A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti karának bővítése - Chen Ming Rong diplomaterve
A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán új művészeti ágak is helyet kaphatnak. Ennek a gondolatnak ad építészeti otthont Chen Ming Rong diplomatervében, melyet egy előtanulmányra alapozott.
A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának sok éves története és sikere bíztatta a jelenlenlegi Dékánt arra, hogy Művészeti karrá bővítse. Elsődleges célja, hogy a zeneművészet mellett a festészet, a szobrászat és a grafikus képzés központja legyen Szegeden. Hosszútávú terve, hogy a képzőművészet mellett egyéb dizájnoktatást is lehetővé tegyen, mint például belsőépítészet, textiltervezés, 3D animáció.
Az így létrehozott Művészeti Kar helyet tudna biztosítani, azoknak a fiataloknak, akik tanulmányaikat művészeti irányba folytatnák. Szegeden több művészet szakos középiskola van, így egy alap tanuló létszám már szükségessé teszi, hogy saját városában létre jöjjön, és felsőoktatásba belekapcsolódjon egy képzőművészeti intézmény.
A bővülés szándékát tükrözi az is, hogy a kar jelenlegi neo stílusú épületére közbeszerzést igényelt, amely a zeneoktatáshoz szükséges hátteret biztosítja. Másfelől 2019-ben a korábban Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karként működő intézmény felvette a Bartók Béla Művészeti Kar elnevezést, amely a Dékán szerint előre vetíti a kar jövőjét. Így célom, hogy egy olyan terv szülessen, amely térrel, tömeggel támogatja a Szegedi Egyetem Zeneművészeti Karát, hogy művészeti karrá válhasson.
Az épület egy felsőoktatási intézmény otthona, amely festőművészeti, szobrászati, grafikus, 3D animáció, belsőépítészeti oktatást és kerámiatervezést biztosít. Megfelelően felszerelt korszerű technikával működő épület, amely a nap minden időszakában kihasználható. Az oktatási funkció mellett az intézményben található kiállítóterem és kávézó, amely bevételével támogatja annak működését. Egy energiatudatos, önfenntartó épület a cél, amely funkciójával serkenti az egyetemi városi életet, segíti a Szeged kulturális örökség megtartását és támogatja annak fejlődését.
A cél egy olyan felsőoktatási épület, amely szerves része lesz szegedi fiatalok életének, mivel itt nem csupán oktatás folyik majd, hanem kulturális programok megrendezésére is sor kerül. A komplexum földszint és pince szintjei közösségi funkcióval töltődnek fel, így ezen a két szinten és a belső udvarban szabad átjárás lehetséges.
Az építészeti koncepció egy előtanulmány következtében alakult ki. A helyszíni adottságok korlátozzák a tervezés lehetőségeit, ugyanakkor keretet adnak neki, és segíti annak egyértelmű kialakítását.
Az épülettömeg beépítésére kihatott a kertkapcsolatok lehetősége. A földszinten helyenként a tömeg megtörik és belemélyed az épületbe, így a kert belefolyik az épületbe. Közvetlenül a bejáratnál, annak formálásával bíztatja a látogatókat a belépésre. A belső kert felől pedig egy fedett-nyitott terasszal látványosabban valósul meg a kapcsolat a térbővület és belső kert között.
A tervezés eredménye egy sávosan tagolt, parametrikus építészet egyszerűsített tömege, amely megjelenésének egyértelmű üzenetküldési szándéka. Az épület külsejéből könnyen megfejthető a benne rejlő funkció. Ugyanakkor fontos szempont, hogy az épület homlokzatán megjelenjenek Szeged színei. A beépítés során a felső szint a tűzfalaktól és homlokzattól való eltartásával segítheti az épülettömb környezetébe való igazodását.
Az épület anyaghasználatára kitérve funkcióból adódóan, tömegformáiból és méretéből következtetve a szerkezet monolit vasbeton függönyfal homlokzati lezárással, melyet külső árnyékoló rendszer borít, így képezve a homlokzati struktúrát.
Az épülettömeg előtti tér gondos kialakításával növelhető az odalátogatók száma. Egyfajta csalogató funkcióval, kettős szerepet tölthet be, mely a látogatókat oda vonzza és maradásra bíztathatja. A belső udvar ugyanakkor zártabb, nyugodtabb tevékenységekre alkalmas. Cél, hogy a belső udvarban történő eseményekkel ne zavarják meg a szomszédban lakókat.
Chen Ming Rong
szerk.: Czigány Lilla