| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Középület

Újranyíló virágok – a Mae Architects fulhami közösségi háza

1/17

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Juli Richter

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Juli Richter

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Michael Dillon

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

Sands End Arts & Community Centre – Alaprajz – Építész: Mæ Architects

Sands End Arts & Community Centre – Metszet – Építész: Mæ Architects

Sands End Arts & Community Centre – Axonometria – Építész: Mæ Architects

?>
Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner
?>
Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner
?>
Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner
?>
Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Juli Richter
?>
Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner
?>
Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner
?>
Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner
?>
Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Juli Richter
?>
Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner
?>
	Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Michael Dillon
?>
Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner
?>
Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner
?>
Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner
?>
Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner
?>
	Sands End Arts & Community Centre – Alaprajz – Építész: Mæ Architects
?>
	Sands End Arts & Community Centre – Metszet – Építész: Mæ Architects
?>
	Sands End Arts & Community Centre – Axonometria – Építész: Mæ Architects
1/17

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Juli Richter

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Juli Richter

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Michael Dillon

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

Sands End Arts & Community Centre – Alaprajz – Építész: Mæ Architects

Sands End Arts & Community Centre – Metszet – Építész: Mæ Architects

Sands End Arts & Community Centre – Axonometria – Építész: Mæ Architects

Újranyíló virágok – a Mae Architects fulhami közösségi háza
Épületek/Középület

Újranyíló virágok – a Mae Architects fulhami közösségi háza

2021.07.12. 17:56

Projektinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Fulham, London, Egyesült Királyság

Építészek, alkotók:
Mæ Architects

Sands End Arts & Community Centre

URL:
Mæ Architects

Építés éve:
2020

Stáblista

Megbízó:
LB Hammersmith & Fulham Council

Statika és gépészet:               
Elliot Wood

Landscape Architect:             
J & L Gibbons

Akusztikai konzulens:
Mach Acoustics

Építési ellenőr:
Bailie Knowles

 

A körforgásos gazdaság elvét alkalmazva egyszerűsített anyaghasználattal, bontott téglák újjáélesztésével épített költséghatékony és a felhasználók számára rugalmas művészeti és közösségi központot a Mae Architects London Sands End kerületében. Bán Dávid írása.

Ha a 19. század második felében a londoni előkelőségek kertjükbe chilei araukáriára, egzotikus orchideára vagy valami egyéb növényritkaságra vágytak, jó eséllyel a Temze kanyarulatában fekvő csendes Sands End városrészbe, Veitch & Sons kertészetébe vezetett útjuk, ahol kedvükre válogathattak a legkülönbözőbb kerti növények közül. A James Veitch, a kertészetek egyik ősatyja ihlette sikeres családi vállalkozás üvegházaiban gondos kezek több, mint 1280 növényfajt neveltek és látták el velük a hazai piacot. Az egy időben Európa legnagyobb kertészetének számító intézmény azonban 1910-re bezárt és annak területét Fulton kerület kapta meg közösségi hasznosítás céljából. Ezzel egyidőben megindult a korábban kellemes üvegházak enyészete. A pompás kertészet gazdasági és karbantartó épületekké leminősítve lényegében beleolvadt az azt körülvevő South Parkba, annak egy egyre elhanyagoltabb szegletét képezve, ahova látogató sem tehette be a lábát. Az impozáns téglafalak mögött lassú pusztulás várt az építményekre, majd az 1980-as évek folyamán utolsó megmaradt nyomaikat is – beleértve a téglafalat – eltüntették.

A London központjától nyugatra elterülő Fulham folyóparti negyedét és azon belül Sands Endet évszázadokon keresztül a kedélyes vidéki, jóformán tanyasi hangulat jellemezte. A 19. századra azonban az állandó árvizek miatt egyre kevésbé volt vonzó a térség, majd 1824-ben az idetelepülő – és a maga nemében világelső – gázvilágítás- és kokszvállalat fellendítette az ipari tevékenységek megjelenését. Ezzel együtt a munkásnegyeddé formálódó Sands Endben számos kézműves és művész is megtelepedett, a kerület fontos szerepet játszott az Arts and Crafts mozgalom feléledésében. Másfél évszázaddal az első gyár megépülte után ismét jelentős változáson ment keresztül a terület: a bezáró ipari létesítményeket irodaházak és lakónegyedek kezdték felváltani, a gázgyár helyére üzletek, kereskedések települtek és itt épült meg az új vasútállomás is.

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Juli Richter
4/17
Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Juli Richter

A mára minden szempontból kiszínesedett kerület számára fontos volt egy új közösségi központ létrehozása, mivel a meglévőt egy luxuslakásokat építő ingatlanfejlesztési projekt miatt be kellett zárni. Az új művészeti és közösségi központ helyének a South Park északnyugati sarkán, a korábbi kertészetet, az üvegházak hűlt helyét jelölték ki. A terveket elkészítő Mae Architects iroda számára igen fontos volt a mára feledésbe merült örökség megjelenítése az új épületcsoportban. A Sands End közösségi ház tömegében, formavilágában és elrendezésében is felidézi a kertészet és az üvegházak világát, az új épületek csendesen bújnak meg a mára már terebélyessé nőtt fák között.

A központ funkcionális kialakításának vezérelve az volt, hogy egy kávéházat és teraszt is magába foglaló, szellős előtérre ráfűzve szabadon használható, flexibilis helységcsoport jöjjön létre, amit a közösség saját igényei szerint alakíthat, használhat. Az elképzelések szerint az együtt vagy szeparáltan is használható terekben a kiállításoktól, előadásoktól kezdve a közösségi rendezvényekig, klubfoglalkozásig a legkülönbözőbb eseményeknek helyet lehet biztosítani. A közösségi épület nem csak a művészeti ágak és kísérletek, hanem a különböző csoportok, sokszínű kultúrák számára is befogadóhely lesz. A belső terek kialakítását a flexibilitás jellemzi, a tervezők gondoskodtak az összenyithatóságról – vagy épp a szeparálhatóságról. A minden irányból kellő benapozást kapó terekben a nagypanelek természetes hatású zöld festést kaptak. A belső felületek szép hátteret biztosítanak a különböző napszakok és az épületet körülvevő fák által nyújtott fény-árnyék hatásoknak. Az épületegyüttesben ezen kívül, a megrendelő igényei szerint egy bölcsődét is kialakítottak.

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner
9/17
Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

A programot vezető Michael Dillon építész szerint a ház megformálása nemcsak a korabeli kertészetre és üvegházakra, hanem az 1962-ben elkészült Stirling és Gowan tervezte Brunswick Park Általános Iskola étkező és gyülekező épületére tett egyértelmű utalás. A hatalmas, függőleges üvegfelületeket felülről egyirányba leereszkedő, lejtős tetőzet zárja, mindez pedig erőteljesen megtöri az azt körülvevő komor téglaépületek- és kerítések világát.

A Mae Architects a kivitelezést a körforgásos gazdaság elve alapján valósította meg: igyekeztek minél nagyobb arányban megújuló anyagokat használni, törekedtek a talált építőanyagok felhasználására (a teljes komplexum 35%-a újrahasznosított anyagokból épült), valamint elhagyva a különböző sallangokat, kerülték a felesleges beépítéseket is. A StoneCycling cég telepéről gondos válogatás után beszerzett mintegy 28 tonnányi kidobásra ítélt téglából építették újra az utcafront korábban is meglévő – de az 1980-as években elbontott – téglakerítését. Az új épületeknél előregyártott, rétegragasztott fatartószerkezetet és fapaneleket (CLT) használtak, a belső szerkezetet pedig külön nem burkolták, így az megmaradt láthatónak, könnyednek.

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner
11/17
Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Rory Gardiner

A csökkentett anyaghasználat a pozitív környezeti hatások mellett a költségvetés és a fenntartás szempontjából is kedvező döntésnek bizonyult. A főleg adományokból, így például a Chelsea FC futballcsapat jóvoltából összegyűlt 2,75 millió fontos (nagyjából 1,1 milliárd forint) építési költség aránylag szűkös volt egy ilyen volumenű beruházáshoz, s a kész központ üzemeltetése pedig szintén főleg jótékonysági alapon fog működni, így fontos szempont volt az üzemeltetés egyszerűsítése, az épületszerkezet könnyű karbantarthatósága.

A fapanelek ilyen volumenű használata még ritkaság számba megy a szigetországban, kevés példát találni hasonló szerkezetű, közösségi célú épületekre. Mindezek a Mae számára is újdonságnak számítottak, de a művészeti- és közösségi központ jó kísérleti terepnek bizonyult.

Bán Dávid

Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Juli Richter
8/17
Sands End Arts & Community Centre – Építész: Mæ Architects – Fotó: Juli Richter

Szerk.: Winkler Márk

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.