/ AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024
Nézőpontok/Tanulmány

Fényhatások a táj formáin keresztül – Kaszás Károly tihanyi ravatalozója

1/43

Fényhatások a táj formáin keresztül – Kaszás Károly tihanyi ravatalozója. Borítókép

Tihany, 1974. Forrás: Fortepan_15852 / Urbán Tamás

Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.

Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.

Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.

Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.

Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.

Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.

Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.

Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.

Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.

Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

?>
Fényhatások a táj formáin keresztül – Kaszás Károly tihanyi ravatalozója. Borítókép
?>
Tihany, 1974. Forrás: Fortepan_15852 / Urbán Tamás
?>
Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.
?>
Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.
?>
Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.
?>
Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.
?>
Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.
?>
Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.
?>
Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.
?>
Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.
?>
Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.
?>
Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos
1/43

Fényhatások a táj formáin keresztül – Kaszás Károly tihanyi ravatalozója. Borítókép

Tihany, 1974. Forrás: Fortepan_15852 / Urbán Tamás

Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.

Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.

Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.

Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.

Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.

Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.

Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.

Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.

Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.

Istvánfi Gyula: Ravatalozó, Tihany. Magyar Építőművészet, 1978/6. 42–47.

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihany, ravatalozó. Fotó: Wettstein Domonkos

Fényhatások a táj formáin keresztül – Kaszás Károly tihanyi ravatalozója
Nézőpontok/Tanulmány

Fényhatások a táj formáin keresztül – Kaszás Károly tihanyi ravatalozója

2023.12.24. 09:57

"Télen a lombhullást követően a táj formái, kontúrjai is jobban kivehetővé válnak. A természet ekkor már elmúlásában az anyaföldhöz való visszatérésére emlékeztet." Wettstein Domonkos sorozatának legújabb részében Tihany különleges, Kaszás Károly tervezte ravatalozóját ismerhetik meg, amely összetett módon reagál környezetének táji adottságaira. 

„A fény maga a természetben és a keresztény vallásban is önálló és önmagán túlmutató jelentéssel bír. Tehát van olyan, hogy a filozófia is megjelenik a fény építészeti alkalmazásában. A doktori disszertációmnak az egyik fő tézisét is a finn építészet tanulmányozásából szűrtem le: a sokdimenziós építészeti térnek az ismert négy dimenziója a tér és az idő utáni ötödik dimenziója a természeti és mesterséges fényhatások érzelmi szerepe." [1]
(Kaszás Károly)

Télen a lombhullást követően a táj formái, kontúrjai is jobban kivehetővé válnak. A természet ekkor már elmúlásában az anyaföldhöz való visszatérésére emlékeztet. A talajra visszahulló növényzet a földfelszín formáira tereli a figyelmet, és a domborzat vonulataiban, tektonikus rétegzettségében rejlő kulturális jelentésrétegeket idézi meg. Ezek a képzettársítások az építészet topografikus formálásában is megjelenhetnek. Egy ravatalozó az elmúlás és a gyász helyszíne. A temetkezés kultúrájában ősidők óta jelenlévő elem a föld szimbolikája, miközben a szakrális jelentést hordozó fény a feltámadást és a veszteség utáni újrakezdés reményét fejezi ki.

Egy régió identitásának újragondolásához nemcsak a múlt építészeti formakincse, de a táj topográfiája, a domborzat kulturális jelentésrétegei is kiindulást adhatnak. A Balaton-felvidék karakteres táji, topografikus környezete eltérő korszakokban különböző alkotói látásmódok számára is inspirációt jelentett. A sorozat előző részeiben épp ezért a topografikus formálást mint a tervezői koncepciót alakító szempontot vizsgáltuk a huszadik század második felében épült alkotásokon. Előbb Emődy Attila és Bottka Mária által az ötvenes évek végén tervezett badacsonyi Szőlőskert éttermet mutattuk be, amelyet a tervezők a táj rétegvonalaira szerkesztve formáltak meg, majd Makovecz Imre hatvanas évekbeli, a táj tektonikus rétegzettségét tovább értelmező épületeit ismertettük a Balaton-felvidéken. Ebbe a szubjektív sorba egy olyan további alkotást is szeretnék beemelni, amely a topografikus formálás egy további lehetséges értelmezésére mutat példát. A hetvenes évek második felében készült el Tihany határában az új ravatalozó épület, amely a korszak kontextusában is újszerű formálást mutatott. Az épületet Kaszás Károly tervezte és bár a szokatlan formálás kezdetben megosztotta a kor építészeit, később a korszak egyik meghatározó épületévé vált.

Tihany, 1974. Forrás: Fortepan_15852 / Urbán Tamás
2/43
Tihany, 1974. Forrás: Fortepan_15852 / Urbán Tamás

A tihanyi ravatalozó 1978-ban készült el. Előzménye a falu és a Műegyetem Középülettervezési Tanszéke közt kialakult oktatási együttműködés volt. A tanszéki megbízás keretében az építészhallgatók a település vizsgálatával és építészeti kérdéseivel foglalkoztak. Ebből a közös munkából alakult ki az új ravatalozó épület megtervezésére irányuló megbízás. A terveket a tanszék fiatal munkatársa, Kaszás Károly készítette el 1974-ben, a helyszínt a temető és a sporttelep határán, az őskori földvár dombjának nyugati oldalán jelölték ki. Az egyszerű funkcionális programban a ravatalozó helyiség állt a középpontban, ehhez kapcsolódóan egy előravatalozót, egy tetemhűtőt, raktárat, irodát, a sírásók számára egy öltözőt és mosdóhelyiséget kellett elhelyezni. Az épület megformálásához a táji környezet jelentette a kiindulást. A domboldalba részben besüllyesztve egy V alaprajzi formát alakított ki a tervező. Az épület oldalszárnyaiban helyezte el a szükséges funkciókat, miközben a ravatalozó fedett tere szinte eggyé vált a külső környezettel. A tető az alaprajz kinyíló térformáját ellenpontozza: a külső és a fedett tér határán a legalacsonyabb a magassága, míg az alaprajzi tér szögében, a ravatal felett emelkedik a legmagasabbra. A terep lejtésviszonyaihoz illeszkedő, torzult tetőforma kialakítása és a fa tartószerkezet tervezése komoly kihívást jelentett, ebben a munkában Pattantyús-Ábrahám Ádám volt az alkotótárs. A nagyvonalú térformálást a részletek aprólékos megtervezése egészíti ki. A természetes anyagok érzéki alkalmazása, a gondosan kialakított szerkezeti csomópontok, valamint a tartóváz és a világítás integrálása elmélyült és komplex alkotói szemléletet mutat.

A Magyar Építőművészetben a tervező egykori évfolyamtársa, egyetemi kollegája, az építészettörténetet oktató Istvánfi Gyula mutatta be az épületet. Elemzésében kiemelt szempontként jelenik meg a táji és természeti környezet leírása: