcsolódást, kommunikációt segítik. A tervezett tér mindenki számára befogadható kortól, képességektől függetlenül.

FUNKCIÓK:

Welcome terület

Az első impresszió és az érzékelés tere. A brand elemek itt jelennek meg a legerősebben. Az elsődleges márkaszínek, a világító logó, a nagyméretű ledfal mind a bp-t kommunikálja.  Hangulatában meleg, otthonos, biofílikus elemekkel: növényi minták, zöld és bézs színek. Concierge szolgáltatás létesült, amely egy hoteléhoz hasonló. Egy hostess fogadja az ide látogatót, majd egy tablet segítségével történik a bejelentkezés. A várakozás itt kötelező, de addig is a belsőépítészeti elemek lekötik a szemet: zsindely-szerű furnérozott fa pult, moha falként megjelenő bp logó, egyedi tervezésű és gyártású kanapé elemek.

Open space

A nyugodt és természetes fénnyel ellátott munkakörnyezet segíti a koncentrációt és a hatékonyságot. Nincsenek dedikált asztalok, ám a munkakörnyezet és annak környezete személyre szabható. A munkacsapatok úgy érezhetik, hogy saját területi egységeik vannak (neighborhood area) kollaborációs zónákkal, phone booth-okkal, különböző méretű tárgyalókkal. Minden asztal állítható, álló munkavégzés is lehetséges. Hangelnyelő anyagok kerültek beépítésre, ahol csak lehetséges volt: perforált ajtófrontok, filc felületek, akusztikus fal és mennyezet felületek. A személyes dolgok tárolásához egyedi lockerek kerültek tervezésre.

Tárgyalók

A tárgyalókban a design visszafogott, a brand minimálisan van jelen, a színzónákkal harmonizáló kialakításúak. A funkcionalitáson van a hangsúly, itt az emberek találkoznak, ötletelnek és együttműködnek. Formális és informális meetingekhez tervezve, többféle férőhellyel és méretben. A falakon nagyméretű írható táblák és a megfelelő akusztikát biztosító burkolatok lettek elhelyezve. Minden tárgyalóba egy vagy több függeszték került a technikai világítás mellett elhelyezésre, az otthonosság érzését erősítve.

Kollaborációs zónák

Flexibilis bútorozással, átrendezhetőek. Minden open-office team home-hoz tartozik kollaborációs zóna. Tűzhető és írható felületekkel, akusztikus panelekkel, digitális screenekkel, magas asztallal, székekkel és padokkal, dinamikus mozgást segítő székekkel. Ezek a területek a kávé- és vízvételi pontokhoz közel helyezkednek el.

Konyha – Fotó: Hlinka Zsolt
15/36
Konyha – Fotó: Hlinka Zsolt

Konyha területek

Szintenként egy nagy konyhaterület található. A konyha a társasági élet központja, mely változatos ültetési stílusokat és funkciókat testesít meg. Színvilága friss és élénk a színben visszafogott irodai területekhez képest. A helyi anyagok kortárs építészeti részletekkel és színekkel keverednek.

Sky lounge / Playzone 8.emelet

Ez a terület azért jött létre, hogy a munkavállalókat ösztönözzük az egymás közötti interakcióra. Segít a csapatépítésben és a személyes kapcsolatok építésében is. Olyan hely, ahol nem tárgyaló asztal felett dőlnek el dolgok, hanem szórakozva és felszabadultan. Berendezése játékos, amelyet puha anyagok és a funkcióknak megfeleltetett színek jeleznek. Egységei: bár és kávézó, sportzóna, zenzóna, piknik zóna, Szeged Corner, Relaxáció, Tech sarok: wii+PlayStation, sókabin, telefon töltős kerékpárok, terasz, léghoki, biliárd, függesztett fotelek, beltéri kosárpálya

Playzone – Fotó: Hlinka Zsolt
31/36
Playzone – Fotó: Hlinka Zsolt

Különleges funkciók mindenki igényeihez szabva:

- Faith room – imaszoba: meghitt hangulat, dimmelhető világítással, akusztikailag tervezett, vallásokhoz illesztett berendezés (pl.: lábmosó)

- Gym: open-space irodai terekhez rendelet 1-1 kisebb sport eszköz (bordásfal, húzodszkodó). A 8.emeleten biciklit, kosárpálya, boxzsák és a Hard Body Hang által kivitelezett erősítő csőrendszer, sószoba, zuhanyzó

- Baba-mama szoba: hűtővel, pelenkázóval és mosdóval felszerelt

- Masszázs szoba

- Zene szoba: fülhallgatóval használható hangszerek (quiet music room)

A projekt eredményeként sikerült egy olyan állapotot elérni, amelyben sem a műszaki tartalom, sem a tervezési koncepció nem sérült, mindezt úgy, hogy egy olyan megbízói támogatás állt a DVM csapata mögött, mely a piacon példaértékűnek számít. A bp támogatta és megvalósította a tervezők ötleteit, javaslatait. A munka résztvevői mindannyian bíznak benne, hogy a jövőben az irodában dolgozóknak legalább akkora elégedettséget fog nyújtani az iroda, mint amilyet nekik nyújtott a teljes tervezési folyamat.

A tervezésben és az új iroda kialakításában a folyamatos csapatmunkán kívül végig kulcsfontosságú volt a kommunikáció és a visszajelzések: „Kollégáink egy belső felmérésben oszthatták meg elvárásaikat egy ideális munkakörnyezet kapcsán. Ezután belső influenszereink lehetőséget kaptak az aktív részvételre a tervezési folyamatban: munkacsoportokat hoztunk létre parkolás-tömegközlekedés, meglévő eszközök újrahasznosítása, rugalmas munkahelyi megoldások, fenntarthatóság, jól-lét, változáskezelés és belső kommunikáció témában. A csoportok első kézből kaptak híreket, bennfentes információkat a projektről, valamint hónapokon át dolgoztak a projekt csapattal közösen a dolgozóinktól érkező ötletek képviseletén és megvalósításán. A folyamatos és transzparens kommunikációt és a sikeres változásmenedzsmentet a dedikált intranet oldal és rendszeres belső hírlevél biztosítja. A tavaszi történések gyors reakciót és újratervezést kívántak kommunikációs csatornáink és az elköteleződést támogató eszközeink kapcsán: kollégáink virtuális sétát tehettek az új irodatérben, lehetséges munkavállalói élményeket bemutató animációs videókat készítettünk, illetve hírlevelekben adtunk tájékoztatást az építkezés menetéről. Véleményvezéreink a beköltözési folyamatban is segítettek: 5 hét alatt kollégáink 75%-a vett részt a bejáráson, ami igazolja, hogy sikerült fenntartani az elköteleződést a pandémiás időszak alatt is." - írja a bp az Év Irodája díj jelöléshez kapcsolódó leírás összegző részében.

Recepció – Fotó: Hlinka Zsolt
2/36
Recepció – Fotó: Hlinka Zsolt

„A megrendelővel való közös gondolkodás és munka nagyon pozitív volt, gyorsan tudtunk döntéseket hozni, egyezett az elképzelésünk. A legnagyobb kihívást az jelentette, hogy egy ilyen nagyméretű területen hogyan tudunk változatos térélményt adni. Büszkék vagyunk arra hogy innovatív technológiákat tervezhettünk be és hogy magyar tervezőcsapatok termékeit is betervezhettük velük együtt működve és  a helyszínhez igazítva. A projekt folyamán nagyon jó hangulat alakult ki a szakági tervezőkkel, egymást tisztelve, jó hangulatban és kimagasló hatékonysággal folyt a munka" - fogalmazott Tóth Tímea, a DVM group építésze.

Az irodában található összes munkaszék (kb. 2200 db), a kollaborásciós terek puffjai és fotelei az Europa Design nevéhez fűződnek. „Munkánk a DVM-mel jellemzően arról is szólt, hogy színeket, formákat, termékminőségeket és minőségi előírásoknak megfelelő darabokat válogattunk" - mondta Feuertag Ottó, az Europa Design alapító-ügyvezetője. Apró Diána (DVM group) tervezésének megfelelően a WELL minősítés elérésére törekedtek a bp iroda kialakításánál, amelyhez a berendezéseket tekintve is olyan bútorokra volt szükség, ahol az adott elemek megfelelnek a WELL minősítéshez kapcsolódó előírásoknak többek között a kipárolgás, az akusztikai tulajdonságok és a károsanyag tartalom szempontjából. Az Europa Design negyven gyártóval működik együtt, amelynek közel fele már előkészítette a minősítéshez szükséges dokumentációt.

„A termékek, amiket a bp irodába válogattunk Diánával már átmentek ezen a szűrőn. A Hermann Miller és a Wilkhahn a piacon belül elsőként szerezte meg minden termékére a minősítést" - hangsúlyozta Feuertag Ottó. Hozzáfűzte, hogy a projekt eredményeként a DVM csapata egy nagyon kreatív, egyedi, merész, ám ízléses irodát alakított ki Budapesten.

A bp és a DVM group közös munkájával kialakított 22000 négyzetméteres iroda megvalósításának sikerét fémjelzi, hogy a projekt elnyerte a 2020-as Év Irodája verseny közönség és fenntarthatósági díját, mindemellett a DVM group lett az az idei év legjobb belsőépítészeti irodája is, így már nemcsak a dolgozók elégedettsége, hanem az elismerések is bizonyítják, hogy egy a mai igényeknek megfelelő, új, stílusos munkakörnyezet jött létre.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

A FÓTI PLÉBÁNIATEMPLOM // Egy hely + Építészfórum

2021.07.16. 15:51
00:07:54

A fóti Szeplőtelen Fogantatás-templom különleges helyet foglal el a magyar építészettörténetben. Legkvalitásosabb romantikus épületünk, és európai viszonylatban is kiemelkedően magas színvonalat képvisel. Érdekessége, hogy Ybl Miklós első önálló alkotása, minőségét tekintve mégsem különbözik a későbbi épületektől, az építész azonnal főművet alkotott.

A fóti Szeplőtelen Fogantatás-templom különleges helyet foglal el a magyar építészettörténetben. Legkvalitásosabb romantikus épületünk, és európai viszonylatban is kiemelkedően magas színvonalat képvisel. Érdekessége, hogy Ybl Miklós első önálló alkotása, minőségét tekintve mégsem különbözik a későbbi épületektől, az építész azonnal főművet alkotott.

Épületek/Örökség

MÁTYÁSFÖLD // Egy hely + Építészfórum

2021.07.16. 15:47
00:07:04

Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a mátyásföldi villanegyedbe kalauzoljuk nézőinket. Az egykori vadászterületen 1887-ben alapított település kezdetben a nyaralni vágyó pesti úri közönséget vonzotta. A terület arculatát nagyban meghatározza Paulheim József építészete, aki legalább 50 villát, valamint a templom és a későbbi gimnázium épületét is tervezte. 

Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a mátyásföldi villanegyedbe kalauzoljuk nézőinket. Az egykori vadászterületen 1887-ben alapított település kezdetben a nyaralni vágyó pesti úri közönséget vonzotta. A terület arculatát nagyban meghatározza Paulheim József építészete, aki legalább 50 villát, valamint a templom és a későbbi gimnázium épületét is tervezte. 

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk