/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Helyek/Infrastruktúra

Vizsgálják a vasúti alagút lehetőségét a Kelenföldi és a Nyugati pályaudvarok között

1/1

A „Nyugoti” pályaudvar (színezett képeslap, 1909)

?>
A „Nyugoti” pályaudvar (színezett képeslap, 1909)
1/1

A „Nyugoti” pályaudvar (színezett képeslap, 1909)

Vizsgálják a vasúti alagút lehetőségét a Kelenföldi és a Nyugati pályaudvarok között
Helyek/Infrastruktúra

Vizsgálják a vasúti alagút lehetőségét a Kelenföldi és a Nyugati pályaudvarok között

2020.06.05. 10:21

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Vitézy Dávid

Vélemények:
1

Budát és Pestet: a Kelenföldi és a Nyugati pályaudvart összekötő vasúti alagút megvalósítását vizsgálja a Budapest Fejlesztési Központ. A napokban írták ki a tendert a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére. Vitézy Dávid, a BFK vezetője szerint az elővárosi forgalomban a vasúton ingázók száma akár 70%-kal is növelhető lenne. A megoldás egyben a Déli pályaudvar megszüntetését is jelentené.

A Budapest Fejlesztési Központ 2020. június 4-én írta ki az uniós közbeszerzési pályázatot. A pályázat témája: „Budapest vasúti átjárhatósága: a Déli pályaudvar térségén keresztül a Nyugati pályaudvarhoz vezető, új vasúti összekötő alagút létesítésének, a Nyugati pályaudvar központi pályaudvarrá alakításának, a fejpályaudvarok és budapesti vonalszakaszok fejlesztésének, Budapest vasúti átjárhatóságának és a vasútüzem működési körülményei fejlesztésének előkészítése, a vasúti üzem alól felszabaduló területek funkcióváltása - Részletes Megvalósíthatósági Tanulmány (RMT)."

„Ahhoz, hogy több vonat tudjon az elővárosokból Budapestre közlekedni, a belső budapesti szakaszok kapacitásának bővítése szükséges. Ez vagy a fejpályaudvarok bővítésével vagy a Budapesten áthaladó vasúti szolgáltatások fejlesztésével érhető el. Ez utóbbi koncepció alátámasztásáról, költségeinek és társadalmi hasznainak részletes kidolgozásáról szól a most induló munka" – írta Facebook-oldalán Vitézy Dávid

A BFK jelenleg is dolgozik a Budapest Vasúti Stratégián, amely szerint akár 70%-kal is növelhető az elővárosi vasúti forgalomban résztvevők száma. Ehhez azonban több vonatra, illetve vagy több fejpályaudvari kapacitásra vagy új vágánykapcsolatokra lenne szükség. Ennek egyik lehetséges megoldása a Kelenföldi pályaudvar és a Nyugati pályaudvar közötti vasúti alagút. Az ehhez hasonló megoldások mára a világ számos városában bevettek, hiszen a vonatok így a városközpontot átszelve tudnak új, átszállásmentes kapcsolatokat biztosítani. Vitézy szerint már a Déli Körvasút zajló fejlesztése is erre a logikára épül. 

A Déli Körvasút mellett ez a terv érinti a Kormány nemrég napvilágot látott, a rozsdaövezetek jobb hasznosítására vonatkozó elképzeléseit is – írta Vitézy. 

„…a Déli pályaudvar, a Nyugati pályaudvar környéki alulhasznosított vasúti területek, valamint a Rákosrendező és más kisebb rozsdaövezetek a főváros fejlesztésének aranytartalékát jelentik, amelyek felszabadítására éppen a korszerű vasút kisebb területigénye nyújt lehetőséget. Városrésznyi területek válhatnak alkalmassá közparkok, a Kormány által elfogadott rozsdaövezeti adókedvezmények révén a budapesti lakáshiányon segíteni képes lakóterületi fejlesztések megvalósítására és akár közintézmények elhelyezésére. A vasút egyben ezeket a fejlesztési területeket is kiszolgálhatja új megállókkal és új átszállópontokkal, tovább növelve gerinchálózati jelentőségét. A tanulmány nemcsak építészeti-urbanisztikai víziót vázol fel ezekre a térségekre, de hazánkban eddig nem alkalmazott mélységű társadalmi, gazdasági és ökológiai elemzésekkel összesíti e beruházások hatásait is. A tervezés egyik fókuszában a fejpályaudvarból átmenő rendszerűvé alakítandó Nyugati pályaudvar áll, amelyre részletesen kidolgozott tanulmánytervek készülnek, melyek a vasúti területek mellett egységben kezelik a Nyugati teret, a lehetséges ingatlan- és zöldterületi fejlesztéseket, valamint a térség városi közlekedési infrastruktúráját is."

Az alagút megvalósítása természetesen évtizedes távlatban mérhető, ám azt bejegyzésében Vitézy Dávid megerősítette, hogy ez a beruházás egyben a Déli pályaudvar megszüntetését is jelentené. Lapunkban adott korábbi interjújában Erő Zoltán, Budapest főépítésze ezt a lehetőséget nem támogatta. Korábban több fórumon, például a 2018-ban Buda fókuszában a Déli pályaudvar című konferencián még Vitézy is a Déli és a Nyugati közötti összeköttetésről beszélt; ez a koncepció mostanra módosult, a Kelenföldi pályaudvar fókuszba helyezésével.  

Nyitókép: A „Nyugoti" pályaudvar (színezett képeslap, 1909)

Vélemények (1)
Reki
2020.06.07.
06:20

Budapesten a fejpályaudvarok összekötésével (A Duna alatti alagút a Nyugati és a Kelenföldi között) megoldható lenne a vasúti fejlesztés. Új főpályaudvar Budapesten teljesen felesleges. A bécsi egy tévedés. Korábban a pesti vonatok bementek a Westbahnhofra, most a Hauptbahnhofon rövid idő van, hogy a fel és leszállásra, ráadásul eléggé messze van a belvárostól.

Új hozzászólás
Helyek/Városépítészet

WEKERLETELEP // Egy hely + Építészfórum

2020.10.28. 14:46
00:06:33

Lakótelep csak éppen másképp! A Wekerletelep minden túlzás nélkül a hazai építészettörténet egyik legfontosabb és legkiemelkedőbb állomása. Egy olyan kor ma is élő és működő hagyatéka, amikor az állam még kötelességének tartotta, hogy polgárai lakhatásásról méltó módon gondoskodjon. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozata ezúttal a Kós Károly térre és környékére kalauzol minket. / A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja. /

 

 

Lakótelep csak éppen másképp! A Wekerletelep minden túlzás nélkül a hazai építészettörténet egyik legfontosabb és legkiemelkedőbb állomása. Egy olyan kor ma is élő és működő hagyatéka, amikor az állam még kötelességének tartotta, hogy polgárai lakhatásásról méltó módon gondoskodjon. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozata ezúttal a Kós Károly térre és környékére kalauzol minket. / A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja. /

 

 

Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk