| CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Lakóépület

Ház az út végén – Pólus Károly családi háza

1/13

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

?>
Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs
?>
Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs
?>
Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs
?>
Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs
?>
Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs
?>
Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs
?>
Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs
?>
Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs
?>
Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs
?>
Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs
?>
Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs
?>
Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs
?>
Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs
1/13

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Ház az út végén – Pólus Károly családi háza
Épületek/Lakóépület

Ház az út végén – Pólus Károly családi háza

2023.01.30. 18:07

Projektinfó

Szerzők:
Hulesch Máté

Földrajzi hely:
Budaörs, Magyarország

Építészek, alkotók:
Pólus Károly

Tervezés éve:
2019-2022

Építés éve:
2020-2022

Stáblista

építészet: Pólus Károly, Kiss András

tájépítészet: Pécsi Máté

tartószerkezet: Pintér Tibor

épületgépészet és épületvillamosság: Miskolczy Imre

fotó: Danyi Balázs

Dosszié:

Letölthető dokumentumok:

Pólus Károly, az Archikon vezető tervezője egy kamaraerdei helyszínre tervezte meg családja új otthonát, egy jellegzetes, konzolos tömegű, vörösfenyő borítású házat. A szinteltolásokkal kialakított belső terek, a fa és a beton találkozása, valamint a nagy odafigyeléssel kialakított részletek teremtik meg azt az atmoszférát, amitől pillanatok alatt otthon tudja érezni magát az ember.

Meredek utca vezet Budaörs határában, Kamaraerdőn, fel a domboldalon. Felérve, a jobbra nyíló kis zsákutca végén feltűnik egy jellegzetes, konzolos tömegű, vörösfenyő borítású kubus: Pólus Károly építész saját családi háza. Az utca csendes, sehol egy lélek, csak a hatalmas pelyhekben hulló hó fehérsége tölti be a levegőt – ezen a télen talán először. A ház mögött sűrű, átjárhatatlan erdősáv húzódik, vizuálisan is leválasztva azt a tájról, meglepő biztonságérzetet keltve: ez itt az út vége, erre csak az jön, akinek itt van dolga, itt nem zavar senki.

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs
1/13
Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

A házba a garázson keresztül lépünk be, mely a tervező számára fontos helyiség, több, mint járművek tárolására alkalmas doboz. A gyerekkor emléke, ahogy apjával bütykölnek – és az apaság élménye, ahogy ő is ugyanezt teszi. Ez meg is látszódik a tér kialakításán, kényelmesen el lehet férni akkor is, ha két autó áll bent éppen. Kis közlekedő vezet tovább, mellette tároló és egy, a meglehetősen komplex gépészetet rejtő helyiség, valamint egy kis fürdőszoba. Az egész ház kisebb-nagyobb szinteltolásokkal emelkedik, a bejárati előtér is néhány lépcsőfokkal feljebb van, mint a garázs. Innen egy kis vendégszoba nyílik.

Az előtérből az étkező és konyha szintjére érkezünk, ami egyben a fő kertkapcsolatot is jelenti: innen nyílik egy-egy terasz a hátsó és oldalsó kertekre. Utóbbi talán a leghangulatosabb, közvetlenül az erdősáv mellett, ahonnan mégis ellátni a messzeségbe a fűszernövényekkel beültetett kis konyhakert fölött – ha épp nem szakad a hó. Itt egy nagyméretű, egyedi gyártású kültéri asztal is helyet kapott – ideális helyszín a nagyobb összejöveteleknek.

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs
3/13
Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Izgalmas, amikor a lépcső egy családi házban több, mint pusztán funkcionális elem, ami a függőleges közlekedést biztosítja. Ezesetben központi helyet tölt be, átmeneti teret képez a szinteltolásokkal elválasztott helyiségek között. Az alsóbb szinteken helyben öntött látszóbetonból készült ez is, épp úgy, mint a padlóburkolat. Feljebb haladva könnyedebb szerkezetté alakul: a homlokzaton is megjelenő vörösfenyő tér vissza lamellákból összerakott lépcsőfokok formájában. A fokok közötti átláthatóságnak köszönhetően megmarad a vizuális kapcsolat a terek között, az étkező és a nappali – bár szintben eltolva helyezkednek el egymáshoz képest – ha kell, egy egységet képeznek. A legfelső szint galériaként működik; ez a dolgozószoba – vagy "építész kuckó" –, ami azonban éppúgy egy teret képez a nappalival, mint az alatta található étkező.

A szinteltolások játékának épp ez a szépsége: ad egyfajta dinamikát a belső térnek, nincsenek határozott válaszvonalak, szabadon áramolhat a tér a lakásbelsőben. Fontos azonban, hogy az áramló, egymásba átlátást biztosító terek ellenére is megmaradjanak a privát zónák. Ezek a ház nyugati, az erdősáv felé eső részében kaptak helyet, határozottan leválasztva a közös terekről: a nappaliból nyílik a szülői háló, gardróbbal és fürdőszobával, a galériáról pedig a gyerekszoba, szintén saját fürdővel. Szerkezetileg mindezt három párhuzamos vasbeton főfal fogja össze, melyek a nagy kiülésű konzolt is stabilan megtartják.

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs
7/13
Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Egyedi részletek sokasága mutatja a tervező és a kivitelezők közötti jó összhangot. Az étkezőt és a legfelső szintet elválasztó födém monolitnak tetsző vörösfenyő burkolata, a lamellákból összerakott lépcsőfokok és az építészeti elemként működő, több szintet átfogó lépcsőkorlát csak néhány példa azokra a különleges megoldásokra, amelyek nem jöhettek volna létre a tervezői ötletek és a kivitelezői praktikák egymásra találása nélkül. Közös kísérletezés eredménye a homlokzat is, amin úgy sikerült rögzíteni a vörösfenyő burkolatot, hogy ne látszódjanak a rögzítések.

A beton, a fa és a fehérre vakolt falak hármasa határozza meg a belső tereket. A beton egy rendkívül megosztó anyag, főleg, ha belső térben jelenik meg, sokan idegenkednek tőle, ridegnek, elidegenítőnek tartják, pláne egy családi otthonban. A fa ezzel szemben közkedvelt alapanyag, természetességével az otthonosság érzetét kelti. A két anyag találkozásának feszültsége különleges atmoszférát teremt a házban, ahol az ember pillanatok alatt otthon tudja érezni magát, még akkor is, ha egészen más környezethez szokott. Olyan ház, ahol jó otthon lenni. Mindehhez persze szükség van a magas odafigyeléssel kidolgozott részletekre is, mint például az étkezőt és a nappalit összekötő lépcső, melynek egyik oldala dupla fokmagasságokkal ülőhelynek is alkalmas, vagy épp az ablaknyílások köré komponált könyvespolcok.

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs
10/13
Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

Amikor az építész magának tervez házat, az mindig egyfajta manifesztum is. Pólus Károlynak ez nem az első saját tervezésű háza, talán emiatt sem érezhető semmifajta erőltetettség: egyedi, ízig-vérig kortárs, már-már szoborszerű tömeg, mégsem túl hivalkodó, vörösfenyő burkolatának köszönhetően pedig a környékbeli, hagyományosabb formavilágú családi házak lakói is jó példaként tekintenek rá.

Épp a napokban közöltük Moravánszky Ákos gondolatait a visegrádi régió családi házai kapcsán, amely a MÉSZ új kiadványában jelent meg eredetileg. A neves teoretikus szerint Nyugat-Európában az ökológiai korrektség jegyében megvalósuló épületeket egyfajta tudatos "antiesztétika" jellemez, ami – Moravánszky szerint szerencsére – a V4-es régió házaitól idegen. Ehelyett e házak lényeges vonása az anyag hangsúlyozása. Mint írja:

"A tervezők a korábbi évtizedek szűk anyagválasztékának lényeges kibővülésével, a szerkezeti-részletbeli kötöttségektől megszabadulva, szokatlan felületképzési lehetőségeket, kontrasztokat keresnek. A kőzúzalék, a hullámpala és a bontott tégla mellett megjelenik a látszóbeton és a vörös ´svéd´ festés, sőt, a feketére égetett ´japán´ fafelület is. Globális regionalizmus – mondhatnánk – nem csak a ´helyi´ ízek, hanem más nemzeti konyhák ´specialitásai´ is megtalálhatók ma már az építészet étlapján."

Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs
12/13
Pólus Károly családi háza – fotó: Danyi Balázs

A kamaraerdei ház – tudatosan vagy sem – épp ezt a tendenciát követi, kifejezetten magas színvonalon. Az azonban a tervező számára is kérdés – főként az elmúlt néhány év egyre halmozódó válságai tükrében –, hogy hosszú távon is helyes-e ez az út. Az új építéseknek háttérbe kell szorulniuk, és a meglévő épületállomány újrahasznosítására kell koncentrálni. De mindez nem kell feltétlenül a Moravánszky által leírt antiesztétikával párosuljon. Pólus Károly háza a régió azon családi házainak sorát erősíti, melyektől van mit tanulni építészeti minőség tekintetében.

Hulesch Máté

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Gül Baba utca // Egy hely + Építészfórum

2024.01.30. 16:22
8:55

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

Nézőpontok/Történet

Róth Miksa Emlékház és Gyűjtemény // Egy hely + Építészfórum

2024.01.16. 11:41
9:03

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.