Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. /
Helyek/Köztér

Alagút helyett ”kapu” – új átjáróval válik könnyebbé a gyalogos közlekedés a Széll Kálmán térnél

1/2

Forrás: Építész Stúdió

?>
Forrás: Építész Stúdió
?>
Forrás: Építész Stúdió
1/2

Forrás: Építész Stúdió

Alagút helyett ”kapu” – új átjáróval válik könnyebbé a gyalogos közlekedés a Széll Kálmán térnél
Helyek/Köztér

Alagút helyett ”kapu” – új átjáróval válik könnyebbé a gyalogos közlekedés a Széll Kálmán térnél

2020.12.23. 15:19

Elkezdődtek az új szintbeni átjáró megépítéséhez kapcsolódó munkák a Budapest egyik legforgalmasabb pontjának számító Széll Kálmán térnél. A közművektől erősen terhelt terület és a helyszínből fakadó szokásosnál is több kötöttség, s mozdíthatatlan elem egyedi szemléletmódot igényelt. A tervezés infrastruktúra részét a FŐMTERV Zrt. végzi, az építészeti feladatokért pedig a Széll Kálmán tér építész tervezője, az Építész Stúdió Kft. felel.

Az új átjáró az MNB Ingatlan Kft. beruházásában készülő Postapalota felújításához kapcsolódóan épül és a tervek szerint jelentősen könnyebbé teheti a gyalogos közlekedést a területen. A projekt több ütemben valósul meg a közműkiváltások miatt, amelynek első ütemével nemrég végeztek a szakemberek. Jelenleg a Magyar Építők információi szerint az első ütemű felszerkezet építése zajlik. A munkát előreláthatólag 2021 év végén fejezik be.

A tervezési helyszín két - közel három - kerület találkozásánál helyezkedik el, a nemrégiben felújított Széll Kálmán tér egyik legforgalmasabb gyalogos megközelítési pontjaként. A Várfok utcát keresztezőknek ugyanakkor a szintkülönbség természetes akadályával kell együtt élniük a napi használat során. Ezért merült fel már a tervpályázat kiírásakor is a jogos igény a két városrész szintbeni összekötésére távlati célként. Az Építész Stúdió célja a tervezés során az alternatívákat megvizsgálva a tér, buszok és Vár közötti közlekedési útvonalak differenciálása, alternatív lehetőségek biztosítása volt. Így került végül a legmagasabb pontra az akadálymentességet biztosító lift, a Vár irányába a nagyvonalúbb, lankás lépcső és rámpa, illetve a keresztirányú forgalom és átszállás számára alárendelve a Csaba utca tengelyébe a mozgólépcső és lépcső párosa.

A tér irányából a rézsűre fektetett mozgólépcső és lépcső kettőse osztozik az áthaladó forgalmon, melyek által szintén kiszélesedett a rendelkezésre álló keresztmetszet a korábbi állapothoz képest. A térrel kapcsolódó forgalom osztozik a párhuzamosan futó lépcső és mozgólépcső párosán. Az áthaladók két főbb csoportot alkotnak: a tömegközlekedési kapcsolatot keresőket és a Városmajor irányába haladókat. 

Az Építész Stúdió koncepciója szerint a szintek szétválásával az áthaladók két csoportja is ketté osztódik. A Várfok utca irányába már főként az átszállók indulnak majd, míg a XII. kerület felé a szintbeli kapcsolat lesz a forgalmasabb. A szétváló útirányoknál azonban kiemelten fontos a találkozásuknál kialakuló gócpont megfelelő kialakítása a vágányok mentén.

Forrás: Építész Stúdió
2/2
Forrás: Építész Stúdió

A tervezési folyamatot két lényeges szempontrendszer befolyásolta. Elsősorban természetesen a feladat funkcionális oldalát, a közlekedési struktúra megfelelő kialakítását tűzték ki célul, ám ugyanilyen fontos volt ezzel párhuzamosan az átjáró hangulatának szem előtt tartása, a negatív alagút - aluljáró asszociációk elkerülése. „Ezek helyett a ´kapu´ fogalmát igyekeztünk erősíteni a lehetséges geometriai kereteken belül" - fogalmaznak.

A környezetrendezésnél arra törekedtek a tervezők, hogy a tér bejáratának fogalma már a Csaba utca és Krisztina körút sarkánál érezhető legyen. Az átjárón keresztül egészen a körúti járdáig a tér andezit burkolata fut ki. A mellvédet a tér támfalaihoz hasonlatos világos látszóbeton szegély képezi és a térbútorok is megegyeznek a téren használtakkal. Bár a Csaba utca így megosztott szintjei már kevés teret adnak köztéri funkciók befogadására, fontos, hogy a Postapalota kávézója kapcsolatot találhasson a sétálóutcával. A járdák vonalainak meghatározásánál kiemelt szempont volt az utca fáinak megtartása is. A rézsűk mentén a téren megjelenőhöz hasonlatos, magas, dús növényzet kap helyet.

Forrás: Építész Stúdió

Készült a BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. támogatásával.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk