Épülettervek/Hallgatói terv

Képről – Képre: Animációs műhely és múzeum Kecskeméten

1/29

Gondolatok

Gondolatok

Madártávlat, koncepció

Utcák

Saját analóg fotok

Scannelt_analóg tekercsek

Helyszínrajz

Földszinti alaprajz

Emeleti alaprajz

Déli homlokzat

Keresztmetszet  

Katona József tér - látvány

Utcafronti homlokzat

Északnyugati homlokzat (zárt)

Északnyugati homlokzat (nyitott)

Belső látvány, emelet

Hosszmetszet

Mozi látvány

Belső látványskicc

Makett

Makett, saját analóg kép

Saját analóg kép

Saját analog

Saját analóg kép

Saját analóg kép

Saját analóg kép

Saját analóg kép

Saját analóg kép

Udvari látvány

?>
Gondolatok
?>
Gondolatok
?>
Madártávlat, koncepció
?>
Utcák
?>
Saját analóg fotok
?>
Scannelt_analóg tekercsek
?>
Helyszínrajz
?>
Földszinti alaprajz
?>
Emeleti alaprajz
?>
Déli homlokzat
?>
Keresztmetszet

 
?>
Katona József tér - látvány
?>
Utcafronti homlokzat
?>
Északnyugati homlokzat (zárt)
?>
Északnyugati homlokzat (nyitott)
?>
Belső látvány, emelet
?>
Hosszmetszet
?>
Mozi látvány
?>
Belső látványskicc
?>
Makett
?>
Makett, saját analóg kép
?>
Saját analóg kép
?>
Saját analog
?>
Saját analóg kép
?>
Saját analóg kép
?>
Saját analóg kép
?>
Saját analóg kép
?>
Saját analóg kép
?>
Udvari látvány
1/29

Gondolatok

Gondolatok

Madártávlat, koncepció

Utcák

Saját analóg fotok

Scannelt_analóg tekercsek

Helyszínrajz

Földszinti alaprajz

Emeleti alaprajz

Déli homlokzat

Keresztmetszet  

Katona József tér - látvány

Utcafronti homlokzat

Északnyugati homlokzat (zárt)

Északnyugati homlokzat (nyitott)

Belső látvány, emelet

Hosszmetszet

Mozi látvány

Belső látványskicc

Makett

Makett, saját analóg kép

Saját analóg kép

Saját analog

Saját analóg kép

Saját analóg kép

Saját analóg kép

Saját analóg kép

Saját analóg kép

Udvari látvány

Képről – Képre:  Animációs műhely és múzeum Kecskeméten
Épülettervek/Hallgatói terv

Képről – Képre: Animációs műhely és múzeum Kecskeméten

2024.09.18. 17:27
MÉD

Projektinfó

Szerzők:
Hegedűs Eszter

Földrajzi hely:
Kecskemét

Építészek, alkotók:
Hegedűs Eszter

Cég, szervezet:
BME Exploratív Építészeti Tanszék

Animációs műhely és múzeum Kecskeméten

Tervezés éve:
2024

Stáblista

Témavezetők: Fábián Gábor DLA és Vass-Eysen Ervin

MÉD:

Hegedűs Eszter diplomamunkájában a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeum bezárt épületegyüttesét alakítja át egy komplex eseménytérré, mely helyet adhatna a Kecskeméti Animációs Filmfesztiválnak. A látványos analóg technikákon keresztül bemutatott diplomamunka az eredeti épületegyüttes bővítésével, korszerű urbanisztikai beavatkozásokkal, épületrehabilitációval és gazdag funkcióegyüttessel teremt új kulturális centrumot Kecskemét belvárosában.

 

Miért az animáció?

Már a legelején megszólított az animációs filmes/fotográfiai téma, illetve a kecskeméti helyszín, ahol a gyerekkoromat töltöttem. Igaz, csak egyszer látogattam meg, de már akkor nagyon megszerettem a Magyar Fotográfiai Múzeum épületét (kár, hogy mire elindult a félév addigra bejelentették a múzeum elköltöztetését). Mielőtt ezeket megtudtam, stúdiólakásokkal, műhelyekkel és műtermekkel szerettem volna bővíteni a meglévő épületet. A fotómúzeum emlékét általam előhívott analóg fényképekkel őriztem meg, majd egy új funkció keresésére indultam.

Saját analóg kép
24/29
Saját analóg kép

Sajnos be kell látni, nem sokan tudták, hogy Kecskeméten van a Magyar Fotográfiai Múzeum. Az állóvíz csöndjét csak néha törte meg egy-két látogató. A kép álló maradt, hozzá se ment oda senki, és az sem ment oda senkihez. Mi lenne, ha ezt a vizet felkavarnánk? Képről-képre az állókép mozgóképpé válna. A Kecskemétfilm, animációs filmstúdió régóta ábrándozik egy, a világhírű munkájukat és az animációs filmkészítés történetét bemutató múzeumról. A Kecskeméti Animációs Filmfesztivál új helyszíne lehetne a tervezendő múzeum és műhely, beleértve a meglévő zsinagóga épületét is. Az épületegyüttes a kecskeméti fiatalok és nem fiatalok alkotóhelyeként tovább színesítené a magyar animációs film történetét.

Madártávlat, koncepció
3/29
Madártávlat, koncepció

Miért ide?

A volt Magyar Fotográfiai Múzeum képről-képre animációs műhelyházzá alakul, a környezetalakítás és a Bánk bán utca megnyitása gyalogosok számára élettel és mozgással tölti meg a korábban zárt helyzetben lévő, nehezen megközelíthető múzeumot.

A Bánk bán utca vonalai középkori térképeken is felfedezhetők. Az utca mindig fontos volt a város életében, ez kötötte össze előbb a város szélén álló temetőt a főtér templomaival, majd a település növekedésével a Lovardát a főtérrel. Csak a 70-es évek környékén alakult zsákutcává egy agresszív beépítés következtében. Az utca megnyitása gyalogosok és biciklisek számára több szempontból is fontos és jó megoldás lehet. Jelenleg a telek udvarán, ami elvágja a Bánk bán utcát a Bajcsy Zsilinszky körúttól csak sufnik, betonnal borított felszíni parkolók álnak. A rajta álló épület pedig tökéletesen működne „háromoldalról szabadonálló épületként’’, ami a kialakított köztéren ´úszna´. Már korábban is volt kísérlet a zsákutca parkosítására, Kecskeméten több ehhez hasonló gyalogos-zug található, amelyek felpezsdítik a város vérkeringését. Az utca megnyitása összekötné Katona József szülőházát a Kecskeméti Katona József Színházzal, a várost egy újabb kulturális tengellyel gazdagítva. Tágabb urbanisztikai kontextusban egy zöld gyalogos sáv részeként egészen a Czollner tér környékén lévő városrész csatornázódna be Kecskemét főterébe.

Katona József tér - látvány
12/29
Katona József tér - látvány

Az utca déli oldalán egy kisebb fásított felszíni parkolót helyezek el, ami kiszolgálja a környező épületeket és az animációs múzeumot. A parkoló köztérré alakul, ami egy félprivát zónát biztosít a zsinagóga és a hozzáépítés U alakú kifordított belsőudvarának. A környezetalakítás követi a Bánk bán utca egykori vonalát, ezzel sugallva az egykori tömb képét. Maga a beépítés viszont a környező épülettömegekre reagálva alakult.

Udvari látvány
29/29
Udvari látvány

Meglévő múzeum

Az utcával együtt a zsinagóga is sokat változott az évek során. Amikor a Bánk bán utcát még Lovarda utcának hívták, akkor az épület postalovak óljaként szolgált. 1890-ben a korábbi fésűs beépítéshez hozzáépült a később Lóth-féle vendéglőként emlegetett Ét-és Táncterem a Pistához. Csak 1948-ban vásárolta meg a helyi ortodox zsidó hitközség az épületet. Ekkor nyerte el mai formáját a zsinagóga. Időközben a városrendezési szabályozás áthelyezte a beépítés vonalát, így már vételkor kötelezte az új tulajdonost, hogy igazodjon az új utcavonalhoz. A zsinagóga előtti keskeny térben üzletek nyíltak, így a bejárat az oldalhomlokzatra került, a női karzat bejárata pedig az épület hátsó homlokzatára. Az épület a háború óta üresen állt, sorra tűntek el belőle a berendezési tárgyak. A 70-es években a Megyei tanács tulajdonába került az épület, mindenképpen új funkcióval szerették volna felruházni a meglévő épületeket. A 80-as években bábszínház tervek is készültek a telekre, viszont pénzhiány miatt csak egy kisebb kiegészítés valósult meg. A 90-es évek elején költözött be a Magyar Fotográfiai Múzeum az izgalmas épületegyüttesbe.

Utcafronti homlokzat
13/29
Utcafronti homlokzat

A meglévő, a hozzáépítés és az új

A tervezés során nehezen tudtam kezelni, hogy hogyan egészítsem ki a meglévő épületek már-már túlzásnak mondható (bár szerintem a jóízlés határain belül mozgó) tömegalakítását. A zsinagóga körablakokkal díszített nyeregtetős tömegéhez, és a hullámzó kerítésszerű korábbi üzletsorhoz (ma a múzeum előtere) egy félköríves tömeggel kapcsolódik a 90-es években tervezett hozzáépítés, melyeket Boros Pál és Vass-Eysen Ervin tervezett. Végül minél egyszerűbb gesztusokat választottam az illeszkedéshez.

A meglévő múzeumépületben az előtérből két tágas térbe léphetünk. A zsinagóga tere kiállítótérként és moziként is használható, a falak mellett látványraktárként animációs filmes eszközök tekinthetőek meg, a szabad térben pedig ideiglenes kiállítás vagy éppen filmvetítés és közönségtalálkozó kaphat helyet. Az emeleten lévő galéria nézőtérként használható. A földszinten lévő másik kiállítótérből (ahol a válaszfalaktól felszabadított oszlopos tér alakult ki) juthatunk át az új épületszárnyba. A városépítészeti gondolatok mentén alakult a funkciók elhelyezése az új épülettömegben. A földszint közösségi funkciói (kávézó, közösségi tér, konzultációs tér) mind az udvarra nyitnak. A kifordított belső udvar tökéletes helyszíne egy kültéri vetítésnek a filmfesztivál idején. Ekkor a kávézó fedett-nyitott térré alakul, és belakja az udvart. A zsinagóga fala tehát egyszerre kültéri és beltéri vetítésre is szolgál, ezen a hártyán folyamatosan különféle történetek peregnek le, csakúgy ahogy az épület ás az utca sorsa is változott.

Mozi látvány
18/29
Mozi látvány

A funkció megismeréséhez interjúkat készítettem, igyekeztem nagyobb összefüggő tereket tervezni, amelyek szabad használatra adnak lehetőséget. Keveredhet az alkotás a kiállítással egy projekttérként, a vetítés a közönségtalálkozókkal, akár a műhelyházba járók az udvarra is kitelepülhetnek alkotni. A kitárulkozó, csalogató alsó szintre kerül rá a műhelyház sejtelmes tömege. A lépcsőn felérve a nehéz és sűrű kültéri függönyökön éppen átdereng egy kevés fény, a zsinagóga képe. A műhelyház folyamatosan kommunikál környezetével, homlokzata a benne folyó cselekvésekkel együtt változik, hol kitárul a függöny, hol összezárul. Munka során, amikor kevesebb direkt fényre van szükség a homlokzat teljesen zárt. A homlokzat díszítettségét és a tömeg feloldását az anyag finoman fémesen csillogó fodrozódása, folyamatos lengése adja. A Kecskemétre jellemző szecessziós városképet (Cifra Palota, Ifjúsági Otthon), illetve a Kerényi Józsefre jellemző gondos homlokzatalakítást őrzi a függöny hullámzása, ami a homlokzat fő díszítőeleme. Ameddig az alsó szint kirakatszerűen hívogatja az arra járókat, addig a felső szint csak néha tárulkozik fel a külvilágnak. Kiállításmegnyitók alkalmával megnyílik a homlokzat, így felsejlik, hogy mi is történik odabent, betekinthetünk a kulisszák mögé és mi magunk is részesei lehetünk az animációs filmkészítés rejtelmeinek.

Északnyugati homlokzat (zárt)
14/29
Északnyugati homlokzat (zárt)

Bibliográfia:
 

Kortárs építészek Kecskemétről / Gutai Mátyás

Kecskemét: A főtér és környékének művészeti emlékei és gyűjteményei / ifj. Gyergyádesz László

A kecskeméti animációs film / Varga Zoltán

Kecskemét város építéstörténete / Juhász István

A kecskeméti ortodox zsidók és zsinagógájuk története / Somodi Henrietta

MAGYARORSZÁG MŰEMLÉKJEGYZÉKE, BÁCS–KISKUN MEGYE 69. oldal

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.