Nézőpontok/Vélemény

Nekünk Bilbao kell!

1/1

Guggenheim Múzeum, Bilbao

Hirdetés
?>
Guggenheim Múzeum, Bilbao
1/1

Guggenheim Múzeum, Bilbao

Nekünk Bilbao kell!
Nézőpontok/Vélemény

Nekünk Bilbao kell!

2013.11.04. 15:06

Cikkinfó

Szerzők:
Bardóczi Sándor

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Vélemények:
11

Dosszié:

Ma talán nincs fontosabb urbanisztikai kérdés annál Budapesten, hogy miként "adjuk el" a várost a XXI. században az ide látogatóknak és a városlakóknak egyszerre. Baán László víziójában a kormányzati válasz erre a MúzeumLiget, amelynek első (valójában csak az első nyilvános) lépése volt a Városligetre kiírt ötletpályázat és annak közszemlére tétele, vitája. A FUGÁ-ban jártunk, megnéztük, meghallgattuk, de nem lettünk tőle boldogabbak. Bardóczi Sándor írása.

Október 30-án este a FUGA Budapesti Építészeti Központban a MúzeumLigetre kiírt tervpályázat bemutatása és vitája inkább a kérdéseket szaporította bennem, mint a válaszokat. Miközben elhatároztam magamban, hogy amennyire lehet, feltérképezem, valójában mi motiválhatja a Múzeumi Negyed koncepcióban értelmet látó építészeket (és miért pont a Városliget lett a célzóna?), érdekes, ám sok esetben rémesen torz világmagyarázatokra, és igencsak cáfolható, rég túlhaladott urbanisztikai koncepciókra bukkantam. No meg olyan szűrőkre, amelyeken továbbra sem megy át, hogy mit akar a társadalom Budapesten, és ezen belül a Városligetben mit szeretne. A pártpolitikai (emlékművet építünk magunknak, ahogy szoktunk) vagy a pénzszerzési (etesd az építészt, mert éhen hal) magyarázatokat meghagyom másnak. Engem most leginkább az építészeti elit anyagi világon túli, szellemi mozgatórugói és viszonyulásai érdekeltek a projekthez. Az est folyamán, ha másra nem is, de arra rájöttem, hogy aki ezt a koncepciót valamennyire is magáévá tudja tenni építészeti oldalon, az voltaképpen Bilbao-irigységben szenved, de tulajdonképpen egyáltalán nem jól dekódolta Bilbaót. Ahogyan a döntéseket meghozó körre, úgy magát a projektet érvényes elképzelésnek tartó építészekre is igaz, hogy ha látnak is valamit, akkor kizárólag Frank O. Gehry építészeti ikonná vált épületét (t.i. Guggenheim Múzeum) és a hozzá hasonló sztorikat látják: a mögötte rejlő és az azt sikeressé tévő urbanisztikai gondolatot viszont egyáltalán nem érzik és meglehetősen kevéssé értik.

A megváltást várva

Tapintani lehetett ugyanis a bíráló bizottság legtöbb megszólaló tagjának mondandójában, vagy az azt követő nyilvános és négyszemközti formális vitákban is a ki nem mondott, de mégiscsak alapvető igényt a jel-építészet iránt. Azt az elgondolást, amely sokadszorra is eléggé félreviszi az építészeti és városfejlesztési nekirugaszkodásokat, de amelyet a politika és az építészek egy tekintélyes része továbbra is fetisizál. A Nemzeti Színház, a MÜPA, a gyaloghíd-vita, a Kormányzati Negyed, a magasház-vita, a Városháza bővítés, a Zeppelin, a Szent György tér, a SzépMű bővítés, vagy a pécsi EKF hatalmas új középületei után is kudarcos - a magyar építészek társadalmi megítélését egyre mélyebb régiókba taszító - történetek után a magyar építészeti elit kemény magja úgy tűnik továbbra sem a társadalmi igények megértésének igényével cselekszik, hanem inkább egy vagy több jelentős (és hamis reményeik szerint társadalmilag sikeres) középülettel vagy középület-együttessel juttatná be magát a Paradicsomba. Pedig például a Velencei Építészeti Biennálék vagy a Pritzker-díj területén már megjelentek azok a jelzések, amelyek épület ikonok helyett inkább a társadalmi hasznosságot, a szociális építészet megnyilvánulásait emelik piedesztára. A MúzeumLiget koncepció tehát magyar építészi megközelítésben egyfajta újabb vallási búcsúcédula, amely a hazai építészeti elit egy igen tekintélyes részének véleménye szerint nemcsak a korábbi "bűnök" feloldozásának kulcsa lehet, hanem a mennybe és az örökkévalóságba vezető út nemzetközi kapuját is kitárhatja majd Budapest és egyben a magyar építészek számára. Ha van is ebben a kérdésben némi óvatoskodás és keveredik is az új remények közé némi veszélyérzet, alapvetően ez az új remény olyan naív, annyira elsöprő, és annyi gyermeki hittel párosul, hogy az teljesen leárnyékolja a projektet körüllengő halk szavú társadalmi kritikát az építészeti radarernyőn. Már megint.

A kormány által 2011-ben verdiktként kimondott városligeti helyszínre telepítendő – Rostás Zoltán zsűri titkár megfogalmazásában – „öt jelentős kulturális zászlóshajó"-ból, avagy az „új nemzeti közgyűjtemény együttes"-ből (Új Nemzeti Galéria + Ludwig Múzeum, Néprajzi Múzeum, Fotográfiai Múzeum, Magyar Zene Háza, Építészeti Múzeum) a kulturális városfejlesztés paradigmája mentén válik gigászi nagyprojekt. Egy kósza kultúr-misszionárius gondolatból egy éppen a megvalósítás irányába száguldó kormányzati és építészeti tett. Ez a paradigma gyökereiben önazonos az 1991-ben önmagát másként meghatározni igyekvő baszk „főváros" törekvésével, amely el akart és el is tudott rugaszkodni a korábbi ipari, kikötővárosi múltjától. 1997 után Bilbao-t ez helyezte rá a világ építészeti, kulturális és turisztikai térképére. Ez az a folyamat, amelyet a kontinensen végigsöprő Európa Kulturális Fővárosa projektek sorában azóta is utolérendő mintának tekintenek, és amelyet – éppen emiatt a rengeteg replika miatt – nem lehet sem utolérni, sem meghaladni.

Ha másolunk, nem másolhatnánk legalább jól?

A kulturális városfejlesztés paradigmájának másolása - tekintve hogy csaknem két évtized eltelt Bilbao óta és rengeteg másik város kísérletezett ugyanezzel a recepttel – valójában egyre provinciálisabbá teszi a hasonlóval próbálkozókat. Wessely Anna a Pécsi EKF idején Pakson, az Országos Főépítészi Konferencián kitűnő előadásában és esszéjében idézte meg az 1974 utáni eredetileg észak-amerikai gondolat („a kultúrát mint erőforrást kiaknázó város-gazdaságpolitikai törekvés") európai exportjának történetét, 80-as évekbeli felfutását, majd az ezredforduló utáni alkonyát is. Ennek az exportnak tényleg egy csúcspontja volt Bilbao. A csúcspont után azonban völgymenet jön. Wessely mindezt így írja le:

A globális, szolgáltatás alapú gazdaság kialakulása versengésre késztette a városokat, csakhogy ebben a versenyben minden résztvevő a városmarketing bevett módszereihez folyamodott: megrendeltek egy-egy emblematikus, a város szimbólumává avatható épületet valamelyik nemzetközi sztárépítésztől (például a Guggenheim Múzeumot Frank Gehrytől Bilbaóban, egy „szigetet" a Murán Vito Acconcitól Grazban), hozzáláttak a leromlott belső városrészek kicsinosításához, a használaton kívüli kikötők, ipari telephelyek kulturális és üzleti, majd lakóterületi újrahasznosításához, a történeti örökség idegenforgalmi értékesítéséhez, „kulturális negyedek" vagy útvonalak kialakításához, új múzeumok alapításához, nemzetközi fesztiválok, biennálék, triennálék stb. szervezéséhez.  A hasonló módszerek hasonló eredménnyel jártak: a hatalmas erőfeszítéssel és eladósodással megvalósított beruházások csak magasabb szinten reprodukálták a korábbi versenypozíciót, ráadásul az újdonság izgalmának elmúltával a reprezentatív kulturális intézmények csekély kihasználtsága és hihetetlenül költséges fenntartása súlyos gondokat okoz."

Azonban még a másolásnál is van elviselhetetlenebb dolog: a rosszul másolás. Ha speciel Budapestnek nincs önálló gondolata és ezért inkább másol máshol már bevált recepteket, azt jómagam kevésbé tartom nagy bajnak, mint azt, ha nem is érti meg, amit másol. Mert mit is csinált Bilbao? Milyen helyszínt is javasolt Frank O. Gehry e városnak a kulturális városfejlesztés keretén belül? Vajon Bilbao „városligete", a Parque de Dona Casilda de Iturriza volt a célpont? Nem! Sokkal inkább egy leromlott, lepusztult ipari zóna és kikötő! Az ott felhúzott és felmagasztalt épület túlmutat saját magán. A bilbaói városfejlesztés úgy indított be kulturális európai láncreakciót, hogy közben egy barnamezőt (bár kétségkívül remek pozícióban lévő, vízpart menti barnamezőt) rehabilitált! Ha magyar szinonímáját keresném, akkor azt mondanám: amit Bilbabo tett az olyan, mintha Komárom tenné ugyanezt a Duna partján lévő rendezőpályaudvarával.

Gezi park 2.0 vagy valódi városrehabilitáció?

Gehrynél tehát az építészeti tetthez egy olyan urbanisztikai tett párosult, amely alapvetően jobbá tett egy várost és annak rozsdaövezetből csinált kulturális negyedet (járulékos haszonként bizony-bizony zöldet is ott, ahol addig nem volt). A 33.000 m2-es titánburkolatú építészeti költemény és vele együtt a Nervión parti új zöldfolyosó így lesz - jelszerűsége ellenére is - csak egy apropó ahhoz, hogy valójában az történjen, amelyet az építészeten kívüli világ a várossal elérni akart: egy jól sikerült barnamezős rehabilitáció. A MúzeumLiget pedig pontosan ezt nem tudja utána csinálni.

Mert míg a világ ilyen szempontból példaként emlegethető kulturális- vagy éppenséggel sportcélú (lásd: Londoni Olimpia!) városrehabilitációs projektjeinek közös jellemzője, hogy a rozsdából igyekeznek zöldet és élhetőt faragni, egyfajta multiplikátornak használva az építészeti és a funkcionális fejlesztéseket, addig Budapest úgy tűnik nem tud attól a félázsiai attitűdtől elszakadni, hogy meglévő zöldfelületeire tartalék építési területként tekintsen. Azaz ma bizonyos értelemben közelebb vagyunk Isztambulhoz és a Gezi parkhoz, mint Bilbaohoz. Pedig ettől az attitűdtől már Pécs is elemelkedett akár a tudásközponttal és a Kodály központtal is (bár a telitalálatot korántsem ezek, hanem a Zsolnay negyed jelentik), de hogy mást ne mondjunk: Kassa is ezen az úton jár. Sőt, akár Budapest közeli múltjából is előrángatható már hasonló történet: a Millenáris, a Graphisoft-park és a Kopaszi-gát ugyanezen a szellemi úton taposott ki szűk mezsgyét magának a fővárosban.

„Zöld, vagy mifene"

Ma a legjelentősebb, sokszor történeti szempontból is védelemre érdemes nagyparkjainkat, a város jelentős zöldfelületeit cimkézzük át szép lassan „intézményi zöld" területté a városban (ez az Orczy kert esetében már meg is történt), mert jelenlegi használatuk, képük, fenntartásuk, menedzsmentjük bizony-bizony hagy kívánni valót maguk után. Csak azért, mert nem jól működnek - nincs igazi gazdájuk.

Úgyis mondhatnám, hogy valójában a budapesti nagyparkoknak, zöldfelületeknek sok kis Baán Lászlóra (a zseniális kiállításszervezőre és kultúr-menedzserre) lenne szüksége ahhoz, hogy mint zöldfelületek jól, a felhasználóiknak elégedettségre okot adó módon, vonzóképesen és fenntarthatóan működjenek. Ám egyáltalán nincs szükségük Baán Lászlóra, a botcsinálta várostervezőre, mert ez a figura a lényegüket szüntetné meg, és nem a ma nyílvánvaló fenntartási vagy rehabilitációs problémájukat orvosolná reform-lépésekkel. Ez a várostervezői viselkedés ugyanis semmiben sem tér el a Budapesten eddig tapasztalt szomorú gyakorlattól. Bár ez eddig inkább a piacvezérelt fejlesztések által fogva tartott kerületek (és kevésbé a magyar államigazgatás) sajátossága volt.

A budapestiek ugyan elégedetlenek a közterületek és a zöldfelületek állapotával, ez azonban nem jelenti azt, hogy a közparkok megszüntetését vagy beépítését (intézménykertté alakítását) óhajtanák, még akkor sem, ha cserébe most nem a piac által fejlesztett lakóparkot és plázát, hanem az állam által fejlesztett kultúrális, sport vagy oktatási intézményeket kapnak. A fejlesztéspolitika úgy tűnik idehaza még mindig nem számol azzal az atavisztikus igénnyel, amely legalább 20 éve átlengi a budapesti közvélemény-kutatásokat. A zöldfelületi, rekreációs hiányok miatt ebben az időben sokan elhagyták a várost. Ahol nem lehet gyereket nevelni, azt a várost előbb-utóbb a saját agglomerációja emészti fel és önmaga torzójává válik. A közvélemény rendre több zöldfelületet, élhetőbb várost, több olcsó vagy ingyenes szabadtéri sportolási lehetőséget, jobb levegőt, kisebb zajt, rendezett, jól működő, sok szolgáltatást nyújtó közterületeket akart és ezt az igényt eddig egyik adminisztráció sem sietett kiszolgálni. (Ezek helyett inkább szolgálta ki az agglomerációba elköltözöttek közlekedési, parkolási igényeit.) A zöldfelület pénzbe kerül? Abba is, de a fő gond nem ez. Hiszen az elmúlt időszakban számolatlanul lehetett volna erre költeni az Uniós forrásokból. Sokkal inkább a városi közterület-gazdálkodás (mint az egyik legszürkébb gazdálkodási zóna a városüzemelésen belül) reformjának elmaradása a probléma. Pontosan ez az a terület, amely miatt Barcelona az eszményi közterület-gazdálkodás mekkája lett, Budapest pedig az a hely, ahol  közterületeken szedett hasznok (parkolás, vendéglátó terasz, reklám, rendezvény) elpárolognak.

Nagy Ervin, az országos főépítész a MúzeumLiget vitán csak annyit tudott a Városligetről, mint zöldfelületről mondani, hogy „A liget nagyon nagy érték. Kell egy funkciót teljesíteni, de ennek vannak civilizációs és zöld, vagy mifene (sic!) korlátai. De a legfontosabb a ház". Hát tisztelettel jelentem, az építészeti szcénán túl nem a ház a legfontosabb! Ezen a helyszínen jelesül inkább a zöld (vagy mifene). Az országos főépítésznek pedig egy urbanisztikai pályázat értékelésekor talán nem a házakról kéne beszélnie, hanem magáról a városról. Továbbmegyek: a látszat ellenére Bilbao lényege sem a ház, hanem annak jó pozícionálása volt!

Közparkból intézményi zöld?

Végignyálazva a beadott pályázatok műleírásához mellékelt táblázatokat kiviláglik, hogy a Városliget ma egy 5,7%-ban beépült közpark. Ez egy kialakult állapot, a korábbi történelmi nagyzolások (egy lemondott világkiállítás, egy rosszul megválasztott BNV helyszín, egy zsarnoki politikai berendezkedés) hordaléka, olyan épületekkel és funkciókkal (Vidámpark, Nagycirkusz, Közlekedési Múzeum, Petőfi Csarnok, Felvonulási tér) amelyeket régen szanálni vagy áthelyezni kellett volna. Már ha bárki érdemben foglalkozott volna a Városligettel mint zöldfelületi örökséggel és releváns urbanisztikai egységgel. Tovább vizsgálva a beadott pályázatokat az is kiderül, hogy a Városligetben a pályázók által elhelyezett új épületegyüttesek a liget beépítési mutatóját 6 – 11 – 24%-ra emelnék! Ami a ma is túlterhelt park életében maga lenne a közterület-fenntartási pokol.

A közpark, a zöldterület jogi kategória (is). Az építésjogban az lehet ma közpark, amely 3% alatti beépítéssel rendelkezik. Sőt: csak az lehet ma ún. beépítésre nem szánt övezet, ahol az 5%-ot nem haladja meg a beépítettség! Mindezekből következik, hogy bárki akar ma a Városligethez nyúlni, sokkal inkább bontania és rehabilitálnia kellene, nem pedig építenie. Máskülönben felmerül a vitán is megkérdezett, de senki által meg nem válaszolt kérdés: Maradhat-e így közpark a Városliget?

Arról a területről beszélgetünk, amelyet a reformkorban a pesti polgárok közadakozásból hoztak össze. Az első köznek szánt zöldfelület, amelyet egy polgárosodó város termelt ki magából: hatalmas urbanisztikai tett, amellyel gyakorlatilag megelőztük a fejlett világot. Egy olyan közpark, amely hamarabb teremtett itt épített örökséget (igen, a történeti közpark egy épített örökség!) mint a Hősök tere és annak térfalaiban megépült múzeumok. Felelősen járunk-e el, ha ezt nem vesszük számításba? Felelősen fejlesztünk-e „kulturális várost", ha a fejlesztéseinket úgy tervezzük meg, hogy közben a budapesti átmeneti zóna (rozsdaöv) jó pozíciójú, infrastruktúrával telepumpált, de ma igen hervasztó állapotának átértelmezése helyett a kulturális kincset jelentő zöldfelületeinket építjük el? Arról az átmeneti zónáról beszélek a belváros és kertvárosok között, ahol most jobbára a rézkábel égetés és a lopott autó feldarabolása az egyetlen „gazdasági tevékenység", ahol most a parlagfű, a gyalogakác és a bálványfa alkotja a "zöldfelület" gerincét, ahol a kibelezett iparcsarnokok és vasúti rozsdatemetők jelentik az "épített örökséget". Ez az a zóna, amely kulcsa lehet a belváros tehermentesítésének, és amely akkora tartalék területekkel kecsegtet, hogy azt az elkövetkező kétszáz esztendőben sem tudnák feldolgozni közintézményi, irodai, lakás, kulturális, sport, közlekedési (és ezek járulékos hasznaként bizony: zöldfelületi) fejlesztésekkel. No de el se kezdjük? Meg se próbáljuk? Mi végre az önkormányzat, az állam, ha ezt a gordiuszi csomót meg sem kísérli kibogozni, inkább csak rendre a maga presztízsberuházásaival foglalatoskodik?

Mi az ötletpályázat, ha nem ötletek tárháza?

Herczeg László a FUGÁ-ban kialakult vitában azzal kezdte hozzászólását (a messze legérzékenyebb, legjobb hozzászólást az est folyamán), hogy nem értett egyet a tájépítészekkel, akik „a pályázaton kívül helyezték magukat". Herczeg egyébként a pályázattal kapcsolatban olyan következtetésekre jutott, hogy a Városliget nem csak egy közpark. Az egyik legfontosabb kultúrtörténeti emlék Budapesten. Így szerinte nem az kérdés, hogy milyen épületek kellenek a ligetben. Az építészeti program 80.000 hasznos m2-ről szól, amely a véleménye szerint egy jelentős területen tarvágást jelent függetlenül attól, hogy mit ábrázolnak a rajzok. A papír sokat elbír, a liget kevesebbet, pici egy ilyen mennyiségű épülethalmaznak. A liget zöldfelületi funkciójára éhezik a város, ezért egy nagyobb liget kellene, amelyet ő az Istvánmező irányába történő zöldhálózati kapcsolat megteremtésében, és párhuzamosan a mostani építészeti program lefaragásában láttatott. Ezekkel az állításaival viszont paradox módon pályázóként jutott el hasonló következtetésekre, mint amire az általa kritizált MÉK Táj- és kertépítész tagozati vezetés pályázat nélkül. Mint ismeretes, a tagozat felhívással fordult a kamarai jogosultsággal rendelkező szakmagyakorlókhoz. De ez a felhívás nem a pályázat bojkottjára (ez tévedés!), hanem a kiírás kereteinek meghaladására szólított fel. Azaz olyan protest ötletpályázatok beadására, amelyek mernek a Városligeten kívüli helyszínekben is gondolkodni. Még akkor is, ha ennek esetleg kizárás az egyedüli jutalma. Miért? Mert többek egybehangzó véleménye szerint egy várostervezési ÖTLETpályázat nem szűkíthető le önkényesen egy helyrajzi számra, különben könnyen nevetség tárgyává lesz vagy a manipuláció eszközévé silányul. Az ÖTLETpályázat egyetlen célja ugyanis, hogy a megbízó ötletekhez jusson.

Sáros László MÉSZ elnök a pályázatokat értékelve például úgy fogalmazott, hogy „egy pályázat akkor jó, ha a zsűri sokat tanul". Ha viszont a kiíró ilyen mértékben leszűkíti a válaszadási lehetőségeket egy ennyire nagy jelentőségű témában, azzal azt üzeni: “Nem akarok tanulni. Tudom.A MúzeumLiget koncepcióalkotási folyamata egy feje tetejére állított folyamat volt, amely kortünetnek remek, folyamattervezésnek pocsék. Kívülről szemlélve úgy tűnik, hogy a múzeumi szakma némi turisztikai „márka-építő" háttérsegédlettel és az urbanisztikához nem igazán értő építészekkel meghatározta, hogy milyen fenntarthatóan üzemeltető múzeumokban érezné jól magát. Ez eddig helyes, csak éppen nem ezzel kellett volna kezdeni. Vagy akár ezzel is lehet, de helykijelölés nélkül. Mert ami még problémásabb, hogy ugyanez a "szakértői kör" egy lendülettel kijelölte magát a helyszínt is, majd be is betonoztatta azt gyorsan egy kormányrendeletbe. Ezek után (?) kérte ki az urbanisták (MUT) véleményét, amely szakmai kritikájában rávilágított a koncepció elhibázottságára. Mi történt? Mindezen szakmai kritikákat teljesen figyelmen kívül hagyva a projektet menedzselők kiírtak egy tulajdonképpen urbanisztikai jellegű ötletpályázatot – az egyetlen helyszínre.

Értelmetlen tett, hacsak nem az önigazolás igénye hívta életre. Ez az igény a FUGA-beli vitán is érezhető volt, hiszen a pályázatokat értékelő Rostás Zoltán szerint beigazolódott, hogy ezt a fejlesztést a helyszínen meg lehet csinálni. Természetesen meg lehet. De ez tényleg kérdés volt, amelyre érdemes volt elkölteni ennyi pénzt? Nem inkább az az érvényes kérdés, hogy szabad-e, hogy értelmes-e itt megcsinálni? Erre ez a pályázat nem adhatott választ. Rossz volt ugyanis a kérdés. Ha tetszik: manipulált.

Rostás beszámolója szerint a következő lépés a menedzsment részéről, hogy a djazott pályázatok nyomán, a zsűritagok által összeállított masterplan alapján egy nemzetközi építészeti tervpályázatot írnak ki. UIA, nagy nemzetközi építész sztárok, hatalmas felhajtás. A verkli megy tovább. Majd ezek után, esetleg lesz majd még egy tájépítészeti tervpályázat is, amelynek tárgya immár a ligetbe betolakodó új épületek környezetrendezése lehet. A zsűri tagjai egyetlen eredményt bírtak felmutatni: bebizonyítottnak látták, hogy a Múzeumi Negyedet nem szabad csak a Dózsa György út mentén megoldani egyetlen épülettel, hanem be kell hatolni a ligetbe is és több épületre van szükség. Szenzációs felismerés! "Korszakalkotó". Arról viszont csak a kritikusabb hozzászólásokban esett szó, hogy az új épületek árnyékában esetleg csak kulissza maradhat az egykori Városliget, ahol ez az „ősfás telek" (sic!) - ahogyan az egyik tervét bemutató pályázó leírta - zöld hátteret adhat majd a "magyar Bilbaóhoz".

Az így szalonképessé tett nemzeti közgyűjtemény egy idelátogató turista számára talán vonzó lehet ideig-óráig. Egy Baán Lászlóval szinte biztos. A budapestiek zöme viszont kódolhatóan a pokolra fogja kívánni. Kifelé - a városlátogató felé - tökéletes elképzelés, befelé – a városlakó felé - öngyilkosság politikai és építészetpolitikai értelemben egyaránt. A városfejlesztés iránya szempontjából pedig egyenesen katasztrófa. A folyamat eddigi alakulása „demokratikus", „előremutató", „szakmai". Csupa idézőjelben. Ha azonban valaki ebben a folyamatban kivetni valót lát, az - úgy tűnik - persona non grata. Nekünk ugyanis többé már nem Mohács, de Bilbao kell!

Bardóczi Sándor

 

 

Vélemények (11)
dagi08
2013.11.05.
19:36

A régi térképekből kiderül, hogy a Hermina út hajdan folytatódott a Mohács utcában. Itt is lehetne gyalogos, kerékpáros összeköttetés, az Állatkert akár átbújhat alatta, a vasúton amúgy is át kell jutni. A Szabolcs utcai volt kórház együttes több helyen megjelent a Kiírónál, mint tartalékterület, a restaurátorok, raktárak számára. Amennyiben a vasúton át lehet törni, (lefedni) akár ide is lehetne a múzeumok egy részét elképzelni, az állatkertnek újabb megközelítést adva és összegyógyítva a két kerületet. Valami ilyesmit mintha Nagy Béla is említett volna a beszélgetésben. Rákos-rendezővel és a Nyugati melletti területekkel is kézenfekvő kapcsolatot teremteni a vasút mentén. Átjutás a vasúton a városaink általános és nem eléggé feldolgozott problémája. A vasútvonalak megépültük óta szigetelnek el egymástól területeket. Ennek megoldása valódi építészeti, mérnöki, környezettervezői feladat.

Istvánmező felé spontán is létrejön kapcsolat. A Dürer kert egyre hízik a volt ELTE campuson, a Honvéd művházat kellene egy picit életre kelteni, egy csomó betont kellene feltörni az Ajtósi Dürer soron és a Stefánián. Ezen kívül érdeklődve várom a Millenáris Velodromra kiírt pályázat eredményét, hiszen a Thököly felöl talán a legnehezebb valós szerkezeti kapcsolatot kreálni.

Ezek az elvek magát a múzeum beruházást, annak bonyolítását, egyéb projektekkel való összehangolását megnehezítik. A projektirodának több forrásra, minőségi munkatársakra van szüksége. Az nem érdem, hogy 60 fő három hetente találkozik és ingyen tanácsokat ad. (ez is a beszélgetésen hangzott el) Három fő kellene teljes munkaidőben, csak ezzel foglalkozzon, megfelelő hatáskörökkel, transzparens módon, jól megfizetve. A nyílvánosságtól nem kell félni, egy ilyen projekt létrejötte már maga is kulturális esemény kell legyen. Ha meghiusul, a köré szervezett programok által akkor is hasznosul. Erőltetni nem kell semmit, az ilyen projektek úgy is csak közmegegyezéssel születhetnek.

Herczeg László

bardóczi
2013.11.05.
21:41

@dagi08: Emlékeim és jegyzeteim szerint Nagy Béla a vasúti terület egy részével csak mint a Múzeumligetre ráhordó a turistabuszok lehetséges várakozóhelyével számolt, többet erről ott nem mondott. Máshol (Budapest településfejlesztési Koncepció) viszont sokkal többet. Egyébként mélyen egyetértek.

lecsó
2013.11.05.
15:37

"Rostás Zoltán korábban megkérdezte tőlem a MUT-ban, hogy csak nem azt gondolom, hogy ezt az aszfaltcsíkot valaha bárki is visszaadja a ligetnek"Valahogy meg kellene értetni velük, hogy az a sáv nem az övék! Már a szocializmusban is a "népé" volt, és nem emlékszem, hogy azóta "magántulajdonba" került volna."Gyalogos és kerékpáros kapcsolatot teremtenék a Varranó utcán keresztül "Ha az Állatkert megkapja a Vidámparkot, jobb, ha egyben van az egész terület. Másrészt a kapcsolat már megvan egy tök jó felüljáró formájában. Csak azt 50-100 métert kellene megoldani, amíg a Hungária körút felől érkező sáv be nem csatlakozik, mert akkor már van két sávod, amiből az egyik lehet a biciklisé. Ami a Liget felőli autóközlekedést illeti, szerintem egy csillapított forgalmú negyedből ne jöjjön már ki annyi kocsi, hogy egy korlátozás nélküli sáv járjon nekik.Amilyen fontos lenne a Felvonulási tér alatt(!) építkezni, szerintem ugyanolyan fontos lenne a Liget másik végén is rendezni a dolgokat, azaz kitiltani az autópálya forgalmát a zöldterületről. Az M3 bevezetésének megoldása persze nem olyan látványberuházás a nagypolitikának, mint egy múzeumi negyed, de ettől még semmivel sem jelentéktelenebb, ezért a fejlesztésből nem hogy nem lenne szabad kihagyni, de kifejezetten kiemelt sarokpontként kellene kezelni.Ami a múzeumi szálat illeti, ezzel párhuzamosan kellene helyet keresni a Néprajzi Múzeumnak (hogy a helyére a Miniszterelnökség kerülhessen), az Építészeti Múzeumnak pedig szerintem is a belvárosban lenne értelme - hiszen legnagyobb számban ott vannak azok az épületek, amelyek miatt egyáltalán múzeumra apellálhat a szakma -, de én mindenféle értelemben kiemeltebb helyre tenném: ahogy máskor már említettem, az OTP-ház egy részébe (amennyiben sikerülne dűlőre jutni a Zeppelin-ügyben, hogy a két megtartandó épület tényleg megmaradjon, és a projekt is megvalósuljon).

bardóczi
2013.11.05.
17:20

@lecsó: A Varranó utcához annyit, hogy ez a kapcsolat természetesen lehet(ne) olyan, amely átível az Állatkert felett, de egyben bejáratot is ad felé. A XIII. kerület ugyanis ott van a Városligetnél, de ezt a kerület egyetlen lakója sem érzékeli. Nem mellesleg átellenben oda a kerület valamilyen felsőfokú képzést szeretne megtelepíteni, a NIF pedig majd nem oda (de simán odarángathatóan) bőszen tervez egy városi vasúti megállót (a városi és elővárosi vasúthálózat részeként). Az hogy a Vidámparkot bezárják és az Állatkert kibővül, ezen a területen történelmi lehetőség arra, hogy egy olyan kerület is kapcsolódhasson szervesen a Városligethez, amelynek eddig erre nem volt lehetősége. Nem kéne elszalasztani. Ezen pedig a Hungária krt. sávszélesítése nem segítene, inkább rontana rajta szerintem. A többit nem vitatom.

bardóczi
2013.11.05.
09:15

Alapvetően én szeretek a kritika mellé alternatívát is kínálni. Ma éjjel azon gondolkodtam, hogy miképpen lehetne olyan alternatívát javasolni a dologban könyékig benne lévő szereplőknek, amelyet arcvesztés nélkül vállalhatnak. Nagyon szűk a mezsgye, de próbáljuk meg elképzeni. Szóval ha én adhatnék tanácsot (ahogy sose fogok) én Baán Lászlónak ezt mondanám:

1. legyen egy sarokpontja a Városligethez való hozzányúlásnak, hogy nem tesszük azt a jelenleginél intezívebben beépítetté, amihez viszont sokat kellene bontani.

2. vizsgáljuk meg, hogy miképpen hozható vissza a SzépMŰ-re kiírt Karácsony-féle terv (én az egész Hősök terének felszín alatti területét beáldoznám erre: remek kisföldalatti közvetlen kapcsolattal, a SzépMŰ és a Műcsarnok összekapcsolása a felszín alatt sem lehetetlen.

3. A további felszín alatti funkciókat (mélygarázs, raktárterület) tökéletesen elképzelhetőnek tartanám egy olyan elgondolás szerint, ahogyan azt pl. az Építész Stúdió vázolta a Felvonulási téren, a felszín kvázi visszazöldítésével.

4. A PECSA-t lebontanám, ahogyan a közlekedési múzeumot is. Utóbbit a Vasúttörténeti park melletti területen, a Rákosrendező egy részének témaparkká alakításával fogalmaznám újra, ahogyan idei diplomadíjasunk, Csizmadia Dóra megálmodta. A Pecsa területére kiterjeszteném a Nagyrétet: egy tisztásnál nincs vonzóképesebb dolog egy parkban.

5. A Vidámparkot és a Nagycirkuszt a Népligetbe (Mutatványosok tere) helyezném át, egy vonzóképes funkciót adva annak is, ezzel az ottani területhasználat jobbá válna.

6. Gyalogos és kerékpáros kapcsolatot teremtenék a Varranó utcán keresztül akár a vasút felülépítésével a XIII. kerület (Lőportár-dűlő felé), és zöldfolyosó kapcsolatot az Istvánmező felé, ahogyan Herczeg László javasolja.

7. Megcsinálnám mindazokat a tömeg-közlekedésfejlesztéseket, forgalomcsillapító lépéseket, amelyeket a Philaemon csapata javasolt.

8. Az 56-os emlékművet a helyén hagynám, e köré csak jelzésszerűen hoznám vissza a Rondót és az allét, mint történeti előzményt. 

9. A közparki szolgáltatásokat feljavítanám és a park kezelését a Liget-Köztársaság kezelésébe adnám határozott idejű szerződéssel és elszámolási kötelezettséggel. Ők szednék a hasznokat (parkolás, reklám, rendezvény, sportesemény, étterem, terasz), de cserébe ők fizetnék a fenntartást, fejlesztést 60%-ban. 

10. tulajdonjogi és bérletjogi értelemben tiszta helyzetet teremtenék a Ligeten belül. 

11. Hozzálátnék a liget zöldfelületi rehabilitásának 25 éves programjához kis, de határozott lépésekben.

12. Levenném a múzeumi programból az Építészeti Múzeumot (FUGA vagy más helyszín) és a Ludwigot (maradjon a helyén, jó az neki), valamint a Magyar Zene házát (könyörgöm: MŰPA! Zeneakadémia! BMC!)

igyen adtam, de kérésre küldök számlaszámot. :-)

daftpunk
2013.11.05.
11:32

@bardóczi: Először is: nagyon jó írás, több helyen kellene publikálni, hogy szélesebb réteg is értesülhessen róla (pl: index?)Kettő: nem lehetne aláírásgyűjtésbe kezdeni a helytelen „városligeti koncepció” ellen? Tényleg léteznek kézenfekvő, jó megoldások! Talán, ha elég erélyes a tiltakozás, lesz foganatja.  Az az irány viszont, ami mostanában körvonalazódott, bűntett a város ellen. Ezt minden tervezőnek, mérnöknek, alkotónak látni kell (függetlenül attól, hogy jelenleg épp milyen kényszerhelyzetben van).

bardóczi
2013.11.05.
06:59

Egy ideje már meggyőződésemmé vált, hogy egy valamennyire is fenntartható (állami segédlettel persze) építészeti múzeumnak például a FUGA és a fölötte lévő (ma lakatlan, V. kerületi tulajdon) két szint tudna otthont adni. A Petőfi Sándor utcában. Nagyobbra egész egyszerűen nincsen szükség, erre viszont talán lenne. 

Ami a Városligetet illeti, az idei autómentes napon volt alkalmam megnézni az Andrássy úton kiállított posztersorozatot, amely a liget zöldfelületi szempontból talán legsötétebb korszakáról (1885-1984) is adott egy átfogó képet. Arról a korszakról, amikor egyszer már intézményi zöldé tették azt közparkból. A 70-es évek végén úgy tűnt, hogy elindulhat egy letisztulási folyamat, és onnantól a liget ismét visszanyerte zöldterületi dominanciáját. (Megjegyzem, hogy én egyébként többször és több helyen szorgalmaztam - pl. OTÉK módosítás - hogy a nagyparkok esetén ne 2 vagy 3% hanem 5 % legyen a beépíthetőségi limit: egy nagypark elbír ennyit, sőt lehet, hogy jobban működik tőle. Jelen esetben azonban nem erről lenne szó, hanem sokkal nagyobb terhelésről a funkciótisztítás nélkül).

Az Iparcsarnok például hiába épült ideiglenesnek, sajnos sokáig megmaradt (csak egy II. világháborús bombatalálatnak köszönhetjük az eltűnését, bár egy darabja még mindig létezik: úgy hívják hogy PECSA.) De ugyanúgy megmaradt a történelmi főcsoport (Vajdahunyadvár) és a Műcsarnok (ma: Alkotó Művészek Háza is.) Ez a kiállítósdi a Rondóval mint főbejárattal (eredeti szándék ide vagy oda) sokáig a liget része volt. A Fortepan-on archív fotókon látszik, hogy a XX. század első felében csak annyi volt a különbség, hogy díszmagyarban, levente ruhában, náci horogkeresztes zászlók vagy a vöröscsillag alatt tartottak a ligetben országos kiállítást. A megszépítő messzeség dolgozik csak bennünk a Milleneum kapcsán is (az is ugyanúgy lerabolni igyekezett a "Rákos mezejét", ahogyan az aztán következő korok). Akkor az volt a mondás, hogy csak ideiglenesen építünk, de mint tudjuk Budapest az a város, ahol az ideiglenes dolgok bizonyulnak a legtartósabbnak. Tény, hogy a XX. század második felében jó irányt vett a visszaparkosodás, kivéve hogy a Dózsa György út mentén leaszfaltoztak maguknak a szovjetek egy leszállópályát arra az esetre, ha gyorsan nagy haderőket kell Budapestre csoportosítani, illetve hogy reprodukálják kicsiben a "Krasznaja Plóságy"-ot május elsejei munkásfelvonulások és a Varsói Szerződés haderődemonstrációja céljából, a hidegháborús gyakorlat szerint. Ez a leaszfaltozott, Ligettől elrabolt sáv lett a trójai falova a mostani múzeumnegyedesdinek. Rostás Zoltán korábban megkérdezte tőlem a MUT-ban, hogy csak nem azt gondolom, hogy ezt az aszfaltcsíkot valaha bárki is visszaadja a ligetnek anélkül, hogy "fejlesztés" történjen itt? Azt gondoltam akkor magamban, hogy ez a kérdést csak a Lajtán innen lehet ma feltenni. Odaát meg sem értenék...

FenyvesiHK
2013.11.05.
08:02

@bardóczi: "Építészeti Múzeum:

Milyen lehet a múzeuma annak az építészetnek,

amelyik szolgai módon beépít egy Városligetet?"

Ezt a mondatot jó lenne kiírni mindjárt a bejárat fölé, hátha akkor dőlnének a látogatók a lúzerépítészet megszállotjai ebbe a múzeumba az egész világról.

 Sándornak +1 ezért a bravúros írásért lelkemből szólt.

lecsó
2013.11.04.
22:25

Sokan talán azért nem érzik, mennyire lábszagú ez az egész bilbaózás, mert az agyuk - afféle védekezőreakcióként, hiszen különben belezakkanna a túlzott mértékű "információ" feldolgozásába - akklimatizálódik a bűzhöz.Egy Budapest egy Bilbao méretű várost másolna. 15-20 évvel később. Miközben XIX. századi módon centralizálna, és a XX. század elejéhez hasonlóan betonozna. Bár utóbbi persze kortárs gondolatként is értelmezhető, ahogy az unortodoxia túllépne a zöldterületek növelését célzó és nyilvánvalóan elavult ezredfordulós városfejlesztési tendenciákon. De aki nem ennyire fejlett ideológiailag, az csak a reménytelen lemaradást és elmaradottságot fogja látni. Az izzadást, hogy haladjunk már végre valamerre. Amerre a többiek jártak. Valamikor."Kifelé - a városlátogató felé - tökéletes elképzelés,"Szerintem kifelé sem az. Nem tudom, hányan mennek Bilbaóba a Guggenheim miatt, de Budapest aligha a múzeumai miatt számít turisztikai célpontnak. Új Nemzeti Galéria? Ludwig Múzeum? Fotográfiai Múzeum? Biztos érdekes, de akik idáig eljönnek, azok talán otthon is láthatnak hasonlót. Néprajzi Múzeum... Na, az biztos, hogy emiatt senki nem fog Pestre jönni. Magyar Zene Háza: Egy Zeneakadémia többeknek is célpont lehet, az Opera, az Erkel esetleg szintén, de ez mit tudna felmutatni? Építészeti Múzeum: Milyen lehet a múzeuma annak az építészetnek, amelyik szolgai módon beépít egy Városligetet?Ez a projekt valójában nem Bilbaót másolná, hanem a stadionőrületet. Kívül a diszfunkcionálisan, sőt, kártékonyan beépített négyzetméterek, belül pedig vagy üresség, vagy legjobb esetben is nulla hozzáadott érték.Mindenesetre akik ehhez a nevüket adják, pláne aktív szerepvállalással, azok egy esetleges megvalósulás esetén kétségkívül beírnák magukat a magyar építészettörténetbe.

Pákozdi Imre
2013.11.04.
19:31

Sándor, le a kalappal helyzetismereted  az alaposságod és a bátor kiállásod előtt.

Kühn Péter
2013.11.04.
18:52

nagyszerű írás! egyetértek. gratulálok.üdv kp

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.