Helyek/Infrastruktúra

M3 – Nyugati pályaudvar: a lendületes

1/24

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás közben – Fotó: sporaarchitects

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás közben – Fotó: sporaarchitects

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás közben – Fotó: sporaarchitects

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

?>
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs
?>
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs
?>
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs
?>
	A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás közben – Fotó: sporaarchitects
?>
	A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás közben – Fotó: sporaarchitects
?>
	A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás közben – Fotó: sporaarchitects
?>
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
1/24

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás közben – Fotó: sporaarchitects

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás közben – Fotó: sporaarchitects

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás közben – Fotó: sporaarchitects

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

M3 – Nyugati pályaudvar: a lendületes
Helyek/Infrastruktúra

M3 – Nyugati pályaudvar: a lendületes

2023.03.31. 18:00
MÉD

Projektinfó

M3-as metró Nyugati pályaudvar állomásának felújítása

URL:
sporaarchitects

Tervezés éve:
2014-2020

Építés éve:
2020-2022

Stáblista

Nyugati pályaudvar állomás:

Építészet:
sporaarchitects Kft.
Hatvani Ádám, Dékány Tibor, Czigléczki Attila

Munkatársak:
Tóth Máté, Ungerhofer Dániel, Pomázi Dorottya

Építészeti generáltervezés:
PARAGRAM Stúdió Kft.
Csapó Balázs, Germán Tibor, Erő Zoltán (PALATIUM)

Akadálymentesítés:
Szabó Henriett, Babits Bernadett

Padok:
VPI Kft.
Nagy-Mihály Márk, Juhász Rozália, Vajda Szabolcs, Balog Kálmán

UTR:
PARAGRAM Stúdió Kft.
Bukovics Zoltán, Dávid Gábor, Polonyi Viktor, Csapó Balázs, Hartmann Gergely (PALATIUM), Szilágyi Klára (PALATIUM)

Engedélyezési tervek:
UVATERV Zrt.
Sáhó László
Bánkuti László

 

 

Megbízó:
BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatóság

Kivitelező:
SWIETELSKY Építő Kft.

Generáltervezés, mérnöki szakágak:
FŐMTERV Zrt.
Kovács László
Pap Zsuzsanna

Dosszié:

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

A Corvin-negyednél megismert lendületes dinamika suhan át a vonal egyik legnagyobb forgalmú állomásán, a Nyugati pályaudvaron is. A nagy utasforgalom áramoltatását az állomás színhasználata is jól segíti.

Eljött a pillanat, hogy jó pár év után, ismét a teljes hosszában utazhassunk végig az M3-as metró vonalán. Ez nem csak a budapestiek számára örvendetes hír, hiszen a kék metró több távolsági busz megállóhelyet, vasútállomást is egybefűz. Kiemelt fontosságú az országos közösségi közlekedési hálózatban, és buszkapcsolataival kiegészítve szerepet játszik a repülőtér és város közötti forgalomban is. A vonalon munkanaponként átlagosan 4-500.000 felszállást regisztrálnak, ami önmagában is több, mint a másik három metróvonal együttes forgalma.

Ugyanakkor építészeti szemmel is örülhetünk a márciusi átadónak és nemcsak azért, mert két újabb állomás – a Nyugati pályaudvar és az Arany János utca – fiatalodott meg. Kezd kirajzolódni az az összkép, amely az egyedi munkákat lazán fűzött egységbe rántja össze; észlelhetővé és élvezhetővé válik számos kapcsolódási pont, utalás; és kialakul egyfajta vonaldinamika. Ha eredetileg nem is volt fő tervezési szempont, de építészetileg kibontakoztak olyan állomáspárok, amelyek így vagy úgy – funkciójukban, a városban elfoglalt pozíciójuk alapján vagy tervezőjük révén – egymásra találtak, egységet alkotnak. Az egyik ilyen állomáspár a Nagykörút és a metróvonal két metszéspontjánál, a Nyugati pályaudvar és a Corvin-negyed párhuzamai mentén alakult ki. Az elsődleges alapképlet mindkét esetben hasonló: a körúton közlekedő villamosok és a metró között intenzív utaskapcsolat jön létre, ehhez pedig a megnövekedett átszállókapacitással megbirkózó nagyobb állomásméretre volt szükség. Mindezt a vonal eredeti tervezői is természetesen felismerték és az állomások fizikai kialakításánál figyelembe vették, így mindkét helyre úgynevezett nagyállomások épültek, ötcsöves kiképzéssel, több mozgólépcsővel.

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs
1/24
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs

A mostani felújítás során mind a Corvin-negyed, mind a Nyugati pályaudvar állomás tervezésével egyaránt Hatvani Ádámot, Dékány Tibort és Czigléczki Attilát (Sporaarchitects) bízták meg, akik valóban szorosra fűzik a két térség közötti kapcsolatokat. Ha még egy bőrt lehúzhatunk arról a tavalyi a gegről, ami a Corvin-negyed állomásra egy kedélyes kiszólás végett, egyfajta állandósult jelzőként ráragadt, az ott megkezdett hiperűrugrás most megérkezett a másik végéhez, a Nyugati pályaudvarhoz. Hiszen első ránézésre itt is nagyon markáns, sávos álmennyezettel találkozunk, amelynek köszönhetően a tér kitárul és dinamikus hatást kelt. A Corvinnál elindított lendület a vágányokkal párhuzamos sávozás révén ide is megérkezik, a sebesség az építészetben is kirajzolódik.

A metróállomások általában önállóan kibontakozó építészeti terek, ritkán kerülnek közvetlen kapcsolatba a felszíni világgal. A Nyugati pályaudvar állomás eredeti kialakításában azonban valamelyest eltér ettől a képlettől, mivel egy igen komplex közlekedési és térátalakítási program kiemelt részét képezte. A korábbi Berlin, majd Marx, mostani Nyugati tér mindig is a város egyik legfontosabb közlekedési csomópontja volt, fejlődésével számos cikk foglalkozott az Építészfórumon. A tér, a felszín alatt és felett végzett jelentős átalakítás révén, az 1980-as évek elejére nyerte el mai formáját, amikor a metróépítéssel együtt összetett, többszintes csomóponttá alakult a már korábban is nagy forgalmat lebonyolító és fontos városi agora szerepet is betöltő térség. A metró megérkezésével a felszínen megszűntek a korábbi kusza villamoshurkok és -vágányok – maga a villamosforgalom is lényegesen visszaszorult, és ekkor számolták fel például a Bajcsy-Zsilinszky út és Váci út közötti villamostengelyt –, megépült a közúti felüljáró, a Kővári György tervezte, ultramodernnek számító Skála Metró Áruház és előterében kialakult egy szövevényes, aluljáró- és teraszrendszerekből álló gyalogoszóna. A jelentős átalakítások eredményeként a tér letisztult, és a korabeli szemlélet szerint modern városi csomóponttá lépett elő. Egyik legjelentősebb szegmensét a szintén látványos metróállomás adta, amely két irányba nyitott kijáratával számos kapcsolatot teremtett a további közlekedési eszközökkel – vasúttal, buszokkal, villamossal –, valamint a város szövetével is.

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
8/24
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A tér azóta – mint ahogy szintén számos cikkben taglaltuk – erőteljesen elhasználódott, elvesztette tiszta, modern hatásást, és egyre inkább a lezüllöttség, a kellemetlen, kerülendő és túlélendő városi közterek szinonimjává vált. A helyzeten lépésről lépésre igyekeznek javítani: pár éve megújult az áruház előtti térrész és teraszrendszer, a tervek szerint idővel megszűnhet majd az autós felüljáró és ismét megjelenhet a keresztirányú villamosforgalom, most pedig elkészült a metróállomás.

Az 1980-as évek elejére teljessé vált projekt akkor egy olyan szerencsés csillagzat alatt tudott megvalósulni, hogy annak elemei egy közös építészeti gondolatot képviselhettek a térség minden szintjén. Ez jelenleg azonban csak elemeiben valósul meg (a felújítások révén), arra, hogy ismét átfogó koncepció mentén alakulhasson át az egész terület, tervek ugyan léteznek, de reális esély a közeli jövőben kevés van. Épp ezért kénytelenek vagyunk a megfrissült állomást a tértől függetlenül, önmagában vizsgálni. Viszont érdemes örülni annak – amit már a korábbi állomásbemutató cikkekben is kiemeltünk –, hogy az eredeti tervezés nyelvezetére jól építő, koherens, mégis sokoldalú és minőségi építészet jött létre a vonal mentén, így a Nyugati pályaudvarnál is.

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
14/24
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

Az M3-as metró egyik legforgalmasabb állomásáról van szó, amely közlekedési gócpontként mindannyiunk számára ismert: szinte közvetlen a kapcsolata a hatalmas távolsági és elővárosi forgalmat bonyolító pályaudvarral, a szintén óriási tömegeket szállító nagykörúti villamosokkal és a városi buszokkal. A metróállomás két kijárata aktívan kapcsolódik a város szövetéhez, és könnyen érhetjük el a nagyszámú kereskedelmi egységet, áruházat és bevásárlóközpontot is. Naponta több mint 60.000 utas érkezik vagy indul a Nyugati pályaudvar metróállomásáról.

A szerteágazó és velejéig elhasználódott, jövőbeli útját kereső aluljárórendszerből érjük el a metró két lejáratát. A déli oldalon helyezkedik el a széles főbejárat, amelynek oldalfalaira az idők során mindenféle dobozszerkezetű elárusító egység rakódott rá. Ezektől megtisztítva, ma egy grandiózus portálkapun keresztül léphetünk be a metró területére, az aluljáróhoz képest egy teljesen más világba. A széles kapunak korábban középen volt az osztása, most az oldalirányba kimozdított láb ad neki aszimmetriát, amit az előcsarnok középső tengelyében elhelyezett ferdelift is indokol, hiszen így ez az elem válhatott a tér középpontjává. Az előcsarnokból szerencsésen kikerültek a már említett rárakódások, így a tér szellőssé vált, egyértelműen vezet minket a mozgólépcsők és a lift felé. A narancssárga monokróm falborítást a világító hirdetések és a vonalon egységesen megjelenő információs rendszerelemek szakítják meg, a mennyezeten pedig már felbukkan az a dinamikus, lendületes lamellarendszer, amely az egész állomáson végigkísér, végigvezet minket.

A széles lejtaknában a két mozgólépcsőpár közé, centrális pozícióban kényelmesen elfért az üvegfalú, teljesen transzparens liftakna. A nyitottság és őszinteség az aknafal kialakításánál folytatódik: hasonlóan a többi mélyállomáshoz, itt is burkolat nélkül, feketére festve maradtak meg az oldalfalak, amelyeken jól lekövethetőek a korabeli építési technológiák találkozásai, a puszta acéllemezeken fellelhetjük például a hegesztési varratokat és injektáló csonkokat.

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
10/24
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

Az északi oldal kijárata, a Katona József utca, a Westend bevásárlóközpont és a Nyugati pályaudvar külső peronjai felé biztosít közvetlen összeköttetést. Kialakítása egy fokkal szerényebb a fő lejtaknánál, ugyanis a három meglévő mozgólépcső mellé itt már nem fért el a lift. Megjelenésében ugyanazokat az elemeket hordozza, mint déli párja.

A Corvin-negyednél már megismert fő építészeti gondolatok alapozták meg a Nyugati pályaudvar állomásának tervezési koncepcióját is. A tér érzetének kitágítását a határok elmosásával, a szerkezet sejtetésével, másutt konkrét megmutatásával, valamint a különböző alkotóelemek – az oldalfalak, a mennyezet, a burkolatok – finom elmozdításával igyekeznek elérni a tervezők. Ezt a tértágítást szolgálja az is, hogy – akárcsak a Corvin-negyednél – a síkok nem érnek egymáshoz, a falburkolatok, a padló és a mennyezet mintegy külön életet élnek. Ugyanez érvényes az oszlopokra is, amelyek szintén lebegnek, mintha nem lennének közvetlen kapcsolatban a padlóval és a mennyezettel. Az oszlopok eredeti formája is rendhagyó, amennyiben a máshol megszokott hengerekkel szemben itt lekerekített kereszt alaprajzúak. Ahogy a mai tervezők is kiemelik, mindez, ha igen szabadon, de akár Mies van der Rohe parafrázisként is értelmezhető, utalásként a Barcelona-pavilonnál vagy a brnói Tugendhat-villánál alkalmazott oszlopokra. Éppen ezért a mai tervezés nem is szeretett volna nagyon másként hozzányúlni az oszlopsorokhoz, hanem egy igen sötét, mély tónusú, akár feketeként és észlelhető kék színnel emelték ki azokat.

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
19/24
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

Az állomás színkoncepciója is az eredeti elgondolásra épít. Eredetileg a metróban megszokott kék színt egy meleg árnyalattal, a pirossal egészítették ki,  amelyetmost a narancssárga vált, kellő kontrasztot teremtve. A gyalogos terek fölé pedig bekúszik az a bizonyos lamellásan sávos álmennyezet, amely az állomás legfőbb dinamikáját adja. Míg a Corvin-negyednél a hasonló kiosztású lamellák szigorúbban, merevebben sorakoznak egymás mellett, a végtelenbe tartó, törés nélküli egyenes vonalakat alkotnak, addig a Nyugati pályaudvarnál ezek a lamellák ötletszerűen megszakadnak, egymáshoz képest eltolódnak, de a párhuzamosságukat természetesen itt is megtartják. Egyfajta vonalkód mintázatot adnak ki, amelyet – ha tetszik – értelmezhetünk a környék kereskedelmi világára való utalásként is. A fehér darabok közé kevert narancssárga elemek a kijárat irányában egyre jobban sűrűsödnek, ezzel irányt is mutatva, vezetve az utasokat. A töredezett vonalkód mintázat funkcionálisan is praktikus, ugyanis így lényegesen könnyebben el lehet helyezni a később felkerülő újabb technikai elemeket, szükséges kiegészítéseket. A sávokba jól integrálódik a világításrendszer is, amely a vágánnyal párhuzamos kialakítása révén már nem zavarja az állomára befutó szerelvények vonatvezetőjét.

A kék falak előtt kisebb szigetekbe rendeződnek az egyszerűsített, háttámla nélküli, ugyanakkor masszív, anyagában színezett betonpadok. Hasonlóan a többi állomáshoz ezek is a régi műanyagpadok átirataként megszületett, új, betonból öntött bútorcsalád részei. A korábbi élénk pirosat a sávosan váltakozó, a vonalkód mintát megidéző pasztellszínek váltják. A vágányok mögötti kábeltakaró falon az állomás élénk színvilága lecsendesedik. Az itt végigfutó, monokróm szürke aluhab burkolat finom rücskössége leginkább csak közelről, a bent álló szerelvény ablakából nézve rajzolódik ki igazán. Maga az anyag, amely hazai innováció, és előállításához teljes mértékben újrahasznosított – akár a lakossági szelektív hulladékból is kinyert – alumíniumot, a gyártási folyamathoz pedig megújuló zöld energiát használnak fel, jól debütált a mélyállomásokon.

A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
16/24
A Nyugati pályaudvar állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A burkolóelemek egy része teljesen takar, de a lamellák mögött átsejlik, a lejtaknákban és a vágányok felett pedig teljesen megmutatkozik az állomás valódi, ipari szerkezete. Az alagút, az acél tübbingek és -lemezek emlékeztetnek bennünket arra, hogy a könnyed hatású színes világ mögött komplex mérnöki munka, sokféle háttértechnológia és roppant masszív anyagok állnak.

Bán Dávid

 

Szerk.: Bretz Annamária, Winkler Márk

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.